Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2261230_0001.png
12. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8145
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 736 af 15. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 736: MFU spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, til skatteministeren
2261230_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på SAU alm. del
spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret
2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forud-
sætning af at afviklingen af PSO er fuldt gennemført?
Svar
Skyggeprisen på CO
2
er en betegnelse for den samfundsøkonomiske omkostning for et
givent virkemiddel ved reduktion af drivhusgasudledningen udtrykt i kroner per ton for-
trængt CO
2
(eller CO
2
-ækvivalent for andre klimagasser end CO
2
).
De samfundsøkonomiske omkostninger er summen af virkemidlets omkostninger/gevin-
ster for hhv. staten, private husholdninger og erhverv. Det inkluderer også værdien af ef-
fekten på andre eksternaliteter end CO
2
, fx miljø- og sundhedsomkostninger, trængsel
mv.
Hvis der ses bort fra virkningen på andre eksternaliteter end CO
2
, svarer skyggeprisen for
det sidste ton fortrængt CO
2
som følge af afgifter på CO
2
-udledning fra en given aktivitet
til det samlede afgiftsniveau opgjort pr. ton CO
2
. Det skyldes, at det samfundsøkonomi-
ske forvridningstab for den marginale CO
2
-reduktion netop svarer til skattesatsen.
Energibeskatningen i Danmark består af tre hovedelementer:
Energiafgifter på fossile brændsler (kul, gas, olie og affaldsvarme)
Klima- og miljøafgifter på kuldioxid (CO
2
), svovloxider (SO
2
) og kvælstofoxider
(NOx)
Energiafgift på elforbrug, samt PSO-afgiften (til og med 2021)
Alle tre elementer i energiafgiftssystemet påvirker prisen på CO
2
forstået som den afgifts-
besparelse, forbrugeren af den udledende aktivitet opnår ved at reducere udledningerne
med ét ton CO
2
. I det følgende ses der bort fra PSO-afgiften.
Energiafgifterne på fossile brændsler (olie, gas og kul) og affald anvendt som brændsel
samt på el er fastsat ud fra energiindhold (GJ) pr. enhed af varen. CO
2
-indholdet pr. GJ-
energiindhold er forskelligt på tværs af energiprodukterne. Hertil kommer, at der gælder
forskellige satser for energiafgiften for anvendelse af energien til forskellige formål. Der
skelnes overordnet mellem:
Rumvarme mv., der beskattes efter den normale sats
Proces i erhverv, der beskattes efter de laveste satser
Vejtransport, der beskattes efter de højeste satser.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 736: MFU spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, til skatteministeren
2261230_0003.png
Figur 1. Samlet afgiftsbelastning fra forskellige emissionskilder pr. ton CO
2
for 2020
Kr. pr. ton CO
2
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Energiafgift
NOx-afgift
Registreringsafgift
CO2-afgift
SO2-afgift
Kr. pr. ton CO
2
10.000
CO2-kvotepris
9.000
Grøn ejerafgift
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kul
Benzin - personbiler
Diesel - landbrug
El i øvrigt
Naturgas
El - personbiler
Naturgas
Kul
Diesel - personbiler
Fyringsolie
Elvarme
Til vejtransport
Diesel - lastbiler og busser
Til rumvarme
Fyringsolie
Til proces
Anm: Afgiftsbelastningen pr. ton CO
2
omfatter energiafgift, CO
2
-afgift, NOx-afgift, SO
2
-afgift, samt CO
2
-afhængige elemen-
ter i registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Desuden indgår CO
2
-kvoteprisen på aktuelt ca. 180 kr. pr. ton.
Afgiftsændringer fra
Klimaftale for energi og industri mv. 2020
medtages, herunder forhøjelse af energiafgiften på rum-
varme til 62,3 kr./GJ og lempelsen af elvarmeafgiften til 0,4 øre/kWh for momsregistrerede erhverv og 0,8 øre/kWh for hus-
holdninger og ikke-momsregistrerede erhverv i 2021.
For person- og varebiler afhænger den grønne ejerafgift og registreringsafgiften (nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet) af
bilens energiforbrug. Bidraget fra registreringsafgift og grøn ejerafgift er beregnet over bilens levetid ved gennemsnitlig års-
kørsel for hhv. benzin og dieselbiler. Registreringsafgiftens værdielement er ikke inkluderet.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget
af brændsler sker dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO
2
-kvoteprisen i stedet for CO
2
-afgiftten.
CO
2
-indholdet i marginal kulfyret elproduktion antages at udgøre 800 g pr. kWh. Elproduktionen vil dog i stigende grad at
være baseret på vedvarende energi (VE) frem mod 2030.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogi-
ske og metallurgiske processer. Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for
afgifter. Arbejdsudbudseffekter samt grænsehandel indgår ikke. Afgiftsbelastningen er opgjort ekskl. moms.
