Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2235872_0001.png
26. august 2020
J.nr. 2020 - 5271
Kontor:
International koordinering [IKO]
Selskab, Aktinær og Erhverv
[SAE]
Samrådsspørgsmål Y og Z
- Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål Y og Z den 26. august 2020
Spørgsmål Y
EU-Kommissionen vedtog den 14. juli 2020 en anbefaling til med-
lemslandene om at gøre statslig økonomisk støtte til virksomheder i
Unionen betinget af fraværet af forbindelser til lande på EU’s sortliste
over skattelylande. Ministrene bedes i lyset af denne anbefaling rede-
gøre for, hvorledes regeringen nu tolker EU-retten med hensyn til at
give støtte til virksomheder med forbindelser til skattely?
Spørgsmål Z
Ministrene bedes redegøre for, om regeringen har tænkt sig at følge
EU-Kommissionens anbefaling om at gøre al støtte
herunder stats-
støtte undergivet EU traktatens statsstøtteregler
betinget af fravær af
forbindelser med sortlistede skattely uden andre undtagelser end dem,
som Kommissionen selv angiver, at landene bør fastsætte, og uden de
undtagelser, som landene efter Kommissionens anbefaling kan fast-
sætte?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0002.png
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at sige tak for invitationen til at deltage i
dette samråd sammen med erhvervsministeren.
Vi har aftalt den fordeling, at jeg besvarer spørgsmål Y, mens er-
hvervsministeren besvarer spørgsmål Z.
Og jeg er glad for her i udvalget at få mulighed for at redegøre for re-
aktionen på Kommissionens henstilling om afskæring af statslig støtte.
o 0 o
Det overordnede emne, som samrådsspørgsmålene vedrører, var også
emnet for det samråd, der blev afholdt den 8. juni 2020.
Jeg vil indlede med at sige, at hvis Kommissionens melding er udtryk
for, at EU-systemet som sådan er ved at skifte gear i kampen mod skat-
tely, så er det i høj grad noget, der går i den danske regerings retning.
Men - og der er et men - vi er nødt til at få afklaret både henstillingens
anvendelsesområde og de juridiske vurderinger af EU-retten, som den
baserer sig på, før vi kan anlægge en anden praksis, end den vi har i
dag.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0003.png
Og lad mig med det samme slå fast, at vi stadig fastholder vores for-
tolkning. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke har grundlag for at an-
lægge en anden fortolkning af EU-retten end den fortolkning, som jeg
gav udtryk for på det tidligere samråd, og som er lagt til grund ved ud-
formningen af hjælpepakkerne.
EU-rettens grundlæggende bestemmelser om fri bevægelighed for
virksomheder og kapital skal respekteres ved udformningen af hjælpe-
pakkerne. Det står også udtrykkeligt i den politiske aftale af 18. april
2020.
Skatteministeriet og Justitsministeriet har vurderet, at man efter disse
regler ikke kan hindre udbetalingen af kompensation til danske virk-
somheder, der fx indgår i koncernstrukturer med selskaber i andre
EU- lande. Det skyldes, at et selskab i et EU-land efter EU-retten ikke
kan stilles hindringer i vejen for at etablere sig i Danmark, fx ved at
oprette et datterselskab her i landet. Og det har været vurderingen, at
det i den forbindelse ingen forskel gør,
hvem der ”bagved” ejer selska-
bet.
Denne vurdering står både Skatteministeriet og Justitsministeriets EU-
retlige ekspertise bag.
Ministeriernes fortolkning af EU-retten har selvfølgelig været baseret
på en grundig analyse og vurdering af EU-retten, ikke mindst EU-
Domstolens praksis.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0004.png
Som jeg gav udtryk for på samrådet den 8. juni 2020, så er jeg nødt til
at følge den klare fortolkning af EU-retten, som de to ministeriers em-
bedsmænd er enige om. Og indtil det juridiske grundlag for Kommissi-
onens henstilling er afklaret, så er der ikke grundlag for at ændre de
danske regler.
