Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2107754_0001.png
19. november 2019
J.nr. 2019-10645
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 71 af 1. november 2019 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-19 fra Spilnu.dk A/S om opfølgning på spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019, til skatteministeren
2107754_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. oktober 2019 fra Spilnu.dk A/S om
opfølgning på spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019, jf. SAU alm.
del - bilag 47.
Svar
Spilnu.dk A/S har i deres henvendelse, som er en opfølgning på spilbranchens foretræde
for Skatteudvalget den 24. oktober 2019, redegjort for, at Spilnu.dk A/S betragter spil
som en fritidsaktivitet, at udbud af spil er forbundet med et stort ansvar for spiludby-
derne, og at ulemperne, ved at spilbranchen skal håndtere gruppen af kunder, der er spil-
afhængige, langt overstiger den begrænsede indtjening, som gruppen af spilafhængige ge-
nererer. Dertil kommer, at gruppen af spilafhængige betyder, at spiludbyderne skal være
meget mådeholdne i markedsføringen af bonusser og kampagner for ikke at fremme
yderligere risikabel spiladfærd, hvorved spiludbyderne mister en potentiel indtjening.
Spilnu.dk A/S konkluderer, at spilbranchen vil være bedre stillet uden spilafhængige.
I forhold til spilreklamer, finder Spilnu.dk A/S bl.a., at et reklameforbud ikke vil be-
grænse antallet af spilafhængige, og at der vil være en række kontraproduktive effekter.
Indledningsvis skal jeg bemærke, at jeg bifalder, at spilbranchen anerkender, at udbud af
spil er forbundet med et stort ansvar, og at spil skal være underholdende for den enkelte
spiller. Jeg mener dog ikke, at spil skal betragtes som en fritidsaktivitet
i hvert fald ikke
efter min forståelse af fritidsaktiviteter.
Jeg kan kun være enig i, at det ville være bedre, hvis der ikke var nogle spillere, der havde
en spilafhængighed, men det er der desværre. Og spilafhængighed af pengespil kan have
meget alvorlige konsekvenser for den enkelte og dennes familie. I mine øjne er antallet af
problemspillere og egentlige spilafhængige alt for mange, selv om de kun udgør en min-
dre del af alle, der spiller pengespil.
Jeg kan kun gentage fra mine tidligere svar om samme emne, at jeg synes, at spilreklamer
fylder for meget. Og jeg må indrømme, at hvis Spilnu.dk A/S finder, at spilbranchen i dag
udviser mådehold i forhold til markedsføring, så mener jeg, at der er behov for meget
mere mådehold fra spilbranchens side.
Side 2 af 2