Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2244594_0001.png
15. september 2020
J.nr. 2020 - 7595
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 687 af 3. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm. om at særskat af banker til finansiering af regeringens pensionsudspil, ifølge Finans Danmark, kan koste en almindelig familie 1.400 kr. om året, til skatteministeren
2244594_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens kommentar til, at særskat af banker til finansiering af regeringens
pensionsudspil, ifølge Finans Danmark, kan koste en almindelig familie 1.400 kr. om året?
Svar
Finans Danmarks beregninger omhandler virkningerne af en balanceskat på sektoren og
ikke en skat på overskuddet i den finansielle sektor, der indgår som finansiering af rege-
ringens pensionsudspil. Jeg er således ikke enig i præmisserne bag Finans Danmarks be-
regninger
For en balanceskat kan det almindeligvis lægges til grund, at en sådan overvejende vil
blive overvæltet i kreditinstitutternes priser på udlån, mens graden af overvæltning i pri-
serne for en skat på den finansielle sektors overskud afhænger af konkurrenceforholdene
og prisfølsomheden hos forbrugere mv.
Således er det usikkert, hvor meget priserne på finansielle ydelser til husholdninger og
virksomheder vil stige som følge af det foreslåede tillæg til selskabsskatten for den finan-
sielle sektor.
Den del af den særlige selskabsskat, der falder på normalafkastet af den investerede kapi-
tal i sektoren, må forventes enten at blive overvæltet i højere priser på kunderne i sekto-
ren eller nedvæltet i det generelle lønniveau. I det omfang, der er overnormal profit i den
finansielle sektor, vil ejerne kunne bære en del af byrden ved en særlig selskabsskat.
Ejerne må forventes at bære den fulde byrde af den del af den særlige selskabsskat, der
falder på det overnormale afkast (ren profit).
Det er vurderingen, at der ikke er tilstrækkelige holdepunkter for at foretage et konkret
skøn for, i hvilket omfang det foreslåede tillæg til selskabsskatten for den finansielle sek-
tor overvæltes i priserne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i en række analyser gennem de senere år påvist,
at den finansielle sektor er karakteriseret ved mangelfuld konkurrence, hvilket kan indi-
kere at der er overnormal profit i sektoren. Desuden er der indikationer på, at der er en
såkaldt lønpræmie i den finansielle sektor, således at de ansatte i den finansielle sektor er
højere lønnet end beskæftigede i andre sektorer med tilsvarende uddannelser mv. Således
vurderes fuld overvæltning i priser eller fuld lønnedvæltning ikke at være et sandsynligt
scenarie.
Nationalbanken har til Børsen oplyst, at der er tre måder, bankerne kan tilpasse sig til den
nye skat. ”De kan reducere udbetalingen til aktionærerne, de kan reducere omkostnin-
gerne, eller de kan hæve priserne.”
Nationalbanken forventer, at det i praksis bliver ”lidt
af det hele”, jf. Børsens artikel ”Nationalbanken: Arne-skat deles med kunder og ejere”
27. august 2020.
Side 2 af 2