Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2244548_0001.png
15. september 2020
J.nr. 2020-7398
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 663 af 27. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 663: Spm. om ministeren vil hjælpe de danskere, der uforvarent er blevet straffet for en restskat, til skatteministeren
2244548_0002.png
Spørgsmål
I lyset af at ministeren har udskudt fristen for selvangivelser pga. corona-pandemien, men
at der stadig påløber strafrenter på restskat før den nye selvangivelsesfrist, bedes ministe-
ren oplyse, om
og i så tilfælde hvordan
han vil hjælpe de danskere, der uforvarent
er blevet straffet for en restskat.
Svar
I slutningen af marts måned i år bemyndigede jeg direktøren for Skattestyrelsen til at for-
længe oplysningsfristen for grupper af skattepligtige, som på grund af Corona-situationen
havde vanskeligt ved at opfylde oplysningsfristerne. Det skete med hjemmel i skattekon-
trollovens § 14, stk. 2.
FSR-danske revisorer havde på det tidspunkt gjort Skatteministeriet opmærksom på øn-
sket om en sådan forlængelse, og den lå da også i naturlig forlængelse af det lovforslag,
som erhvervsministeren fremsatte og fik gennemført, om en udskydelse af fristen for ind-
beretning af selskabernes årsrapporter.
Direktøren for Skattestyrelsen udnyttede denne bemyndigelse til at forlænge oplysnings-
fristerne til den 1. september.
Jeg orienterede samtidig Folketingets skatteordførere om initiativet, herunder at de gæl-
dende regler om dag-til-dag-rente på 2 pct., hvor fristen for frivillig indbetaling af for-
skudsskat er den 1. juli, ikke ville blive foreslået ændret, fordi en udskydelse ikke vurdere-
des at være systemteknisk forsvarlig at gennemføre. Det fremgik af orienteringen, at de
uændrede regler ville medføre, at en skattepligtig, der ender med en restskat for ind-
komståret 2019, fordi den skattepligtige ikke inden fristen 1. juli har betalt en tilstrækkelig
forskudsskat, kommer til at betale et procenttillæg på 4 pct.
Efter de gældende regler kan en skattepligtig således betale yderligere forskudsskat til og
med den 1. juli i året efter indkomståret for at undgå en restskat og dermed det procenttil-
læg, der opkræves ud over restskatten Procenttillægget skal ses i sammenhæng med, at
skattepligtige, der får en restskat, har betalt for lidt i forskudsskat og dermed i princippet
har haft en fordel i forhold til skattepligtige, der har betalt en tilstrækkelig forskudsskat.
Betales den yderligere forskudsskat efter udløbet af indkomståret, dvs. i perioden fra og
med den 1. januar til og med den 1. juli efter indkomståret, skal der betales en daglig rente
af forskudsskatten til og med betalingsdagen. For indkomståret 2019 udgør renten 2,0
pct. p.a. Den daglige rente kan undgås, hvis der indbetales yderligere restskat inden ind-
komstårets udgang.
Alle skattepligtige har derfor mulighed for til og med den 1. juli efter indkomståret at be-
tale yderligere forskudsskat
evt. ad flere omgange
for at undgå restskat, og det gælder
også for indkomståret 2019.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 663: Spm. om ministeren vil hjælpe de danskere, der uforvarent er blevet straffet for en restskat, til skatteministeren
2244548_0003.png
Skatteministeriet har fra forskellig side, herunder fra FSR-danske revisorer, modtaget for-
slag til en afbødning af, at fristen for frivillig betaling af forskudsskatter er fastholdt til 1.
juli, mens oplysningsfristen er forlænget til den 1. september. Det gælder f.eks. forslag om
en tilbagebetaling af procenttillægget til de skatteydere, som ikke har været opmærk-
somme på fristen, og som anmoder Skattestyrelsen herom.
Jeg har stor forståelse for ønsket om at gennemføre sådanne afbødende initiativer, og jeg
havde dog også helst set, at det havde været muligt at afpasse fristen for frivillig betaling
af forskudsskat til de forlængede oplysningsfrister. Imidlertid har det ikke vist sig muligt
at iværksætte tiltag, som kan gennemføres isoleret, dvs. uden at det berører Skattestyrel-
sens centrale it-systemer, der beregner dag-til-dag-renten og procenttillægget.
Side 3 af 3