Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2244351_0001.png
14. september 2020
J.nr. 2020 - 7628
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 700 af 4. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at redegøre for baggrunden for, at skattesatsen for aktieindkomst blev hævet til 45 pct. i 2007, til skatteministeren
2244351_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at skattesatsen for aktieindkomst blev hævet
til 45 pct. i 2007, og om de forudsætninger og hensyn stadig er gældende?
Svar
Forhøjelsen af skattesatsen for aktieindkomst fra 43 pct. til 45 pct. i 2007 skal ses i sam-
menhæng med, at selskabsbeskatningen samtidigt blev nedsat fra 28 pct. til 25 pct. Ned-
sættelsen af selskabsskatten blev gennemført med L 213, folketingsåret 2006-07, som en
del af en aftale om
Indgreb mod skattespekulation.
Ved lovændringen blev der konkret indført et nyt progressionstrin for aktieindkomst ud-
over 100.000 kr. (2007-niveau), og skattesatsen for disse indkomster blev forhøjet fra 43
pct. til 45 pct. Justeringen af beskatningen af personers aktieindkomst blev i forslaget be-
grundet med nedsættelsen af selskabsskatten. Satsen på 45 pct. blev fastsat med henblik
på, at den samlede beskatning hos selskab og aktionær af aktieindkomst over progressi-
onsgrænsen blev fastholdt på ca. 59 pct. (25 pct. + (1-0,25)*45 pct. = 58,8 pct.)
Til sammenligning var marginalskatten på lønindkomst for en topskatteyder på ca. 63 pct.
i 2007. Skattesatsen for aktieindkomst blev således fastsat ud fra et hensyn om, at forskel-
len i beskatningen for hovedaktionærer og andre med bestemmende indflydelse - hvad
enten de tager indkomsten ud som selskabsoverskud og udbytte eller som løn til højeste
marginalskat - ikke skulle blive større, når selskabsskattesatsen blev reduceret.
Efter nedsættelsen af selskabsskatten fra 25 pct. til 22 pct. fra 2016 og frem udgør den
højeste samlede marginalskat på udbytte (inklusiv selskabsskat) på ca. 54,8 pct. (= 22 pct.
+ (1-0,22)*42 pct.). Det er 1 pct.-point lavere end marginalskatten på lønindkomst for en
topskatteyder med gennemsnitlig kommuneskatteprocent, som udgør ca. 55,8 pct. (ekskl.
kirkeskat).
Regeringen foreslår i udspillet
Ny ret til tidlig pension
at øge den høje skattesats på aktieind-
komst til 45 pct. Dermed vil den højeste samlede marginalskat på udbytte (inkl. selskabs-
skat) være på ca. 57,1 pct. (= 22 pct. + (1-0,22)*45 pct.). Det er godt 1 pct.-point højere end
den højeste marginalskat på lønindkomst, dvs. omtrent den samme mindre forskel som
efter gældende regler.
Initiativet bidrager desuden til at mindske indkomstforskellene i samfundet. Skattestignin-
gen vil være koncentreret på de højeste indkomster - mere end en forhøjelse af topskatten
- og skønnes at reducere Gini-koefficienten med 0,07 pct.-point.
Side 2 af 2