Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2292060_0001.png
27. november 2020
J.nr. 2020 - 7452
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes berigtigelse af svar på spørgsmål nr. 664 af 28. august 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 664: MFU spm. om opstille en tabel, som viser provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på hhv. arbejdsudbuddet og CO2 i hvert af årene 2021-2030, til skatteministeren
2292060_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opstille en tabel, som viser provenueffekten før og efter tilbageløb og ad-
færd samt effekten på hhv. arbejdsudbuddet og CO
2
i hvert af årene 2021 - 2030, hvis
man øger afgiften på hhv. en liter benzin, en liter diesel og både en liter benzin og diesel
med hhv. 0,5 kr., 1 kr. samt 1,5 kr.?
Svar
I svaret, der blev fremsendt til Skatteudvalget den 24. september 2020, fremgik der bekla-
geligvis fejlbehæftede beregninger. Af svaret fremgik det, at afgiftsforhøjelser på hhv. 0,5,
1 og 1,5 kr. pr liter ekskl. moms skønnes at indebære et umiddelbart merprovenu på hhv.
2,9, 5,8 og 8,7 mia. kr. i 2021. Tilsvarende skønnes et merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på hhv. 0,7, 1,2 og 1,5 mia. kr. i 2021. De korrekte skøn for det umiddelbare mer-
provenu skulle imidlertid retteligt have været angivet som 3,1, 6,1 og 9,1 mia. kr. Tilsva-
rende skulle det korrekte skøn for merprovenuet efter tilbageløb og adfærd have været
0,2, 0,1 og -0,5 mia. kr. Ligeledes giver de korrekte beregninger anledning til opdatering af
skønnene for arbejdsudbud og CO
2
-udledning.
Skatteministeriet beklager denne fejl. Det samlede svar skal således være følgende:
Forbrug af brændstofferne benzin og diesel er underlagt energiafgift, CO
2
-afgift og NOx-
afgift. Den samlede afgift foruden moms i 2020 udgør hhv. 4,617 og 3,215 kr. pr. liter for
benzin og diesel.
Nedenfor er indsat tre tabeller over de adspurgte effekter ved prisstigninger på hhv. 0,5,
1,0 og 1,5 kr. pr. liter ekskl. moms for både benzin og diesel. Det er vanskeligt at opgøre
effekter ved prisstigning på kun én type brændstof, og beregninger på dette er derfor ikke
indsat. I beregningerne er der anvendt skøn for forbruget af benzin (E10) og diesel (B7) i
alle årene.
Det anslås, at ved en afgiftsstigning på 0,5 kr. pr. liter ekskl. moms for både benzin og
diesel vil det umiddelbare merprovenu være ca. 3 mia. kr. årligt. Provenu efter tilbageløb
og adfærd vil udgøre ca. 0,2 mia. kr. Der anslås et fald i arbejdsudbuddet på ca. 700 per-
soner og en reduktion i udledning af CO
2
på 0,9 mio. ton årligt,
jf. tabel 1.
Ved en afgiftsstigning på 1 kr. og 1,5 kr. pr. liter ekskl. moms øges det umiddelbare mer-
provenu til ca. 6 og 9 mia. kr.,
jf. tabel 2 og 3.
Dog følger provenu efter tilbageløb og ad-
færd ikke samme tendens. Det skyldes, at effekten i form af lavere antal kørte kilometer
og særligt grænsehandel fylder relativt mere, jo højere afgiftsstigningen bliver.
Det skønnes, at merprovenuet efter tilbageløb og adfærd ved en afgiftsstigning på 1 kr.
pr. liter ekskl. moms vil udgøre ca. 0,1 mia. kr. de første år. For en afgiftsstigning på 1,5
kr. ekskl. moms skønnes et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,5 mia. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 664: MFU spm. om opstille en tabel, som viser provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på hhv. arbejdsudbuddet og CO2 i hvert af årene 2021-2030, til skatteministeren
2292060_0003.png
De forholdsvis små og nogle gange modsatrettede ændringer over årene skyldes, at Ener-
gistyrelsens Basisfremskrivning tilsiger et stigende benzinforbrug men et faldende diesel-
forbrug. Samlet set udlignes effekten derved.
Tabel 1. Afgiftsstigning på 0,5 kr. pr. liter
Mia. kr.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
Heraf arbejdsudbud
(antal personer)
CO
2
-udledning
(mio. ton)
2021
3,1
0,2
-700
-0,9
2022
3,1
0,2
-700
-0,9
2023
3,1
0,2
-700
-0,9
2024
3,1
0,2
-700
-0,9
2025
3,1
0,2
-700
-0,9
2026
3,1
0,2
-700
-0,9
2027
3,0
0,2
-700
-0,9
2028
3,0
0,1
-700
-0,9
2029
3,0
0,1
-700
-0,9
2030
2,9
0,1
-600
-0,8
Tabel 2. Afgiftsstigning på 1,0 kr. pr. liter
Mia. kr.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbage-
løb og adfærd
Heraf arbejdsudbud
(antal personer)
CO
2
-udledning
(mio. ton)
2021
6,1
0,1
-1.400
-1,7
2022
6,1
0,1
-1.400
-1,7
2023
6,2
0,0
-1.400
-1,7
2024
6,2
0,0
-1.400
-1,7
2025
6,2
0,0
-1.400
-1,7
2026
6,2
0,0
-1.400
-1,7
2027
6,1
0,0
-1.400
-1,7
2028
6,0
-0,1
-1.400
-1,7
2029
6,0
-0,1
-1.400
-1,7
2030
5,9
-0,1
-1.400
-1,7
Tabel 3. Afgiftsstigning på 1,5 kr. pr. liter
Mia. kr.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbage-
løb og adfærd
Heraf arbejdsudbud
(antal personer)
CO
2
-udledning
(mio. ton)
2021
9,1
-0,5
2022
9,2
-0,5
2023
9,2
-0,5
2024
9,2
-0,5
2025
9,3
-0,5
2026
9,2
-0,5
2027
9,1
-0,6
2028
9,1
-0,6
2029
9,0
-0,7
2030
8,8
-0,7
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.100
-2,6
-2.000
-2,5
Side 3 af 3