Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2248532_0001.png
22. september 2020
J.nr. 2020 - 7458
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 655 af 26. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvorledes regeringen når frem til, at den nye Lagerbeskatningsmodel i regeringens pensionsudspil vil generere 850 mio. kr. i provenu, til skatteministeren
2248532_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorledes regeringen når frem til, at den nye Lagerbeskatningsmo-
del i regeringens pensionsudspil vil generere 850 mio. kr. i provenu?
Svar
Danske og udenlandske selskaber kan i dag undgå beskatning af avancer på danske ejen-
domme ved at placere dem i et datterselskab og sælge aktierne i datterselskabet i stedet
for selve ejendommen. Regeringen har derfor som del af finansieringen i udspillet ret til
tidlig pension foreslået, at der indføres en løbende beskatning af selskabers ejendoms-
avancer.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser
ved at indføre en løbende lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer, da der ikke fo-
religger data for de årlige avancer fra ejendomme, der ejes af selskaber eller data for, hvor
mange ejendomme der reelt skifter ejer uden beskatning. Hertil kommer at provenuet vil
afhænge af udformningen af den endelige model, og provenuvurderingen vil derfor skulle
konsolideres ifm. det lovforberedende arbejde. Endelig bemærkes det, at provenuet vil
kunne variere væsentligt fra et år til et andet.
I provenuvurderingen er det lagt til grund, at lagerbeskatningen omfatter boligejendomme
og erhvervsejendomme, der ejes af et selskabsbeskattet selskab og anvendes til udlejning.
Ejendomme, som selskabet anvender som led i sin egen erhvervsmæssige virksomhed, fx
et kontordomicil eller en produktions- eller lagerbygning, fritages således for lagerbeskat-
ningen.
Med udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelse af antallet af boliger og andre bygnin-
ger skønnes det med betydelig usikkerhed, at en samlet ejendomsmasse på ca. 350 mia. kr.
vil blive omfattet af den foreslåede lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer. Det
lægges til grund, at de årlige værdistigninger udgør 2,2 pct.
Værdistigningerne vil blive beskattet nominelt med selskabsskat på 22 pct. Der vil være
mulighed for at fradrage underskud mv. fra andre dele af koncernen, hvilket skønnes at
reducere den gennemsnitlige beskatning med 1/3 til ca. 14,7 pct.
På dette grundlag skønnes det umiddelbare merprovenu til ca. 1.150 mio. kr., hvilket sva-
rer til 950 mio. kr. efter tilbageløb. Det samlede merprovenu efter tilbageløb og adfærd
skønnes således at udgøre 850 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvorledes regeringen når frem til, at den nye Lagerbeskatningsmodel i regeringens pensionsudspil vil generere 850 mio. kr. i provenu, til skatteministeren
2248532_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at indføre lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer.
(mio. kr. 2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2023
1.150
950
850
2024
1.150
950
850
2025
1.150
950
850
2026
1.150
950
850
Varigt
1.150
950
850
Anm.: Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet
I forhold til adfærdseffekterne bemærkes, at der overordnet set er to modsatrettede ad-
færdseffekter forbundet med indførelsen af en lagerbeskatning af ejendomsavancer.
For det første indebærer lagerbeskatningen, at det forventede afkast ved at investere i
ejendommene falder. Det medfører lavere investeringer på området, hvilket på sigt vil re-
ducere ejendomsmassen og dermed skattegrundlaget.
For det andet vil indførelsen af en lagerbeskatning trække i retning af en mere symmetrisk
beskatning af selskabers avancer og dermed en mere hensigtsmæssig investeringssammen-
sætning i erhvervslivet. Det skyldes, at den nuværende mulighed for (langvarig eller per-
manent) udskydelse af avancebeskatningen indebærer, at beskatningen af udlejningsejen-
domme er for lav sammenholdt med andre investeringer ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning.
Samlet set vurderes forslaget ikke at påvirke arbejdsudbuddet nævneværdigt.
Hertil kommer, at beskatning af værdistigningen efter lagerprincippet ikke påvirker selska-
bernes driftsøkonomiske beslutning om at sælge eller beholde en given ejendom.
Side 3 af 3