Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2251041_0001.png
28. september 2020
J.nr. 2020 - 7742
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 713 af 7. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulle-
res: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019)? Ministeren bedes endvi-
dere fremsende et samlet opdateret svar på SAU alm. del
spørgsmål 490, 491 og 492.
Svar
I SAU alm. del - spm. 490 blev der spurgt til virkningen af at genindføre sodavandsafgif-
ten (mineralvandsafgiften), dvs. annullere den tidligere afskaffelse af sodavandsafgiften.
Dette skønnes isoleret at ville indebære en reduktion af arbejdsudbuddet med i størrelses-
ordenen 150 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
I SAU alm. del - spm. 491 blev der spurgt til virkningen af at tilbagerulle den i 2013 gen-
nemførte lempelse af ølafgiften på 15 pct. Dette skønnes isoleret set ikke at have nogen
nævneværdig virkning på arbejdsudbuddet,
jf. tabel 1.
I SAU alm. del - spm. 492 blev der spurgt til virkningen af at tilbagerulle den med Finans-
loven for 2019 gennemførte lempelse af øl- og vinafgiften. Dette skønnes isoleret set hel-
ler ikke at have nogen nævneværdig virkning på arbejdsudbuddet,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Arbejdsudbudsvirkninger af afgiftsændringer
Virkning på arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
Genindførelse af sodavandsafgift (SAU 490)
Tilbagerulning af lempelse af ølafgift (SAU 491)
Tilbagerulning af lempelse af øl- og vinafgift (SAU 493)
-150
0
0
Anm.: For ændringer i sodavandsafgiften er forudsat en selvfinansieringsgrad på 4 pct., svarende til selvfinansieringsgra-
den ved en ændring af arbejdsmarkedsbidraget. For ændringer i ølafgiften og vinafgiften er forudsat en selvfinansierings-
grad på hhv. 1 pct. og 7 pct.,
jf. appendiks 5C i Skatteøkonomisk Redegørelse 2018.
Virkninger på arbejdsudbuddet er af-
rundet til nærmeste 25 personer.
Kilde: Skatteministeriet.
Nedenfor følger svar på SAU alm. del
spm. 490, 491 og 492, opdateret med ovenstå-
ende arbejdsudbudsvirkninger.
Opdateret svar på SAU alm. del
spm. 490
Sodavandsafgiften (mineralvandsafgiften) blev halveret i juni 2013 og afskaffet helt i ja-
nuar 2014 som en del af Vækstplan DK. I provenuberegningerne vedrørende en genind-
førelse af sodavandsafgiften forudsættes den gennemsnitlige afgiftssats at være 1,30 kr. pr.
liter i 2020. Det svarer til afgiftssatsen i første halvår 2013 inden halveringen og den se-
nere afskaffelse af afgiften.
Det umiddelbare provenu ved en genindførelse af sodavandsafgiften med en gennemsnit-
lig afgiftssats på 1,30 kr. pr. liter skønnes at udgøre ca. 960 mio. kr. i 2020 og ca. 880 mio.
kr. varigt (2020-niveau),
jf. tabel 2.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes provenuet at udgøre
ca. 460 mio. kr. i 2020 og ca. 420 mio. kr. varigt.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0003.png
Tabel 2. Provenuvirkning ved en genindførelse af sodavandsafgiften med en gennemsnitlig afgifts-
sats på 1,30 kr. pr. liter.
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
1
960
760
460
2021
950
750
450
2022
930
730
450
2023
910
720
440
2024
900
710
430
2025
880
700
420
Varigt
880
700
420
-150
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
Anm.: Der er beregningsmæssigt forudsat en afledt dynamisk provenuvirkning af ændret arbejdsudbud svarende til en selv-
finansieringsgrad på 4 pct. Virkninger på arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 25 personer.
1) For 2020 er der beregnet en helårseffekt. Det faktiske provenu afhænger af tidspunktet for ikrafttrædelsen, idet det be-
mærkes, at forslaget kræver lovgivning og ikke kan gives tilbagevirkende kraft.
Kilde: Skatteministeriet.
En genindførelse af sodavandsafgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af soda-
vand. Faldet i forbruget er sammensat af et fald i det indenlandske salg af sodavand og en
stigning i grænsehandlen og den illegale handel, hvilket giver et mindreprovenu fra soda-
vandsafgift, emballageafgift og moms. En genindførelse af sodavandsafgiften skønnes
isoleret set at indebære en reduktion af arbejdsudbuddet svarende til i størrelsesordenen
150 fuldtidspersoner,
jf. nederste række i tabel 2.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med ovenstående beregningsfor-
udsætninger, herunder bl.a. skøn for grænsehandel, illegal handel, salg og prisniveau.
Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for forde-
lingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den indkomst,
der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog be-
tydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet
afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst. Genindførelsen af soda-
vandsafgiften skønnes umiddelbart at svare til en ækvivalent reduktion af de disponible
indkomster på 160 kr. i gennemsnit for hele befolkningen. Virkningen er nogenlunde ens
på tværs af indkomstskalaen,
jf. den første søjle i tabel 3.