Kommissionen anbefaler, at medlemsstaterne som udgangspunkt af-
skærer al offentlig støtte til virksomheder, der direkte eller indirekte
ejes fra lande oplistet på EU’s
liste over skattely. Det fremgår udtryk-
keligt af henstillingen, at det også gælder virksomheder, som dem, der
ifølge Skatteministeriet og Justitsministeriet ikke kan afskæres fra
støtte på grund af EU-retten.
Medlemsstaterne har ikke set henstillingen forud for offentliggørelsen,
og medlemsstaterne har derfor ikke haft mulighed for at drøfte indhol-
det af anbefalingerne med Kommissionen inden offentliggørelsen.
Danmark har hele tiden haft stor fokus på i videst muligt omfang at
afskære modtagere fra skattely-lande fra hjælpepakkerne. Og embeds-
mænd fra Skatteministeriet har derfor
uformelt og på embedsmands-
niveau
i maj og juni nævnt problemstillingen telefonisk over for
Kommissionens embedsværk
herunder den konkrete danske fortolk-
ning. Kommissionen har i den forbindelse ikke givet nogen indikation
af, at Kommissionen var uenig i den fortolkning
og heller ikke at de
var på vej med en vidtgående henstilling på området.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0005.png
Jeg må også understrege, at Kommissionens henstilling ikke er en juri-
disk bindende retsakt, men en henstilling om, hvordan medlemssta-
terne bør indrette deres nationale støtteordninger. Det er et politisk
dokument - ikke et juridisk dokument.
Henstillingen indeholder ikke nogen redegørelse for de juridiske vur-
deringer, der måtte ligge til grund for den. Der står intet i henstillingen
om, hvilke analyser og vurderinger af EU-retten Kommissionen base-
ret sig på. Og heller ikke en vurdering af de domme fra EU-Domsto-
len, som Skatteministeriets og Justitsministeriets vurdering er baseret
på.
Mit embedsværk har selvfølgelig forsøgt at få afklaret det juridiske
grundlag
dog indtil videre uden held. Bl.a. fordi Kommissionen hol-
der sommerferie i august.
Jeg har selv her i august haft en kontakt til ledende vicekommissær
Margrethe Vestager. Og Skatteministeriet har som opfølgning på
denne samtale i samarbejde med Justitsministeriet udarbejdet en række
specifikke og detaljerede spørgsmål, som er blevet sendt til Kommissi-
onen. Spørgsmålene vedrører ikke blot den juridiske fortolkning af
EU-retten, men også hvordan henstillingens anvendelsesområde skal
forstås.
Det er samtidig vigtigt at være opmærksom på, at det er de danske
myndigheder, der har ansvaret for, at EU-retten overholdes. Gives der
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0006.png
fx afslag på kompensation over for en konkret virksomhed, kan virk-
somheden derfor anlægge en sag mod de danske myndigheder, hvis
virksomheden mener, at afslaget er i strid med EU-retten.
Det forhold, at Kommissionens henstilling tilsyneladende er baseret på
en fortolkning af EU-retten, der afviger fra den, der er lagt til grund af
Skatteministeriet og Justitsministeriet, er derfor ikke i sig selv afgø-
rende for, hvilken praksis de danske myndigheder bør følge. Det er
nemlig kun domstolene
i sidste instans EU-Domstolen
der autori-
tativt kan fastslå, hvordan EU-retten skal fortolkes.
På nuværende tidspunkt er der ikke grundlag for at ændre den fortolk-
ning af EU-retten, som Skatteministeriet og Justitsministeriet har været
enige om. Og som minister er jeg nødt til at basere mig på den fortolk-
ning, som embedsmændene fortæller mig, at de stadig har.
Når de spørgsmål, der er blevet sendt til Kommissionen, er blevet be-
svaret
og det har jeg bedt om sker så hurtigt som muligt
så vil
Skatteministeriet og Justitsministeriet i fællesskab analysere svarene og
vurdere, i hvilket omfang de kan begrunde en ændret fortolkning af
EU-retten.
