Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2308463_0001.png
17. december 2020
J.nr. 2020-8004
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 742 af 15. september 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 742: MFU spm. om at oplyse virkningen på de offentlige finanser, arbejdsudbuddet og BNP ved en ændring i afgiften på henholdsvis benzin og diesel på 0,5 kr./liter, 1 kr./liter og 2 kr./liter, til skatteministeren
2308463_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser, arbejdsudbuddet og BNP ved
en ændring i afgiften på henholdsvis benzin og diesel på 0,5 kr./liter, 1 kr./liter og 2
kr./liter? Tallene ønskes opgjort i umiddelbar provenu, efter tilbageløb og efter tilbageløb
og adfærd. Endvidere bedes virkningen på grænsehandlen oplyst.
Svar
Forbrug af brændstofferne benzin og diesel er underlagt energiafgift, CO
2
-afgift og NOx-
afgift. Den samlede afgift ekskl. moms udgør hhv. 4,617 og 3,215 kr. pr. liter for benzin
og diesel i 2020.
Det er vanskeligt at opgøre effekter ved afgiftsstigning på kun én type brændstof, og be-
regninger er derfor foretaget for en samlet afgiftsforhøjelse for både benzin og diesel. Be-
regningerne er behæftet med en betydelige usikkerhed.
Det anslås, at for en afgiftsstigning på 0,5 kr. pr. liter for både benzin og diesel ekskl.
moms vil det umiddelbare merprovenu udgøre ca. 3,1 mia. kr. i 2021. Provenu efter tilba-
geløb udgør ca. 2,5 mia. kr. og yderligere efter adfærd ca. 0,2 mia. kr. Dette fald skyldes
bl.a. forventet færre kørte antal kilometer samt øget grænsehandel. Der anslås et fald i ar-
bejdsudbuddet på ca. 700 personer,
jf. tabel 1.
Skønnene for det umiddelbare provenu, provenu efter tilbageløb samt arbejdsudbud vil
fordobles ved en afgiftsstigning på 1 kr. ekskl. moms og vil fordobles yderligere ved en
afgiftsstigning på 2,0 kr. pr. liter ekskl. moms,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd vil af-
giftsstigningen på 2 kr. pr. liter ekskl. moms dog udgøre et mindreprovenu på ca. 1,3 mia.
kr. i 2021.
Tabel 1. Effekter ved afgiftsforhøjelser for benzin og diesel i 2021 (ekskl. moms)
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og ad-
færd
Af adfærdseffekter udgør:
Arbejdsudbud (i antal personer)
Grænsehandelseffekt (mia. kr.)
-700
-1,3
-1.400
-2,9
-2.900
-6,8
0,5 kr. pr. liter
3,1
2,5
0,2
1,0 kr. pr. liter
6,1
4,8
0,1
2,0 kr. pr. liter
12,2
9,6
-1,3
Anm.: I beregningerne er der anvendt skøn for forbruget af benzin (E10) og diesel (B7) samt afgiftsændringer ekskl. moms.
Det er for indeværende ikke muligt at oplyse størrelsen af de afledte virkninger på BNP,
idet Skatteministeriet aktuelt arbejder på at revidere metoder til beregning af afledte BNP-
effekter af afgiftsændringer.
Side 2 af 2