Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2249651_0001.png
24. september 2020
J.nr. 2020 - 7452
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 664 af 28. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 664: MFU spm. om opstille en tabel, som viser provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på hhv. arbejdsudbuddet og CO2 i hvert af årene 2021-2030, til skatteministeren
2249651_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opstille en tabel, som viser provenueffekten før og efter tilbageløb og ad-
færd samt effekten på hhv. arbejdsudbuddet og CO
2
i hvert af årene 2021 - 2030, hvis
man øger afgiften på hhv. en liter benzin, en liter diesel og både en liter benzin og diesel
med hhv. 0,5 kr., 1 kr. samt 1,5 kr.?
Svar
Forbrug af brændstofferne benzin og diesel er underlagt energiafgift, CO
2
-afgift og NOx-
afgift. Den samlede afgift foruden moms i 2020 udgør hhv. 4,617 og 3,215 kr. pr. liter for
benzin og diesel.
Nedenfor er indsat tre tabeller over de adspurgte effekter ved prisstigninger på hhv. 0,5,
1,0 og 1,5 kr. pr. liter for både benzin og diesel. Det er vanskeligt at opgøre effekter ved
prisstigning på kun én type brændstof, og beregninger på dette er derfor ikke indsat. I be-
regningerne er der anvendt skøn for forbruget af benzin (E10) og diesel (B7) i alle årene.
Det anslås, at ved en afgiftsstigning på 0,5 kr. pr. liter for både benzin og diesel vil det
umiddelbare merprovenu være ca. 2,9 mia. kr. årligt. Provenu efter tilbageløb og adfærd
vil udgøre ca. 0,7 mia. kr. Der anslås et fald i arbejdsudbuddet på 0,2 mia. kr., svarende til
ca. 700 personer og en reduktion i udledning af CO
2
på 0,6 mio. ton årligt,
jf. tabel 1.
Skønnene for det umiddelbare provenu, faldet i arbejdsudbud samt reduktion i CO
2
-ud-
ledninger hhv. fordobles og tredobles ved afgiftsstigninger på 1 kr. og 1,5 kr. pr. liter,
jf.
tabel 2 og 3.
Dog følger provenu efter tilbageløb og adfærd ikke samme tendens og stiger
kun relativt lidt. Det skyldes, at effekten i form af lavere antal kørte kilometer og særligt
grænsehandel fylder relativt mere, jo højere afgiftsstigningen bliver.
Derfor anslås provenu efter tilbageløb og adfærd for afgiftsstigninger på hhv. 1 kr. og 1,5
kr. til hhv. 1,2 mia. og 1,5 mia. årligt i de første år.
De forholdsvis små og nogle gange modsatrettede ændringer over årene skyldes, at Ener-
gistyrelsens Basisfremskrivning tilsiger et stigende benzinforbrug men et faldende diesel-
forbrug. Samlet set udlignes effekten derved.
Tabel 1. Afgiftsstigning på 0,5 kr. pr. liter
Mia. kr.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilba-
geløb og adfærd
2021
2,9
0,7
2022
2,9
0,7
2023
2,9
0,7
2024
2,9
0,7
2025
2,9
0,7
2026
2,9
0,7
2027
2,9
0,7
2028
2,9
0,7
2029
2,8
0,7
2030
2,8
0,7
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 664: MFU spm. om opstille en tabel, som viser provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd samt effekten på hhv. arbejdsudbuddet og CO2 i hvert af årene 2021-2030, til skatteministeren
2249651_0003.png
-heraf arbejdsudbud i
antal personer
CO
2
-udledning,
mio. ton
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-600
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
Tabel 2. Afgiftsstigning på 1,0 kr. pr. liter
Mia. kr.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilba-
geløb og adfærd
2021
5,8
1,2
2022
5,8
1,2
2023
5,8
1,2
2024
5,8
1,2
2025
5,9
1,2
2026
5,9
1,2
2027
5,8
1,2
2028
5,7
1,1
2029
5,7
1,1
2030
5,6
1,1
-heraf
arbejdsudbud i
-1.300 -1.300 -1.300 -1.300 -1.300 -1.300 -1.300 -1.300 -1.300 -1.300
antal personer
CO
2
-udledning,
mio. ton
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
Tabel 3. Afgiftsstigning på 1,5 kr. pr. liter
Mia. kr.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilba-
geløb og adfærd
2021
8,7
1,5
2022
8,7
1,5
2023
8,8
1,5
2024
8,8
1,5
2025
8,8
1,4
2026
8,8
1,4
2027
8,7
1,4
2028
8,6
1,3
2029
8,6
1,3
2030
8,4
1,2
-heraf arbejdsudbud
-2.000 -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 -1.900
i antal personer
CO
2
-udledning, mio.
ton
-1,8
-1,8
-1,8
-1,8
-1,8
-1,8
-1,8
-1,8
-1,8
-1,7
Side 3 af 3