I den henseende vil jeg gerne understrege, at jeg har et stort ønske om,
at der kommer en afklaring, og at kompensation efter COVID-19
hjælpepakkerne, i det omfang det bliver relevant, indrettes sådan, at
der ikke kan rejses tvivl om, at den politiske aftale fuldt ud efterleves.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0007.png
Jeg kan derfor også forsikre, at Kommissionens svar og den argumen-
tation, Kommissionen baserer sig på, vil blive modtaget og analyseret
med et åbent sind.
o 0 o
Selv om Kommissionens henstilling ikke på nuværende tidspunkt kan
begrunde en ændret fortolkning, så anser jeg henstillingen for at inde-
holde et væsentligt og meget positivt signal om den politik, som EU
og medlemsstaterne efter Kommissionens opfattelse bør forfølge i
kampen mod international skatteundgåelse.
Som jeg også redegjorde for på samrådet den 8. juni 2020, så priorite-
rer regeringen bekæmpelse af international skatteundgåelse særdeles
højt. Jeg beskrev også, hvordan dette fokus løbende udmøntes natio-
nalt: Ved lovgivningsmæssige tiltag og konkrete tiltag til styrkelse af
skatteforvaltningens kontrol. Og internationalt, hvor regeringen arbej-
der målrettet for at sikre et styrket internationalt samarbejde på områ-
det.
Regeringen har i enhver sammenhæng fokus på bekæmpelse af skatte-
unddragelse og brugen af aggressiv skatteplanlægning, og Danmark har
i mange år været et foregangsland i bekæmpelsen af international skat-
teunddragelse og
–undgåelse,
herunder ved brug af skattelykonstrukti-
oner.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0008.png
Vi har derfor i Danmark en lang række robuste værnsregler, der skal
sikre, at indkomst, der skal beskattes i Danmark, også faktisk beskattes
her i landet.
Ligesom jeg gjorde på samrådet den 8. juni 2020, vil jeg i relation til
disse værnsregler særligt fremhæve, at jeg håber, at vi i denne samling
kan blive enige om at styrke CFC-reglerne, både fordi der er behov for
det, og fordi det er nødvendigt for, at vi i Danmark lever op til de
krav, som skatteundgåelsesdirektivet stiller.
De danske skattemyndigheder har til opgave at sørge effektivt for, at
reglerne overholdes, og denne indsats er netop blevet styrket yderli-
gere. Regeringen har den 29. april 2020 indgået en politisk aftale med
samtlige Folketingets partier om en styrkelse af skattekontrollen, der
sætter ind netop over for international skatteunddragelse og aggressiv
skatteplanlægning.
Af de 250 nye medarbejdere, der indgår i første etape af de i alt 1.000
nye medarbejdere, som regeringen vil styrke Skatteforvaltningen med,
vil 100 blive ansat til at øge indsatsen mod skattely og international
skatteunddragelse. Samtidig sættes gang i et arbejde, som skal sikre nye
værktøjer, nye analyseredskaber og nye it-løsninger, der skal under-
støtte kontrolarbejdet.
Den forstærkede indsats bygger oven på, at vi på nationalt plan i
mange år har gennemført en stor indsats med kontrol og håndhævelse
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0009.png
af vores nationale regler, som bidrager til at sikre en korrekt beskat-
ning i Danmark af de indkomster, der faktisk skal beskattes her.
Og her vil jeg som et enkelt, men meget vigtigt eksempel fremhæve de
såkaldte gennemstrømningssager, hvor skattemyndighedernes indsats
gennem de seneste ca. 10 år har ført til samlede forhøjelser af den ind-
komst, der beskattes i Danmark, på i størrelsesordenen 30 mia. kr.
Regeringen ønsker at sikre, at Danmark også internationalt fortsætter
med at gå forrest med en ambitiøs international indsats til bekæmpelse
af skatteunddragelse og skatteundgåelse.
Regeringen arbejder eksempelvis konkret for, at EU’s sortliste
gøres
mere ambitiøs, herunder at det sikres, at sortlistens kriterier er tilstræk-
keligt effektive, og at de styrkes, hvor det er relevant. Der pågår p.t. et
arbejde hermed i EU’s adfærdskodeksgruppe, som Danmark har skub-
bet på for at få sat i gang.