Målt i pct. af de disponible indkom-
ster svarer afgiften til den største ækvivalente reduktion i den disponible indkomst for
personer i det første indkomstdecil, idet virkningen er aftagende med indkomsten,
jf. den
anden søjle i tabel 3.
Den relativt ens virkning på de disponible indkomster på tværs af indkomstdeciler afspej-
ler sig ved, at genindførelsen af sodavandsafgiften skønnes at være fordelingsmæssigt
neutral målt ved Gini-koefficienten opgjort med to decimaler,
jf. den sidste række i tabel 3.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0004.png
Tabel 3. Fordelingsvirkninger af genindførelse af mineralvandsafgift
Gns. ny afgiftsbetaling som følge af afgiftsforhøjelse
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Kr.
170
150
150
150
140
140
150
150
170
190
160
Pct. af disponibel indkomst
1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,1
Ækvivalent fordelingsvirkning målt ved Gini-koefficient
2
, pct.-
point
0,00
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2017. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige
ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
1)
Forbrugsskatter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over efter
indkomstskat mv.
2)
Forbrugsskatter påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de disponible indkomster.
Kilde: Beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse for perioden 2015-2018, samt en 33,3 pct.
stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2020-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeske-
mabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen samt stor
spredning på indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den be-
regningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende indkomstdecil. I for-
længelse heraf er det ikke muligt at opgøre fordelingsvirkninger for det tiende indkomst-
decil på percentilniveau.
Opdateret svar på SAU alm. del
spm. 491
Ølafgiften blev i juli 2013 nedsat med 15 pct. fra 65,91 kr. til 56,02 kr. pr. liter 100 pct.
ren alkohol. Det svarer til en nedsættelse på 9,89 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol.
I forbindelse med finansloven for 2019 blev ølafgiften pr. 1. april 2019 yderligere nedsat
med 13 pct. til 48,74 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol. I provenuberegningerne forudsæt-
tes, at afgiftssatsen forøges med 9,89 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol til 58,63 kr. pr. liter
100 pct. ren alkohol.
Det umiddelbare provenu ved at forhøje ølafgiften til 58,63 kr. pr. liter 100 pct. ren alko-
hol skønnes at udgøre ca. 200 mio. kr. i 2020 og ca. 180 mio. kr. varigt (2020-niveau). Ef-
ter tilbageløb og adfærd skønnes provenuet at udgøre ca. 110 mio. kr. i 2020 og ca. 100
mio. kr. varigt,
jf. tabel 4.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0005.png
Tabel 4. Provenuvirkning ved at forhøje ølafgiften til 58,63 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol.
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
1
200
150
110
2021
190
150
100
2022
190
150
100
2023
190
150
100
2024
180
140
100
2025
180
140
100
Varigt
180
140
100
0
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
Anm.: Der er beregningsmæssigt forudsat en afledt dynamisk provenuvirkning af ændret arbejdsudbud svarende til en selv-
finansieringsgrad på 1 pct.
jf. appendiks 5C i Skatteøkonomisk Redegørelse 2018.
Virkningen på arbejdsudbuddet er afrun-
det til nærmeste 25 personer.
1) For 2020 er der beregnet en helårseffekt. Det faktiske provenu afhænger af tidspunktet for ikrafttrædelsen, idet det be-
mærkes, at forslaget kræver lovgivning og ikke kan gives tilbagevirkende kraft.
Kilde: Skatteministeriet.
Forhøjelsen af ølafgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af øl. Faldet i forbruget er
sammensat af et fald i det indenlandske salg af øl samt en stigning i grænsehandlen, hvil-
ket medfører et mindreprovenu fra ølafgift, emballageafgift og moms. Forslaget skønnes
isoleret set ikke at have nogen nævneværdig virkning på arbejdsudbuddet, idet virkningen
er nul, når der afrundes til 25 fuldtidspersoner,
jf. nederste række i tabel 4.
Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for forde-
lingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den indkomst,
der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog be-
tydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet
afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst.
Omregnes afgiftsændringerne til en ækvivalent ændring af de disponible indkomster,
skønnes forhøjelsen af ølafgiften at være fordelingsmæssigt neutral. Det afspejler sig ved,
at den umiddelbare afgiftsbetaling i kroner fordeler sig ligeligt over indkomstskalaen,
jf.
den første søjle i tabel 5.
Afgiftsbetalingen opgjort som andel af den disponible indkomst ud-
gør 0,0 pct.,
jf. den anden søjle i tabel 5.
Ved en omregning til en ækvivalent ændring af den
disponible indkomst er afgiftsforhøjelsen desuden fordelingsmæssigt neutral målt ved
Gini-koefficienten opgjort med to decimaler,
jf. den sidste række i tabel 5.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0006.png
Tabel 5. Fordelingsvirkninger af tilbagerulning af lempelse af ølafgift
Gns. ny afgiftsbetaling som følge af afgiftsforhøjelse
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Kr.
