Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2251005_0001.png
28. september 2020
J.nr. 2020 - 7907
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 676 af 2. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 676: Spm. om, hvorvidt det vil være i strid med EU’s statsstøtteregler, såfremt man fjerner fritagelsen for elafgift for biobrændsel for alle værker, men med en indfasningsperiode for eksisterende værker, der ikke er afskrevne m.v., til skatteministeren
2251005_0002.png
Spørgsmål
Det oplyses i svar på SAU alm. del
spørgsmål 581 (folketingsåret 2020-2021), at det
vurderes, at en selektiv indfasning af elafgiften på biobrændsler i fjernvarmen og i indu-
strien, der er afgrænset ud fra økonomiske kriterier som værkernes afskrivning, ikke vil
være forenelig med EU’s statsstøtteregler. Vil ministeren redegøre for, hvorfor dette ikke-
var vurderingen i forbindelse med forsyningssikkerhedsafgiften? Der bedes endvidere re-
degjort for, hvorledes der for andre brændsler, eksempelvis olie, er differentierede afgifter
alt efter brug, og hvorfor dette ikke vurderes, at være i strid med EU’s statsstøtteregler.
Endeligt bedes der foretaget en vurdering
af, hvorvidt det vil være i strid med EU’s stats-
støtteregler, såfremt man fjerner fritagelsen for elafgift for biobrændsel for alle værker,
men med en indfasningsperiode for eksisterende værker, der ikke er afskrevne, herunder
også om der er eksempler på differentieret indfasning i et afgiftssystem baseret på allerede
foretagne investeringer.
Svar
Det blev med
Energiaftale 2012
aftalt at indføre en energiafgift (forsyningssikkerhedsafgif-
ten) af biomasse. Afgiftsgrundlaget for forsyningssikkerhedsafgiften af biomasse skulle
omfatte alt handlet biomasse til opvarmningsformål, dvs. også biomasse til individuelle
varmeanlæg for som udgangspunkt at være i overensstemmelse med EU’s statsstøttereg-
ler. Europa-Kommissionen nåede dog aldrig at foretage en egentlig vurdering af, om den
foreslåede afgift kunne godkendes efter statsstøttereglerne, da forsyningssikkerhedsafgif-
ten af biomasse ikke blev gennemført, fordi der ikke var politisk accept af afgiften. Det
bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede afgrænsning af forsyningssikkerhedsafgif-
ten af biomasse ikke lagde op til en sondring mellem værker på baggrund af afskrivnings-
forhold.
Mineralolieprodukter er energiprodukter, som i modsætning til biomasse er omfattet af
energibeskatningsdirektivets
1
regler. Energibeskatningsdirektivet giver medlemsstaterne
visse muligheder for at indføre differentierede afgifter af fx olie, så længe energibeskat-
ningsdirektivets krav om minimumssatser overholdes. Selvom energibeskatningsdirektivet
giver adgang til at gennemføre differentieringer og afgiftsfritagelser i energibeskatningen,
skal statsstøttereglerne dog fortsat iagttages.
Efter danske regler er udgangspunktet, at der skal betales energiafgift af mineraloliepro-
dukter, herunder diesel, som anvendes til motorbrændstof. Energiafgift af diesel kan dog
blive godtgjort, når dieslen anvendes til momspligtige aktiviteter inden for landbrugsvirk-
somhed mv. Denne differentiering af energiafgiften på diesel er i overensstemmelse med
energibeskatningsdirektivet, da godtgørelse af energiafgift af landbrugsdiesel overholder
energibeskatningsdirektivets krav om minimumssatser. Samtidig er der tale om en afgifts-
differentiering, som udgør statsstøtte. Der er imidlertid tale om statsstøtte, som er lovlig,
1
Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energipro-
dukter og elektricitet
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 676: Spm. om, hvorvidt det vil være i strid med EU’s statsstøtteregler, såfremt man fjerner fritagelsen for elafgift for biobrændsel for alle værker, men med en indfasningsperiode for eksisterende værker, der ikke er afskrevne m.v., til skatteministeren
2251005_0003.png
fordi støtten opfylder kriterierne i Europa-Kommissionens gruppefritagelsesforordning
2
,
som giver medlemsstaterne mulighed for på visse områder at yde statsstøtte, som Kom-
missionen betragter som forenelig med det indre marked.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt det vil være i
strid med EU’s statsstøtteregler
at
pålægge alle værker en afgift af biomasse, dog med en indfasningsperiode for ikke-af-
skrevne eksisterende fjernvarmeanlæg, er det vurderingen, at en sådan ordning vil kunne
udgøre statsstøtte til fordel for de fjernevarmeanlæg, som vil være omfattet af en indfas-
ningsperiode, og som derfor i denne periode fritages for eller betaler lavere afgift end an-
dre anlæg. Det er endvidere vurderingen, at det vil være vanskeligt at få en sådan støtte-
ordning godkendt af Europa-Kommissionen, da ordningen ikke ses at leve op til kriteri-
erne for forenelig statsstøtte i form af afgiftsdifferentieringer i Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
3
.
Ift. spørgsmålet, om der er eksempler på differentieret indfasning i et afgiftssystem base-
ret på allerede foretagne investeringer, kan det oplyses, at der i lov nr. 138 af 25. februar
2020 om omlægningen af beskatningen af overskudsvarme er givet mulighed for at fast-
låse overskudsvarmeafgiften efter gældende regler i en periode på op til 15 år for eksiste-
rende leverancer for ekstern overskudsvarme, når der er indgået endelig aftale herom in-
den den 1. januar 2020. Hensynet bag overgangsordningen er, at de pågældende virksom-
heder opnår sikkerhed for overskudsvarmeafgiftens størrelse, og derigennem sikres det, at
der ikke ændres ved eksisterende kontraktforhold og investeringer i overgangsperioden.
Loven er dog ikke trådt i kraft, da dens ikrafttrædelse afhænger af, at Europa-Kommissio-
nen vurderer, at ordningen er i overensstemmelse med statsstøttereglerne.
Skatteministeriet har indledt en dialog med Europa-Kommissionen om dette spørgsmål
og jeg vil orientere Skatteudvalget om udfaldet af dialogen, når den foreligger.
2
Europa-Kommissionens forordning (EU) 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108.
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 (2014/C 200/01).
3
Side 3 af 3