Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2240670_0001.png
7. september 2020
J.nr. 2020 - 7099
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 636 af 21. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om at redegøre for provenuet ved at hæve NOx-afgiften til 25 kr./kg, til skatteministeren
2240670_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuet ved at hæve NOx-afgiften til 25 kr./kg.? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle
årene 2020-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020pri-
ser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser.
Svar
Kvælstofoxiderafgiften (NO
X
) pålægges brændsler, der ved forbrænding forårsager udled-
ning af NO
X
til luften. Afgiften betales enten med udgangspunkt i de målte udledninger
eller ud fra beregnede udledninger på grundlag af brændselsforbruget. For de virksomhe-
der, som ikke måler, opkræves en afgift af brændselsforbruget ud fra typiske eller gen-
nemsnitlige udledninger pr. energienhed.
NOx-afgiften blev med
Aftale om finansloven for 2016
(V, LA, K og DF) sat ned fra 26,6 kr.
pr. kg til 5,0 kr. pr. kg NOx fra 1. juli 2016. Afgiften indekseres og følger derved udviklin-
gen i nettoprisindekset. Afgiftssatsen er 5,2 kr. pr. kg i 2020. Provenuet af afgiften skøn-
nes at udgøre ca. 170 mio. kr. i 2020.
En forhøjelse af NOx-afgiften fra 5,2 til 25 kr. pr. kg skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 620 mio. kr. i 2021 faldende til ca. 560 mio. kr. i 2025. Det skønnede
fald i merprovenuet over tid, skyldes primært, at grundlaget for afgiften forventes at ud-
vikle sig langsommere end væksten i BNP. Da ¼ af dette provenu stammer fra forbrug af
brændstoffer, må der forventes en betydelig grænsehandelseffekt. Forhøjelse af afgiften
skønnes derved at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 180 mio. kr.
årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved forhøjelse af NOx-afgiften til 25 kr. pr. kg
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021
620
610
330
2022
600
600
320
2023
590
580
320
2024
570
570
310
2025
560
550
300
Varigt
330
320
180
Anm: Provenuberegningen tager udgangspunkt i lovforslag L 70 (2015-16), hvor NOx-afgiften nedsættes fra 26,6 til
5,0kr./kg per 1. juli 2016. Da en evt. afgiftsforhøjelse ikke kan nå at træde i kraft inden 2021, er beregninger for 2020 ude-
ladt.
En forhøjelse af NOx-afgiften vil navnlig påvirke virksomheder med meget stort energi-
forbrug, herunder fx el- og kraftvarmeværker, Nordsøaktiviteter og cementindustrien.
Det vurderes, at den samlede afgiftsbetaling ville være højere end de nationale skadesom-
kostninger, som NOx-udledningen fra disse virksomheder afstedkommer. Samlet set ville
afgiftsforhøjelsen have begrænset negativ virkning på strukturelt BNP.
Side 2 af 2