Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2236236_0001.png
HUSKEPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
27. august 2020
20/09709-2
mamohj-dep
Talepapir til brug for samråd i Skatteudvalget den 26. august 2020.
[Indledning]
Tak for ordet og muligheden for at deltage under disse
særprægede omstændigheder. Og tak for invitationen til at
drøfte denne sag. Jeg vil nu besvare spørgsmål Z.
Lad mig starte med at sige, at i regeringen ønsker vi at
styrke, det vi kalder, samfundskontrakten mellem virksom-
hederne og vores samfund, som hviler på gensidige ret-
tigheder og pligter.
Når vi i Danmark accepterer at betale en relativ høj skat, så
skal vi selvfølgelig have tillid til, at vi alle sammen bidra-
ger, og at pengene bruges på blandt andet velfærd eller an-
dre ting, der kommer os alle til gode.
Så det bryder med vores tillid, når virksomheder placerer
de penge, de skulle have afleveret i skat, i skattely.
Derfor er det også positivt, som skatteministeren siger, at
EU-Kommissionen ligesom regeringen har sat bekæmpelse
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
2236236_0002.png
2/7
af aktiviteter i skattely højt på sin dagsorden. Den her hen-
stilling sender et politisk signal om, hvilken retning EU
bør gå i.
Men denne henstillingen kom ud midt i sommerferieperio-
den i Danmark. Der er som skatteministeren nævnte behov
for at se nærmere på, hvordan henstillingen skal forstås.
Som skatteministeren også har redegjort for, er vi i dialog
med Kommission, men der er endnu ikke en afklaring af
den fortolkning af EU-retten, som henstillingen baserer sig
på.
[Henstillingens anvendelsesområde, rækkevidde og betydning
for kompensationsordningerne]
Det er som skatteministeren har redegjort for på nuvæ-
rende tidspunkt vurderingen, at EU-Kommissionens hen-
stilling kan have et meget bredt anvendelsesområde og
derfor også en stor rækkevidde.
Henstillingen omfatter alle offentlige foranstaltninger, der
indebærer, det man kalder finansiel støtte til virksomheder.
Dermed omfatter henstillingen både statsstøtteordninger og
generelle støtteordninger, der ikke udgør statsstøtte. Så-
danne ordninger vil kunne forekomme på en lang række
ministeriers ressortområder.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
3/7
Skatteministeriet og Justitsministeriet er som nævnt i dia-
log med kommissionen om det juridiske grundlag for hen-
stillingen.
Kompensationsordningerne, som vi i fællesskab har vedta-
get, går til at holde hånden under virksomhederne og dan-
ske arbejdspladser i en rigtig svær tid med COVID-19.
Vi har i videst muligt omfang sikret
at adgang til kom-
pensation efter ordningerne alene gives til virksomheder
der er skattepligtige her i landet.
Regeringen vil
som skatteministeren også nævnte
sam-
tidig gøre, hvad vi kan, for at udelukke selskaber med base
i lande på EU’s sortliste over skattely fra hjælpepakkerne.
Det var det, vi blev enige om i den politiske
aftale om
hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i for-
bindelse med gradvis genåbning af Danmark
den 18. april.
Det skal som nævnt i aftalen ske under overholdelse af
EU-retten, og den konkrete udmøntning af aftalen er udfor-
met inden for den fortolkning af EU-retten, som Skattemi-
nisteriet og Justitsministeriet var enige om på det tids-
punkt, da vi igangsatte ordningerne. Det har skatteministe-
ren også netop redegjort for i besvarelsen af spørgsmål Y.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
4/7
Det er i udgangspunktet ikke muligt at indføre bebyrdende
regler med tilbagevirkende kraft.
Derfor er vi bagudrettet bundet af de betingelser, som blev
fastlagt i bekendtgørelserne for støtteordningerne på bag-
grund af den oprindelige skatteretlige vurdering, der blev
lavet.
Det vil derfor også kun være muligt at ændre betingelserne
fremadrettet.
