Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2234793_0001.png
25. august 2020
J.nr. 2020 - 7098
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 607 af 20. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 607: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbuddet og GINI-koefficienten, til skatteministeren
2234793_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbuddet og GINI-koefficienten samt
provenu før og efter tilbageløb og adfærd, hvis man henholdsvis sænker eller hæver
bundskatten med 0,25, 0,5 eller 1 procentpoint? Dette bedes opgjort for alle år 2020-
2025.
Svar
En stramning af bundskatten med
0,25 pct.-point
skønnes at indebære et merprovenu i
2025 på knap 3 mia. kr. (2020-niveau med 2025-regler) i umiddelbar virkning, knap 2,3
mia. kr. efter tilbageløb og godt 2,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Lempes
bundskatten i stedet med
1 pct.-point,
skønnes det at indebære et mindreprovenu i 2025 på
knap 11,9 mia. kr. (2020-niveau med 2025-regler) i umiddelbar virkning, knap 9,2 mia. kr.
efter tilbageløb og godt 8,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1. Provenuvirkning ved stramning og lempelse af bundskatten med henholdsvis 0,25, 0,5 og 1
pct.-point (2020-niveau, 2025-regler).
Lempelse
Umiddel-
bar
virkning
0,25 pct.-point
2020
2021
2022
2023
2024
2025
0,5 pct.-point
2020
2021
2022
2023
2024
2025
1 pct.-point
2020
2021
2022
2023
2024
2025
-11.990
-11.950
-12.020
-11.960
-11.930
-11.890
-9.230
-9.200
-9.250
-9.210
-9.190
-9.150
-8.580
-8.550
-8.600
-8.560
-8.540
-8.510
11.990
11.950
12.020
11.960
11.930
11.890
9.240
9.200
9.250
9.210
9.190
9.160
8.540
8.510
8.560
8.520
8.500
8.470
-6.000
-5.970
-6.010
-5.980
-5.970
-5.940
-4.620
-4.600
-4.630
-4.600
-4.590
-4.580
-4.290
-4.270
-4.290
-4.270
-4.260
-4.250
6.000
5.970
6.010
5.980
5.970
5.950
4.620
4.600
4.630
4.600
4.590
4.580
4.270
4.250
4.280
4.260
4.250
4.230
-3.000
-2.990
-3.000
-2.990
-2.980
-2.970
Efter
tilbageløb
Mio. kr.
-2.310
-2.300
-2.310
-2.300
-2.300
-2.290
-2.140
-2.130
-2.150
-2.140
-2.130
-2.120
3.000
2.990
3.000
2.990
2.980
2.970
Efter
tilbageløb
og adfærd
Umiddel-
bar
virkning
Stramning
Efter
tilbageløb
Mio. kr.
2.310
2.300
2.310
2.300
2.300
2.290
2.140
2.130
2.140
2.130
2.130
2.120
Efter
tilbageløb
og adfærd
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, maj 2020.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 607: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbuddet og GINI-koefficienten, til skatteministeren
2234793_0003.png
En stramning af bundskatten med
0,25 pct.-point
skønnes at indebære en reduktion af ar-
bejdsudbuddet svarende til ca. 700 fuldtidspersoner,
jf. tabel 2,
samt en reduktion af ind-
komstforskellene med 0,01 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 3.
En lempelse
af bundskatten med
1 pct.-point
skønnes at indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet sva-
rende til ca. 2.800 fuldtidspersoner og en forøgelse af indkomstforskellene med 0,05 pct.-
point målt ved Gini-koefficienten.
Tabel 2. Arbejdsudbudseffekter ved stramning og lempelse af bundskatten med henholdsvis 0,25,
0,5 og 1 pct.-point (2020-niveau, 2025-regler).
Lempelse
Ændring i bundskat
0,25 pct.-point
0,5 pct.-point
1 pct.-point
Stramning
Arbejdsudbud
(Antal
personer)
700
1.400
2.800
-700
-1.500
-3.000
Anm.: Arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste 100 personer.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, maj 2020.
Tabel 3. Ændring i Gini-koefficient ved stramning og lempelse af bundskatten med henholdsvis
0,25, 0,5 og 1 pct.-point (2020-niveau, 2025-regler).
Lempelse
Ændring i bundskat
0,25 pct.-point
0,5 pct.-point
1 pct.-point
Stramning
Direkte virkning på Gini-koefficient (Pct. point)
0,01
0,02
0,05
-0,01
-0,02
-0,05
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, maj 2020.
Side 3 af 3