Regeringen arbejder også for en effektiv bund under selskabsskatten,
så der sikres en robust og effektiv minimumsbeskatning inden for EU.
Det skal være en bred base uden unødige huller, som sikrer det bedste
værn mod omgåelse af beskatningen.
Her vil jeg også fremhæve sammenhængen til de verserende drøftelser
i OECD om beskatningen af den digitale økonomi, hvor regeringen
arbejder for en global standard for effektiv minimumsbeskatning, der
kan sikre, at ingen virksomheder kan undgå at bidrage til fællesskabet.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0010.png
Endvidere har en effektiv international udveksling af oplysninger vist
sig som et stærkt værn mod skatteundgåelse og aggressiv skatteplan-
lægning. Udveksling af oplysninger sikrer, at de danske skattemyndig-
heder får oplysninger om transaktioner og indkomster, der skal beskat-
tes i Danmark.
Som en lille åben økonomi kan Danmark få god glæde af et forstærket
internationalt arbejde i både EU og OECD.
o 0 o
Det er som nævnt særdeles positivt, at Kommissionen med sin henstil-
ling sender et klart politisk signal om, at EU og medlemsstaterne i fæl-
lesskab aktivt skal arbejde med at udvikle nye og styrkede regler og
metoder, der kan anvendes i bekæmpelsen af brugen af skattely.
Virksomhedernes kreativitet er stor, når det drejer sig om indretningen
af skattearrangementer og metoder til international skatteundgåelse, og
det er derfor nødvendigt, at myndighederne udviser en tilsvarende kre-
ativitet.
Det er dog også vigtigt, at de regler, som vi opstiller både nationalt og
international, sikrer et stærkt og konkurrencedygtigt erhvervsliv.
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0011.png
I den sammenhæng vil jeg understrege, at Kommissionens henstilling
efter ordlyden omfatter alle nationale ordninger, der indebærer finan-
siel støtte til virksomheder.
For at gøre det klart, hvor bredt anvendelsesområdet potentielt er, kan
jeg blot nævne, at erhvervsrettede skatteudgifter i Skattepolitisk Rede-
gørelse for 2019 er opgjort til ca. 22 mia. kr. Der er tale om de ordnin-
ger på Skatteministeriets område, hvor personer og virksomheder kan
drage nytte af fordele i forhold til de almindelige skatteregler, fx skatte-
frihedsbestemmelser eller fradragsregler.
Mange af disse ordninger omfatter meget væsentlige dele af dansk er-
hvervsliv. Det gælder fx statsstøtteordningerne om godtgørelse af
energiafgifter, der omfatter alle momsregistrerede virksomheder, og de
generelle regler om fradrag for forsknings- og udviklingsudgifter.
De spørgsmål, der er stillet til Kommissionen, vedrører derfor også
henstillingens anvendelsesområde. Hvad er finansiel støtte egentlig?
Omfatter det fx alle de opgjorte skatteudgifter? Hvis det omfatter alle
statsstøtteordninger og særlige gunstige skatteregler, så er der tale om
et så bredt et anvendelsesområde, at det ikke blot vil kunne have me-
get væsentlige økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv, men
også for dansk økonomi som helhed.
Da støtte ifølge Kommissionens henstilling som udgangspunkt skal af-
skæres, hvis der et eller andet sted i koncernstrukturen befinder sig et
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til skatteministeren
2235872_0012.png
selskab i et land på sortlisten, vil der også kunne være væsentlige admi-
nistrative vanskeligheder og byrder knyttet til håndhævelsen og kon-
trollen af støttebetingelserne.
Også af hensyn til at få afklaret henstillingens anvendelsesområde af-
venter jeg derfor med stor interesse Kommissionens svar.
Afslutningsvist vil jeg gentage, at henstillingen under alle omstændig-
heder indeholder et positivt signal fra Kommissionen i form af politisk
vilje til at arbejde for en styrket indsats mod skattely
den politiske
dagsorden bakker regeringen som nævnt fuldt ud op om.
Tak for ordet.
Side 12 af 12