Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2251038_0001.png
28. september 2020
J.nr. 2020 - 6516
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 661 af 27. august 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om at redegøre for provenuet ved at fjerne reglen for nedslag i værdiansættelsescirkulæret både ved de nugældende 15 pct. og de kommende 20 pct., til skatteministeren
2251038_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm. del - spørgsmål 584 redegøre for prove-
nuet ved at fjerne reglen for nedslag i værdiansættelsescirkulæret både ved de nugældende
15 pct. og de kommende 20 pct.? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle årene 2020-2025 samt i varig virk-
ning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes endvi-
dere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved
skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i
procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil
bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens
virkning på Gini-koefficienten.
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at der ønskes en vurdering af de provenumæssige
konsekvenser, hvis den offentlige ejendomsvurdering, forudsat den svarer til handelsvær-
dien, fremadrettet skal kunne danne grundlag for beregning af bo- eller gaveafgiften uden
hensyntagen til spændet på 15/20 pct.
Der foreligger ikke statistik over den historiske anvendelse af 15 pct.-reglen, der kan
danne grundlag for forventningerne til anvendelsen af den kommende 20 pct.-regel. I
provenuvurderingen tages derfor udgangspunkt i oplysninger fra Danmarks Statistik om
omfanget af ejendomme, der overdrages inden for familien. Det bemærkes indlednings-
vis, at provenuvurderingen er forbundet med betydelig usikkerhed bl.a. som følge af over-
gangen til de nye ejendomsvurderinger. I lyset heraf vurderes der ikke at være nævnevær-
dig forskel på de provenumæssige konsekvenser ved en ophævelse af henholdsvis det nu-
værende 15-pct. nedslag og det nye 20-pct. nedslag. I nedenstående gives derfor alene en
vurdering af de provenumæssige konsekvenser ved en ophævelse af 20-pct. nedslaget.
Ifølge Danmarks Statistik blev der i perioden 2015-2019 i gennemsnit foretaget knap
11.700 familieoverdragelser af ejendomme om året ved salg, gave og arv. Den gennem-
snitlige ejendomspris ved disse familieoverdragelser var ca. 1,4 mio. kr., hvilket svarer til
ca. 85 pct. af den offentlige ejendomsvurdering for de pågældende ejendomme. Prisud-
viklingen på ejendomsmarkedet og overgangen til de nye mere retvisende ejendomsvur-
deringer bevirker, at gennemsnitsprisen må forventes at være højere fremadrettet. I ne-
denstående tages derfor beregningsteknisk udgangspunkt i en gennemsnitlig ejendoms-
vurdering på 2,0 mio. kr.
På dette grundlag skønnes, at der fremadrettet årligt overdrages ejendomme inden for fa-
milien til en samlet værdi på ca. 23�½ mia. kr. En del af disse overdragelser sker til en æg-
tefælle, hvor 20 pct.-reglen typisk ikke har direkte betydning for beskatningen, da der ikke
betales afgift ved overdragelse til en ægtefælle. Hertil kommer situationer, hvor reglen en-
ten ikke ønskes anvendt eller ikke kan anvendes. I nedenstående provenuvurdering lægges
det derfor beregningsteknisk til grund, at ejendomme for 15 mia. kr. årligt overdrages ved
brug af 20 pct.-reglen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om at redegøre for provenuet ved at fjerne reglen for nedslag i værdiansættelsescirkulæret både ved de nugældende 15 pct. og de kommende 20 pct., til skatteministeren
2251038_0003.png
Hvis afgiftsgrundlaget fremadrettet vil skulle svare præcis til den offentlige vurdering
uden hensyntagen til spændet på 20 pct., vurderes det således at indebære, at bo- og gave-
afgiftsgrundlaget forhøjes med knap 4 mia. kr. Bo- og gaveafgiftssatsen til nærtstående
som fx børn og børnebørn udgør 15 pct. På dette grundlag kan det umiddelbare merpro-
venu ved en afskaffelse af 20-pct.-reglen beregnes til ca. 550 mio. kr. årligt, hvilket svarer
til ca. 450 mio. kr. efter tilbageløb. Det bemærkes, at vurderingen er forbundet med bety-
delig usikkerhed.
Provenuvirkningen ved en afskaffelse af den nuværende 15 pct.-regel fortaget på de histo-
riske vurderinger vurderes umiddelbart at ligge på omtrent samme niveau.
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere de adfærdsmæssige effekter ved en så-
dan ændring, da det i vidt omfang vil afhænge af de konkrete forhold ifm. den enkelte
overdragelse. Isoleret set vil det dog gøre det skattemæssigt mindre attraktivt at eje ejen-
domme frem for andre typer aktiver ved et generationsskifte og derfor som udgangs-
punkt reducere det skattemæssige incitament til at opretholde ejerskabet til en ejendom
frem for at anvende kapitalen til investeringer i andre typer aktiver. Dette vil dog som ud-
gangspunkt ikke reducere bo- og gaveafgiftsgrundlaget, så længe disse aktiver også over-
drages til næste generation.
I forhold til salg inden for familien må det også forventes, at en ændring af afgiftsgrundla-
get vil medføre en højere pris mhp. at undgå gavebeskatning evt. kombineret med et
større familielån, der afdrages over en længere årrække. Det trækker i retning af, at mer-
provenuet ved en evt. afskaffelse vil være lavere end det angivne ovenfor.
Mange andre forhold end de skattemæssige kan dog have stor betydning, herunder om
den ældre generation ønsker at opretholde ejerskabet til ejendommen til de dør, fx i for-
bindelse med en bolig eller et sommerhus. Effekten af disse adfærdseffekter er usikre og
lader sig ikke umiddelbart kvantificere.
Der foreligger endvidere ikke umiddelbart et statistisk grundlag, der muliggør en vurde-
ring af de fordelingsmæssige konsekvenser. Idet provenuvirkningen ved en afskaffelse af
reglen er relativt begrænset, skønnes de samlede fordelingsmæssige effekter dog ligeledes
at være relativt begrænsede.
Side 3 af 3