Kilde: Skatteministeriet
CO
2
-udledninger fra benzin og diesel til vejtransport med personbiler er markant højere
beskattet end andre udledninger, når variationen i den grønne ejerafgift og registreringsaf-
giften efter brændstoføkonomi medregnes.
Der er imidlertid betydelige eksternaliteter i form af trængsel, ulykker, støj, luftforurening
og slid på infrastruktur forbundet med vejtransport. Effekten af disse eksternaliteter skal
El
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 736: MFU spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, til skatteministeren
2261230_0004.png
fraregnes de afgiftsniveauer, der fremgår af figur 1, før der er tale om egentlige skyggepri-
ser. Når værdien af effekter på andre eksternaliteter end CO
2
medregnes, bliver belastnin-
gen pr. ton CO
2
væsentligt mindre og i visse tilfælde negativ,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgiftsbelastning, eksterne omkostninger og skyggepriser opgjort pr. ton CO
2
for 2020
Kr. pr. ton CO
2
(2020-
priser)
Energi-
afgift
CO
2
-af-
gift
CO
2
-
kvote-
pris
NOx-af-
gift
SO
2
-af-
gift
Regi-
stre-
ringsaf-
gift
Grøn
ejerafgift
Eksterne
omkost-
ninger
pr. ton
CO
2
Skygge-
pris i alt
Til vejtransport
Benzin - personbiler
Diesel
personbiler
Diesel - lastbiler
Diesel - busser
Diesel - landbrug
El - personbiler
Til rumvarme
Fyringsolie
Naturgas
Kul
Elvarme
El i øvrigt
Til proces
Fyringsolie
Naturgas
Kul
El
Landbrug og vækst-
husgartnerier
Naturgas
El
Mineralogiske og me-
tallurgiske processer
Naturgas
El
-
5
-
-
180
180
4
-
-
-
-
-
-
-
4
-
180
185
20
5
177
-
-
180
4
-
-
-
-
-
-
-
4
-
197
185
61
79
47
5
177
177
177
-
-
-
-
180
3
4
5
-
-
-
26
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
4
32
-
238
256
224
185
844
1)
1.092
1)
656
1)
10
2)
1.115
177
177
177
-
-
-
-
-
180
180
3
4
5
-
-
-
-
26
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
4
32
-
-
1.021
1.269
833
190
1.295
1.825
1.051
1.051
1.051
19
5
177
177
177
177
177
-
-
-
-
-
-
180
3
3
3
3
3
-
-
-
-
-
-
-
3.864
2.711
-
-
-
581
3.612
3.207
-
-
-
508
3.487
4.601
5.931
4.691
*
3.191
5.994
2.548
-4.700
-3.460
*
-1.916
* = Opgøres ikke
1) I energiafgiften på fossile brændsler er vist satsen inkl. forhøjelsen til 62,3 kr./GJ i 2021 med
Klimaaftalen for energi og
industri mv. 2020.
2) I energiafgiften på elvarme er vist satsen for husholdninger og ikke-momsregistrerede erhverv inkl. lempelsen til 0,8
øre/kWh i 2021 med
Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020.
Anm: De eksterne omkostninger vedr. personbiler er opgjort ud fra den
første delrapport ”Veje til en grøn bilbeskatning”
af
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler. De resterende eksterne omkostninger for transport er opgjort ud fra fra
Transportministeriets Transportøkonomiske enhedspriser version 1.91. For andre udledninger end fra transporten er forud-
sat, at de eksterne omkostninger ud over CO
2
svarer til NOx- og SO
2
-afgiften.
Kilde: Skatteministeriet, Transportøkonomiske Enhedspriser version 1.91,
”Veje til en grøn bilbeskatning”
af Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler.
Der offentliggøres ikke opgørelser af CO
2
-udledningerne fordelt på netop de kategorier,
som afgifterne er differentieret efter i tabel 1. Derfor vises i stedet de energirelaterede
CO
2
-udledninger opdelt på brændsler og hovedsektorer
jf. tabel 2.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 736: MFU spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, til skatteministeren
2261230_0005.png
Tabel 2. Energirelaterede CO2-udledninger opdelt på brændsler og hovedsektorer
Affald,
ikke bioned-
brydeligt
-
1,5
0,1
-
-
0,1
0,0
-
1,6
2018 (mio. ton)
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
- Vejtransport
- Bane-, sø- og lufttransport
mv.
- Produktionserhverv
- Handels- og serviceerhverv
- Husholdninger
Samlet
Kilde: Energistyrelsens energistatistik 2018.
Olie
0,3
0,3
19,2
11,6
4,0
2,7
0,2
0,8
19,8
Naturgas
1,6
2,2
3,5
-
-
1,7
0,4
1,4
7,3
Kul
-
8,7
0,5
-
-
0,5
-
-
9,2
Side 5 af 5