Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2247487_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 481
Offentligt
19. august 2020
J.nr. 2020 - 5913
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 481 af 18. juni 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om liberaliseringen af det danske spillemarked, til skatteministeren
2247487_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra Spillebranchens foretræde for udvalget
den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet, jf. SAU alm. del
bilag 362.
Svar
Af Spillebranchens materiale fra foretrædet i SAU den 18. juni 2020 fremgår blandt andet
en beskrivelse af det danske spilmarked i dag og en vurdering af konsekvensen af den i
Finansloven for 2020
aftalte afgiftsforhøjelse fra 20 pct. til 28 pct. pr. 1. januar 2021 for on-
linekasino og væddemål. Spillebranchen foreslår en forhøjelse til 22 pct. af hensyn til for-
brugerbeskyttelsen og statens budget. Derudover fremgår det af materialet, at balancen på
Danmarks spilmarked skal sikres. Spillebranchen angiver desuden en række tiltag på spil-
markedet, hvoraf nogle allerede er implementeret, mens andre har behov for en politisk
beslutning.
Hertil bemærkes, at Spillebranchen har fået udarbejdet en rapport af H2 Gambling Capi-
tal om de skønnede konsekvenser ved at forhøje afgiftssatsen fra 20 pct. til 28 pct. Det
fremgår af rapporten, at forslaget om en afgiftssats på 22 pct. er baseret på en alternativ
økonomisk teori. Ifølge rapporten vil den afgiftssats, der maksimerer skatteindtægterne,
derimod være på 26-27 pct., når beregningen foretages på baggrund af standard økono-
misk teori. Det er forbundet med meget stor usikkerhed at beregne den afgiftssats, der
maksimerer skatteindtægterne. Beregningerne fra H2 Gambling Capital understøtter dog,
at en forhøjelse af afgiften til 28 pct. vil give et merprovenu.
Ifølge rapporten fra H2 Gambling Capital vil bruttospilleindtægten (indskud fratrukket
gevinster) fra onlinekasino og onlinevæddemål falde med ca. 27 pct. som følge af afgifts-
forhøjelsen. I rapporten skønnes, at ca. 40 pct. af dette fald vil overgå til spilforbrug på
det uregulerede marked for onlinekasino og onlinevæddemål, mens den resterende del
derimod forsvinder fra spilmarkedet og i stedet anvendes til andet forbrug.
Hertil bemærkes, at regeringen og aftaleparterne bag
Finansloven for 2020
ønsker at redu-
cere forbruget på spil og mindske problemer med ludomani, og rapporten fra H2 Gamb-
ling Capital understøtter, at man ved at forhøje afgiften på væddemål og onlinekasino
både kan opnå et merprovenu til finansiering af øget velfærd og samtidig reducere forbru-
get af spil.
Spillebranchen har i deres præsentation fremhævet, at man skal sikre balancen på det dan-
ske spilmarked. Jeg er enig i, at der skal være en balance, så reguleringen af spilmarkedet
både sikrer et ansvarligt marked med en høj beskyttelse af spillerne, og samtidig sikrer, at
det er attraktivt at udbyde spil i Danmark, så der er et lovligt marked. Det er korrekt, at
reguleringen af spilmarkedet, især online spilmarkedet, kræver et konstant fokus på denne
balance, da det er muligt for en dansk spiller at spille på udenlandske hjemmesider uden
overhovedet at forlade sit hjem. Men samtidig forudsætter et trygt dansk spilmarked, at
man sætter strenge krav til de spiludbydere, der opnår en dansk tilladelse.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om liberaliseringen af det danske spillemarked, til skatteministeren
2247487_0003.png
Spillebranchen afslutter deres præsentation med en række forslag til tiltag, der kan gen-
nemføres på det danske spilmarked.
Hertil bemærkes, at gode forslag og idéer til, hvordan vi kan forbedre det danske spilmar-
ked, altid er velkomne, og jeg synes, at flere af tiltagene er meget interessante. Der er også
et tiltag om flere midler til behandling og forskning (flerårige bevillinger), der ikke hører
under Skatteministeriets ressort. Skatteministeriet vil derfor videreformidle og drøfte for-
slaget med Sundheds- og Ældreministeriet.
Side 3 af 3