Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2247498_0001.png
21. september 2020
J.nr. 2020 - 7409
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 671 af 1. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om, hvilken effekt ministeren vurderer, at stigningen i afgift på onlinespil fra 20 pct. til 28 pct. pr. 1. januar 2021 vil have på størrelsen af det illegale marked, til skatteministeren
2247498_0002.png
Spørgsmål
Hvilken effekt vurderer ministeren, at stigningen i afgift på onlinespil fra 20 pct. til 28 pct.
pr. 1. januar 2021 vil have på størrelsen af det illegale marked, set i lyset af at både de dan-
ske myndigheder og Europa-Kommissionen i afgørelsen om mulig statsstøtte
(K(2011)6499) lagde vægt på, at en afgiftssats på maksimalt 20 pct. på onlinespil var nød-
vendig for at gøre det legale danske marked attraktivt for udbydere og spillere, og derved
minimere det illegale udenlandske marked?
Svar
De spil, der er omfattet af afgiftsforhøjelsen fra 20 til 28 pct., er væddemål og onlineka-
sino. Udbydere, som har dansk tilladelse, betaler afgift og er underlagt dansk regulering.
Alternativet til at spille hos spiludbydere med dansk tilladelse er at spille hos uregulerede
spiludbydere uden dansk tilladelse. Markedet for uregulerede spiludbydere kan opdeles i
et lovligt og et ulovligt marked. I tilfælde af at en ureguleret spiludbyder retter sit udbud
mod det danske marked fx via en dansksproget hjemmeside eller markedsføring i Dan-
mark, kan det betragtes som ulovligt udbud. Så længe en ureguleret spiludbyder ikke ret-
ter sit udbud til det danske marked, vil det dog ikke være ulovligt at tage imod indsatser
fra danske spillere.
Spilforbruget på det regulerede marked er kendt og offentliggøres af Spillemyndigheden.
Derimod er det ikke muligt at fastsætte spilforbruget på det uregulerede marked med sik-
kerhed.
H2 Gambling Capital (H2GC), som i 2020 har udarbejdet en rapport for spillebranchen
om de skønnede konsekvenser ved at forhøje afgiftssatsen fra 20 pct. til 28 pct., jf. ende-
ligt svar på SAU alm. del spørgsmål 481 (2019/20), estimerer størrelsen af det uregule-
rede marked på baggrund af data fra store internationale spiludbydere. For 2019 har
H2GC estimeret, at den såkaldte kanaliseringsgrad, der viser andelen af spilforbruget af
onlinekasino og onlinevæddemål, der forbruges hos regulerede spiludbydere, er ca. 85 pct.
i Danmark.
Når afgiften forhøjes, vil det medvirke til, at spil på det regulerede marked bliver dyrere,
og derfor kan det forventes, at en del af spilforbruget skifter fra det regulerede til det ure-
gulerede spilmarked. Skatteministeriet skønner med betydelig usikkerhed, at afgiftsforhø-
jelsen på væddemål og onlinekasino fra 20 pct. til 28 pct. fra 1. januar 2021 vil medføre en
øget grad af spil på det uregulerede spilmarked svarende til et fald på ca. 9 pct-point på
langt sigt.
H2GC estimerer i deres rapport, at en forhøjelse af afgiften til 28 pct. vil medføre et fald i
kanaliseringsgraden på ca. 9 pct., hvilket svarer til Skatteministeriets langsigtede skøn.
Det bemærkes i øvrigt, at Skatteministeriet i Kommissionens afgørelse fra 2011,
(K(2011)6499) ikke lagde vægt på, at en afgiftssats på
maksimalt
20 pct. på onlinespil var
nødvendig for at gøre det legale danske marked attraktivt for udbydere og spillere, og der-
ved minimere det illegale udenlandske marked, men at der derimod var tale om et
optimalt
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om, hvilken effekt ministeren vurderer, at stigningen i afgift på onlinespil fra 20 pct. til 28 pct. pr. 1. januar 2021 vil have på størrelsen af det illegale marked, til skatteministeren
2247498_0003.png
niveau med henblik på at sikre det højest mulige provenu, jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 670 (2019/20).
Skatteministeriet følger løbende udviklingen i kanaliseringsgraden. Det sker både for at
sikre forbrugerbeskyttelsen af danske spillere og for at sikre tilvejebringelsen af statens af-
giftsprovenu fra onlinespil.
Jeg vil afslutningsvis bemærke, at jeg vil indkalde til politiske drøftelser på et senere tids-
punkt om en række initiativer, herunder initiativer om styrkede sanktionsmuligheder, der
blandt andet skal imødegå den forventede stigning i spil på det uregulerede marked.
Side 3 af 3