Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2236709_0001.png
31. august 2020
J.nr. 2020 - 7148
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 606 af 18. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om at opgøre provenuet ved at nedsætte aftrapningsgrænsen for grøn check fra i dag 414.700 til 322.000, til skatteministeren
2236709_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre provenuet ved at nedsætte aftrapningsgrænsen for grøn check fra i
dag 414.700 til 322.000? Ministeren bedes angive det umiddelbare provenu, provenuet
efter tilbageløb samt provenuet efter tilbageløb og adfærd. I beregningerne bedes ministe-
ren fastholde forhøjelsen af aftrapningsgrænsen ved aftrapning af den supplerende
grønne check for pensionister og ikke-pensionister på henholdsvis 7.000 kr. og 11.667
kr., men lade forhøjelsen starte ved en aftrapningsgrænse på ca. 322.000 kr. Dvs. ministe-
ren bør sikre, at aftrapningen af den supplerende grønne check som under de nuværende
regler først sker, når grøn check er fuldt aftrappet. Ministeren bedes endvidere oplyse,
hvor stor en absolut stigning i tillægget til grøn check for lavindkomster, der kan finansie-
res inden for rammen af det provenu som en sænkelse af aftrapningsgrænsen fra
414.700 kr. til 322.000 kr. bidrager med. Endeligt bedes ministeren oplyse den samlede
fordelingsvirkning af den foreslåede omlægning opgjort som virkning på disponibel ind-
komst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler
samt oplyse virkningen på Gini-koefficienten.
Svar
Den grønne check består af tre elementer:
Den almindelige grønne check på 525 kr. for ikke-pensionister, der er fyldt 18 år, og
875 kr. for pensionister.
Den supplerende grønne check for op til to børn på 120 kr. pr. barn for ikke pensio-
nister og 200 kr. pr. barn for pensionister.
Tillæg til grøn check på 280 kr. for personer med lav indkomst.
Den almindelige grønne check og den supplerende grønne check aftrappes med et beløb
svarende til 7,5 pct. af den del af modtagerens topskattegrundlag, der overstiger et grund-
beløb på 414.700 kr. i 2020. Tillægget til grøn check bortfalder ved en indkomst (topskat-
tegrundlag) over 242.400 kr. Aftrapningsgrænsen samt indkomstgrænsen for tillæg til
grøn check reguleres efter personskattelovens § 20, mens ydelsen er et fast nominelt be-
løb. Realt falder den grønne check således over tid.
Der er beregnet provenu- og fordelingsmæssige konsekvenser af en omlægning af den
grønne check, hvor aftrapningsgrænsen sænkes, og tillægget til personer med lav ind-
komst hæves.
Nedsættelse af beløbsgrænsen for aftrapning af grøn check fra 414.700 kr. til 322.000 kr.
skønnes at give et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 270 mio. kr. i 2025 (2020-
niveau). Dette skønnes at kunne finansiere en stigning i tillæg til grøn check for personer
med lav indkomst på 165 kr., fra 280 kr. til 445 kr.,
jf. tabel 1.
Det skønnes med nogen usikkerhed, at en samlet omlægning af den grønne check vil
mindske indkomstforskellene med ca. 0,02 pct.-point målt ved Gini-koefficienten
1
. Perso-
ner i de fire første indkomstdeciler vil få en gennemsnitlig forøgelse af den disponible
1 1
Gini-koefficienten er senest opgjort til 27,8 pct.,
jf. Fordeling og Incitamenter 2018,
Økonomiministeriet 2018.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om at opgøre provenuet ved at nedsætte aftrapningsgrænsen for grøn check fra i dag 414.700 til 322.000, til skatteministeren
2236709_0003.png
indkomst som følge af forhøjelsen i tillæg til grøn check, mens personer i de øvrige deci-
ler vil få en gennemsnitlig reduktion af den disponible indkomst som følge af den sæn-
kede aftrapningsgrænse for grøn check,
jf. tabel 2.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en omlægning af grøn check
Mio. Kr. (2020-niveau)
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Nedsættelse af aftrapningsgrænsen fra 414.700 kr. til 322.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
450
350
300
440
340
300
430
330
290
420
320
280
400
310
270
130
100
90
Forhøjelse af tillæg til lavindkomster fra 280 kr. til 445 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Samlet omlægning
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Beløbene er afrundede til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
-350
-270
-310
-340
-260
-300
-320
-250
-290
-310
-240
-280
-300
-230
-270
-100
-70
-90
100
80
-10
100
80
-10
100
80
0
100
80
0
110
80
0
35
27
0
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser af omlægning af grøn check (2020-niveau, 2025-regler)
Ændring i disponibel indkomst
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Ændring af Gini-koefficient
Kr.
140
120
90
20
-80
-160
-150
-140
-120
-60
-30
-0,02
Pct.
0,2
0,1
0,1
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
Anm.: Befolkningen er inddelt i indkomstdeciler baseret på deres familieækvivalerede disponible indkomst i 2017, som er
det seneste år med detaljerede indkomstoplysninger. Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien. Den procentvise
ændring i disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Side 3 af 3