Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2246407_0001.png
17. september 2020
J.nr. 2020 - 7146
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 617 af 20. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 617: Spm. om ministeren anser det for tilfredsstillende med et forslag til ny model til udbytteskat, der først kan implementeres efter en udviklingsfase på flere år, oven i de år der allerede er gået siden udbytteskandalen blev offentlig kendt i august 2015, til skatteministeren
2246407_0002.png
Spørgsmål
Anser ministeren det for tilfredsstillende med et forslag til ny model til udbytteskat, der
først kan implementeres efter en udviklingsfase på flere år, oven i de år der allerede er
gået siden udbytteskandalen blev offentlig kendt i august 2015, og hvor udrulning af net-
toordningen er afhængig af de udenlandske depotbankers vilje til at påtage sig hæftelse for
overholdelse af regler i andre lande end i det land, hvor depotbankerne selv er hjemme-
hørende?
Svar
Udbytteskandalen har betydet, at det har været nødvendigt at gentænke den måde, som
udbyttebeskatningen håndteres på. Den foreslåede ny model for udbyttebeskatning er re-
sultatet af indgående overvejelser om, hvordan der kan tilvejebringes en robust model,
som giver Skatteforvaltningen et tilstrækkeligt grundlag for at udføre den nødvendige
kontrol og dermed imødegå risikoen for svindel, samtidig med at aktionærernes og fi-
nanssektorens behov for en smidig og administrerbar løsning tilgodeses i rimeligt om-
fang.
Det er vurderingen, at en ny model bør være baseret på nettoindeholdelse af udbytteskat,
dvs. at det så vidt muligt sikres, at der indeholdes den korrekte udbytteskat samtidig med
udbetaling af aktieudbyttet således, at behovet for efterfølgende refusion af for meget be-
talt udbytteskat reduceres mest muligt.
For at den ny nettoindeholdelsesmodel kan fungere, kræver det bl.a. udformning af et nyt
system til registrering af udenlandske aktionærer samt anden systemudvikling, der bl.a.
skal understøtte en effektiv kontrol. Skatteforvaltningen er ved at forberede en foranalyse,
som skal afdække implementeringskonsekvenser af den nye model, herunder et nærmere
skøn over muligt implementeringstidspunkt.
Det er naturligt, at de centrale aktører i den finansielle sektor har været inddraget i arbej-
det med udformning af den ny nettoindeholdelsesmodel, ikke mindst ud fra hensynet til,
at modellen skal kunne implementeres i praksis, givet indretningen af de finansielle mar-
keder og hvordan handlen med værdipapirer foregår.
Den foreslåede nettoindeholdelsesmodel er kendetegnet ved, at der
i modsætning til
den nuværende situation
sker indeholdelse af den korrekte udbytteskat samtidig med
udbetalingen af aktieudbytte således, at aktieudbyttet netto for skat kan udbetales på én
gang, og at der efterfølgende foretages stikprøvekontrol, hvor bankerne hæfter for even-
tuel for lidt indeholdt udbytteskat.
Bankernes hæftelse er en helt central præmis for, at der kan ske nettoindeholdelse, inden
Skatteforvaltningen har haft mulighed for at foretage en egentlig kontrol af de oplysnin-
ger, som nettoindeholdelsen er baseret på. Uden en sådan objektiv hæftelse ville den dan-
ske skatteforvaltning selv skulle inddrive manglende skattebetaling hos udenlandske aktio-
nærer i situationer, hvor kontrollen afslører, at der er indeholdt for lidt udbytteskat.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 617: Spm. om ministeren anser det for tilfredsstillende med et forslag til ny model til udbytteskat, der først kan implementeres efter en udviklingsfase på flere år, oven i de år der allerede er gået siden udbytteskandalen blev offentlig kendt i august 2015, til skatteministeren
2246407_0003.png
Modellen med nettoindeholdelse baseret på objektiv hæftelse for bankerne giver mulig-
hed for en ny håndtering af udbyttebeskatningen, som er både robust over for svindel og
samtidig administrativt smidig
idet aktionærerne ikke længere behøver at søge om refu-
sion af for meget betalt udbytteskat. Den objektive hæftelse indebærer imidlertid også ri-
sici for de banker, som hæftelsen kan gøres gældende overfor, idet bankerne hermed vil
skulle hæfte for oplysninger om kunderne, fx om disses eventuelle deltagelse i lånearran-
gementer mv., som bankerne ikke nødvendigvis har kendskab til.
Modellen er baseret på, at såvel danske kontoførende institutter som udenlandske depot-
banker skal påtage sig denne objektive hæftelse som betingelse for at kunne tilbyde deres
kunder nettoindeholdelse af udbytteskat på danske aktier. Det er dog vurderingen, at det
ikke er muligt at kræve, at bankerne skal påtage sig denne hæftelse som betingelse for, at
udenlandske aktionærer kan opnå den (lavere) skattesats (end den danske udbyttekildeskat
på 27 pct.), som de er berettigede til i henhold til indgåede dobbeltbeskatningsoverens-
komster mv. med andre lande. Hvis udenlandske banker ikke ønsker at påtage sig den
hæftelse, der indgår i nettoindeholdelsesmodellen, vil deres kunder således fortsat skulle
sikres en mulighed for tilbageføring af for meget betalt udbytteskat.
Side 3 af 3