Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2259907_0001.png
9. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8366
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 761 af 22. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at fremrykke allerede vedtagne skattelettelser, så de får fuld effekt i 2021, til skatteministeren
2259907_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at fremrykke allerede ved-
tagne skattelettelser, så de får fuld effekt i 2021, herunder konsekvenserne for provenu
(umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd), BNP og beskæftigelse?
Der henvises til CEPOS’ analyse ”Muligt at fremrykke skattelettelser for 4�½ mia. kr. –
her er listen over konkrete lettelser” af 19.
maj 2020.
Svar
Fremrykning af de vedtagne skatte- og afgiftslettelser angivet i
Cepos’
analyse ”Muligt at
fremrykke skattelettelser for 4�½ mia. kr.
– her er listen over konkrete lettelser” af 19. maj 2020
skøn-
nes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 3,9 mia. og et mindreprovenu efter til-
bageløb og adfærd på 2,5 mia. kr. i 2021,
jf. tabel 1 og 2 nedenfor.
Alle de vedtagne skatte- og
afgiftslettelser vil i udgangspunktet være fuldt indfaset i 2026, og der vil således efter 2025
ikke være nogen effekt af en hypotetisk fremrykning.
En hypotetisk fremrykning af de vedtagne skatte og afgiftslettelser vil ikke have nogen va-
rig effekt på arbejdsudbud, strukturel beskæftigelse og BNP. Afhængig af hvordan en
eventuel fremrykning af disse skatte- og afgiftslettelser forudsættes finansieret, kan der
dog være tale om en midlertidig forøgelse af købekraften (set i forhold til den i udgangs-
punktet forudsatte indfasning), som isoleret set kan øge det private forbrug mv. og der-
med øge beskæftigelsen via en efterspørgselseffekt. Denne effekt vil dog alene være mid-
lertidig.
Tabel 1. Umiddelbart mindreprovenu af fremrykning af vedtagne skatte- og afgiftslettelser
Mia. kr. 2021-niveau
Topskattegrænsen
Beskæftigelsesfradrag
Elvarmeafgift
Elafgift
Elafgift for liberale erhverv
PSO-afgift
Licens
Aktiesparekonto
Investorfradrag
Højere skattefradrag for forskning og udvikling (FoU)
1
Tinglysningsafgift på realkreditlån
Umiddelbar provenuvirkning i alt
2021
0,1
0,2
0,0
1,2
0,4
0,4
1,2
0,1
0,1
-
0,2
3,9
2022
0,0
0,0
0,0
1,2
0,4
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,3
0,2
2,0
2023
0,0
0,0
0,0
0,8
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,1
0,2
0,9
2024
0,0
0,0
0,0
0,7
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,2
0,9
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,2
0,3
Anm.: Topskattegrænsen og beskæftigelsesfradraget ændres med
Skattereformen fra juni 2012.
Elvarmeafgift, elafgift og
elafgift for liberale erhverv ændres med
Energiaftalen fra juni 2018.
PSO-afgiften ændres med
Aftale om afskaffelse af
PSO-afgiften fra november 2016.
Licens ændres med
Aftalen om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen fra
marts 2018.
Aktiesparekontoen, investorfradrag og skattefradrag for forskning og udvikling ændres med
Erhvervs- og
iværksætterinitiativer fra november 2017.
Tinglysningsafgift ændres med
Aftale om sanering af bøvlede og byrdefulde afgif-
ter fra august 2018.
1) Der er ikke beregnet en fremrykning til 2021 af den planlagte forøgelse af fradrag for FoU til 110 pct. (men kun fremryk-
ning til 2022), da der er fremlagt forslag om en midlertidig lempelse af fradrag for FoU til 130 pct. i 2020 og 2021.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at fremrykke allerede vedtagne skattelettelser, så de får fuld effekt i 2021, til skatteministeren
2259907_0003.png
Tabel 2. Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd af fremrykning af vedtagne skatte- og afgiftslet-
telser
Mia. kr. 2021-niveau
Topskattegrænsen
Beskæftigelsesfradrag
Elvarmeafgift
Elafgift
Elafgift for liberale erhverv
PSO-afgift
Licens
Aktiesparekonto
Investorfradrag
Højere skattefradrag for forskning og udvikling (FoU)
Tinglysningsafgift på realkreditlån
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd i alt
Anm: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet
2021
0,1
0,1
0,0
0,5
0,4
0,2
1,0
0,0
0,1
-
0,1
2,5
2022
0,0
0,0
0,0
0,6
0,4
0,0
-0,1
0,0
0,1
0,2
0,1
1,3
2023
0,0
0,0
0,0
0,4
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,1
0,1
0,5
2024
0,0
0,0
0,0
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,5
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,2
Side 3 af 3