30
30
30
30
30
30
30
30
40
40
30
Pct. af disponibel indkomst
1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Ækvivalent fordelingsvirkning målt ved Gini-koefficient
2
,
pct.-point
0,00
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2017. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige
ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
1)
Forbrugsskatter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over efter
indkomstskat mv.
2)
Forbrugsskatter påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de disponible indkomster.
Kilde: Beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse for perioden 2015-2018, samt en 33,3 pct.
stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2020-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeske-
mabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen samt stor
spredning på indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den be-
regningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende indkomstdecil. I for-
længelse heraf er det ikke muligt at opgøre fordelingsvirkninger for det tiende indkomst-
decil på percentilniveau.
Opdateret svar på SAU alm. del
spm. 492
I forbindelse med finansloven for 2019 blev øl- og vinafgiften nedsat med henholdsvis 13
pct. og 3 pct. pr. 1. april 2019.
I provenuberegningerne vedrørende en forhøjelse af øl- og vinafgiften forudsættes ølaf-
giften at være 56,02 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol og vinafgiften (med 6-15 pct. alkohol)
at være 11,61 kr. pr. liter. Det svarer til afgiftssatserne før 1. april 2019.
Det umiddelbare provenu ved at forhøje øl- og vinafgiften skønnes at udgøre ca. 200
mio. kr. i 2020 og ca. 180 mio. kr. varigt (2020-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skøn-
nes provenuet at udgøre ca. 110 mio. kr. i 2020 og ca. 100 mio. kr. varigt,
jf. tabel 6.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0007.png
Tabel 6. Provenuvirkning ved at forhøje øl- og vinafgiften til niveauet før 1. april 2019.
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
1
200
170
110
2021
190
160
110
2022
190
160
110
2023
190
160
110
2024
180
150
110
2025
180
150
100
Varigt
180
150
100
0
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
Anm.: Der er beregningsmæssigt forudsat en afledt dynamisk provenuvirkning af ændret arbejdsudbud svarende til en selv-
finansieringsgrad på 1 pct. for ændringer i ølafgiften og 7 pct. for ændringer i vinafgiften,
jf. appendiks 5C i Skatteøkono-
misk Redegørelse 2018.
Virkningen på arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 25 personer
1) For 2020 er der beregnet en helårseffekt. Det faktiske provenu afhænger af tidspunktet for ikrafttrædelsen, idet det be-
mærkes, at forslaget kræver lovgivning og ikke kan gives tilbagevirkende kraft.
Kilde: Skatteministeriet.
Forhøjelsen af øl- og vinafgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af øl og vin. Fal-
det i forbruget er sammensat af et fald i det indenlandske salg af øl og vin samt en stig-
ning i grænsehandlen, hvilket medfører et mindreprovenu fra vinafgift, ølafgift, emballa-
geafgift og moms. Forslaget skønnes isoleret set ikke at have nogen nævneværdig virkning
på arbejdsudbuddet, idet virkningen er nul, når der afrundes til 25 fuldtidspersoner,
jf. ne-
derste række i tabel 5.
Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for forde-
lingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den indkomst,
der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog be-
tydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet
afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst.
Omregnes afgiftsændringerne til en ækvivalent ændring af de disponible indkomster,
skønnes forhøjelsen af vin- og ølafgiften at være fordelingsmæssigt neutral. Det afspejler
sig ved, at den umiddelbare afgiftsbetaling i kroner fordeler sig ligeligt over indkomstska-
laen,
jf. den første søjle i tabel 7.
Afgiftsbetalingen opgjort som andel af den disponible ind-
komst udgør 0,0 pct.,
jf. den anden søjle i tabel 7.
Ved en omregning til en ækvivalent æn-
dring af den disponible indkomst er afgiftsforhøjelsen desuden fordelingsmæssigt neutral
målt ved Gini-koefficienten opgjort med to decimaler,
jf. den sidste række i tabel 7.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet, hvis følgende afgiftslettelser annulleres: sodavandsafgiften, ølafgift (2013) og øl- og vinafgift (2019), til skatteministeren
2251041_0008.png
Tabel 7. Fordelingsvirkninger af forhøjelse af øl- og vinafgift
Gns. ny afgiftsbetaling som følge af afgiftsforhøjelse
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Ækvivalent fordelingsvirkning målt ved Gini-koefficient
2
,
pct.-point
Kr.
30
30
30
30
30
30
30
40
40
50
30
Pct. af disponibel indkomst
1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,00
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2017. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige
ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
1)
Forbrugsskatter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over efter
indkomstskat mv.
2)
Forbrugsskatter påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de disponible indkomster.
Kilde: Beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse for perioden 2015-2018, samt en 33,3 pct.
stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2020-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeske-
mabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen samt stor
spredning på indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den be-
regningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende indkomstdecil. I for-
længelse heraf er det ikke muligt at opgøre fordelingsvirkninger for det tiende indkomst-
decil på percentilniveau.
Side 8 af 8