[Kampen mod skattely]
Som skatteministeren nævnte, prioriterer regeringen be-
kæmpelse af international skatteunddragelse og brugen af
aggressiv skatteplanlægning særdeles højt.
Men kampen mod international skatteundgåelse kan jo
ikke vindes i Danmark alene. Selve fænomenet skattely er
internationalt i sin karakter, og derfor må kampen mod det
også foregå internationalt.
Koordinering på blandt andet EU-plan er et vigtigt element
i indsatsen mod skattely.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
5/7
Danmark har i mange år været et foregangsland i bekæm-
pelsen af international skatteunddragelse og
–undgåelse,
herunder ved brug af skattelykonstruktioner. Og som skat-
teministeren også tilkendegav, så ønsker regeringen at
sikre, at Danmark også internationalt fortsætter med at gå
forrest med en ambitiøs international indsats til bekæm-
pelse af skatteunddragelse og skatteundgåelse.
Regeringen arbejder på at styrke EU's sortliste for skattely.
Listen har stor værdi, fordi listens kriterier handler om
gennemsigtighed og udveksling af information.
Regeringen arbejder også for fælleseuropæiske regler i for-
bindelse med forslaget, som jeg ved udvalgets medlemmer
kender godt, om offentlig land-for-land rapportering
altså deklarering af selskabsskatteoplysninger for store,
multinationale virksomheder. Det kan fremme ansvarlig
skattepraksis og større åbenhed om skatteforhold.
Regeringen støtter derfor direktivforslaget til land-for-land
rapportering og ønsker en mere ambitiøs tilgang end Kom-
missionens forslag. Vi mener, at der skal rapporteres of-
fentligt for aktiviteter i
alle lande i hele verden.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
6/7
Derudover, som skatteministeren også nævnte i sin besva-
relse, så arbejder regeringen for en effektiv bund under sel-
skabsskatten, så der sikres en robust og effektiv mini-
mumsbeskatning inden for EU. Dette er nemlig et effektivt
værn mod omgåelse af beskatningen.
[Henstillinger fra EU-kommissionen og den videre proces]
Som jeg nævnte indledningsvist, er det derfor positivt, at
Kommissionen med sin henstilling sender et politisk signal
om, hvilken retning EU bør gå i.
Det skaber mulighed for at trække EU-landene i den rig-
tige retning, når det kommer til bekæmpelse af aggressiv
skatteplanlægning.
Vi skal forsætte den internationale kamp mod skatteund-
dragelse og
–undgåelse,
herunder brug af skattelykonstruk-
tioner.
Dette skal gøres samtidig med, at de regler, som vi opstil-
ler både nationalt og internationalt, tager hensyn til danske
arbejdspladser.
Som skatteministeren har redegjort for, ved vi ikke endnu,
hvor bredt anvendelsesområdet af Kommissionens henstil-
ling er. Men henstillingen kan potentielt omfatte en lang
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. august 2020 om støtte til virksomheder med forbindelser til skattely, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
7/7
række væsentlige ordninger. Den kan fx omfatte DIS-ord-
ning om skattefritagelse for løn ved arbejde om bord på
skibe registreret i DIS, der blandt andet er med til at sikre
mange danske arbejdspladser, som jo også er et vigtig hen-
syn at inddrage i snakken, som vi har her i dag.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gentage, at vi i videst muligt omfang
har sikret
at adgang til kompensation efter ordningerne
alene gives til virksomheder
der er skattepligtige her i
landet. Og udmøntningen af aftalen om at afskære virk-
somheder med base i skattely er sket inden for EU-rettens
rammer i lyset af den fortolkning, som Justitsministeriet og
Skatteministeriet har været enige om.
Når der foreligger en juridisk afklaring, herunder særligt
om anvendelsesområdet, vil regeringen se på mulighederne
for fremadrettet at følge Kommissionens anbefalinger i
Danmark.
Der er ingen tvivl om, at regeringen bakker som nævnt
fuldt ud op om denne politiske dagsorden.
Tak for ordet herfra.