Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2246412_0001.png
´17. september 2020
J.nr. 2020 - 7031
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 646 af 25. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: MFU spm. om, hvorfor man fra og med indkomståret 2019 har fjernet bagatelgrænsen på 5 mio. kr. i forbindelse med hovedaktionærers kontrollerende transaktioner med egne selskaber, til skatteministeren
2246412_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor man fra og med indkomståret 2019 har fjernet bagatel-
grænsen på 5 mio. kr. i forbindelse med hovedaktionærers kontrollerende transaktioner
med egne selskaber, og oplyse om ikke dette medfører væsentligt mere bureaukrati end
hidtil samt en masse bøvl for de personer, der berøres?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at det er vigtigt for regeringen, at virksomhederne og deres ak-
tionærer betaler den rigtige skat. I den forbindelse er det også vigtigt, at det er muligt at
kontrollere de transaktioner, som en hovedaktionær foretager med sit selskab, da der her
er en risiko for, at det sker til andre priser eller vilkår, end hvad der kunne opnås mellem
uafhængige parter. Samtidig har regeringen dog også forståelse for, at virksomhederne
ikke bør belastes med flere administrative byrder end højst nødvendigt.
Som det nævnes i spørgsmålet, er beløbsgrænsen på 5 mio. kr. for selskabers indberetning
af kontrollerede transaktioner i koncernforhold og hovedaktionærforhold blevet fjernet.
Dette skete efter, at Rigsrevisionen havde kritiseret beløbsgrænsen, da grænsen medførte,
at der blandt skattepligtige selskaber var forskellig risiko for at blive udtaget til kontrol.
Som nævnt er der fokus på, at virksomhederne ikke belastes med flere administrative byr-
der end nødvendigt. Fremadrettet skal der derfor ikke oplyses om indberettet deklareret
udbytte udbetalt kontant, samt løn indberettet som A-indkomst og udbetalt kontant.
Skattestyrelsen modtager således disse oplysninger på anden vis via indberetning af løn og
udbytte.
Skattestyrelsen har i forlængelse heraf gjort blanketten mere overskuelig og vejledningen
mere fyldestgørende. Der er således foretaget forbedringer af blanketten samt lettelser af
oplysningspligten ved den seneste opdatering af blanketten. Skattestyrelsen arbejder fort-
sat på yderligere vejledning om udfyldelse af blanketten for fysiske personer samt på at
afklare, om der kan udarbejdes en særskilt blanket til brug for fysiske personers oplys-
ningspligt.
Side 2 af 2