Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2088626_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 463
Offentligt
10. september 2018
J.nr. 2018 - 4214
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 463 af 12. juni 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at oversende alle beregninger, som Skatteministeriet har foretaget i relation til Socialdemokratiets forslag om arveafgiften for privatpersoner, til skatteministeren
2088626_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de provenumæssige konsekvenser af at hæve bundfradraget for
bo- og gaveafgiften fra de nuværende 289.000 kr. til 500.000 kr. samt at indføre en ny og
højere afgiftssats på 30 pct. for de dele af boet, som overstiger 3 mio. kr. I forlængelse
heraf bedes ministeren oplyse den fordelingsmæssige virkning af en sådan omlægning.
Herunder hvilken skattestigning de 100 mest formuende vil opleve, hvordan skattelettel-
sen/stigningen fordeler sig på tværs af deciler samt hvordan de fire typiske familietyper
(HK’er på mindsteløn, LO’er, funktionær og direktør) forventes at blive påvirket
.
Svar
Efter gældende regler er satsen for boafgiften på 15 pct. Ved beregning af boafgiften gi-
ves et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 289.000 kr. (2018). Såfremt en del af arven efter
fradrag af boafgiften udloddes til ikke-nærtbeslægtede arvinger, skal disse modtagere be-
tale en tillægsafgift på 25 pct. af beløbet. Ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til
nærtstående mv. betales en nedsat bo- og gaveafgift på 7 pct. i 2018, 6 pct. i 2019 og 5
pct. fra og med 2020. Gaveafgiften udgør 15 pct. af det beløb, der overstiger 64.300 kr.
Spørgsmålet forstås således, at det gældende bundfradrag forhøjes, samtidig med at der
indføres en ny afgift på 15 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der overstiger en ny
grænse. Det er endvidere forudsat, at den ekstra progression ikke omfatter overdragelse af
erhvervsvirksomheder. Det skal ses i lyset af, at en ekstra progression ved overdragelse vil
virke stik modsat den nedsættelse af afgiften, regeringen har gennemført for at sikre gode
rammevilkår ved overdragelse til næste generation.
Forhøjelsen af bundfradraget skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 0,3 mia. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd. Den ekstra progression, således at der beregnes yderligere 15
pct. i afgift ud over 3 mio. kr., skønnes at medføre et merprovenu på ca. 0,4 mia. kr.,
hvorved den samlede virkning af omlægningen er et merprovenu på ca. 0,1 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
1,2
1
Der findes ikke registerdata om grundlaget for boafgiften, dvs. boers arvebeholdninger og formuer. Det er på den bag-
grund ikke muligt præcist at opgøre størrelsen af arvebeholdningerne eller konsekvenserne for disse ved ændringer af reg-
lerne. Beregningerne er i stedet baseret på lovmodeldata om formuer ultimo 2015 for afdøde i 2016. Disse formueoplys-
ninger omfatter kendte (registrerede) aktiver og passiver, inkl. real formue, bortset fra pensionsformue.
I relation til boafgiften er det værd at bemærke, at ejerskab af ikke-noterede aktier typisk ikke indgår i formueopgørelsen.
Det samme er tilfældet for kontantformuer samt andre værdier, der ikke er registrerede, fx lystbåde, kunstsamlinger mv.
Pensionsformuen er som nævnt heller ikke medregnet, men i mange tilfælde vil den kun delvis eller slet ikke komme til
udbetaling, idet en relativt stor del af pensionsformuen udgøres af livrenteordninger, der bortfalder ved dødsfald.
2
Beregningerne er baseret på lovmodeldata, jf. fodnote 1, hvor tidligere beregninger på området bl.a. var baseret på et sum-
marisk fremskrevet datamateriale fra 1994. Der kan derfor være afvigelser i forhold til tidligere beregninger på området.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at oversende alle beregninger, som Skatteministeriet har foretaget i relation til Socialdemokratiets forslag om arveafgiften for privatpersoner, til skatteministeren
2088626_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en omlægning af boafgiften (2020-regler)
Mia. kr. (2018-niveau)
Forhøjelse af bundgrænse
Ekstra progressionstrin
I alt
Umiddelbar virkning
-0,4
0,5
0,1
Efter tilbageløb
-0,3
0,4
0,1
Efter tilbageløb og
adfærd
1
-0,3
0,4
0,1
Anm.: Virkning ved fuld indfasning af reduktionen af satsen ved overdragelse af erhvervsvirksomhed, dvs. fra og med 2020.
Forudsat at det nye progressionstrin i lighed med det gældende bundfradrag på 289.000 kr. er dobbelt ved uskiftet bo.
1: Ændringerne skønnes ikke at have adfærdsmæssige virkninger af provenumæssig betydning.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
I 2016 døde der ca. 52.000 personer, hvoraf det skønnes, at i ca. 13.000 tilfælde overgik
formuen til en efterladt ægtefælle uden skifte. De resterende ca. 39.000 boer skønnes med
omlægningen i gennemsnit at skulle betale ca. 2.100 kr. mere i boafgift,
jf. tabel 2
Tabel 2. Konsekvenser af en omlægning af boafgiften fordelt på indkomstdeciler (afdøde)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Antal
2.300
6.800
10.500
7.400
4.400
2.600
1.600
1.300
1.000
1.100
39.000
Ændring i afgift (kr.)
1
-1.200
-8.600
-5.500
-6.300
-7.700
-9.100
-6.200
-1.100
22.400
266.400
2.100
Anm.: Virkning ved fuld indfasning af reduktionen af satsen ved overdragelse af erhvervsvirksomhed, dvs. fra og med 2020.
Forudsat at det nye progressionstrin i lighed med det gældende bundfradrag på 289.000 kr. er dobbelt ved uskiftet bo. Ba-
seret på data for afdøde i 2016. Fordelingen på indkomstdeciler er sket ud fra den ækvivalerede indkomst i 2015. Gaveaf-
gift er ikke medregnet.
1: Et negativt tal er udtryk for en reduktion i boafgiften.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Boet efter de 100 afdøde med de største formuer skønnes i gennemsnit at skulle betale ca.
2,5 mio. kr. mere i boafgift ved omlægningen,
jf. tabel 3.
Der er meget stor usikkerhed på
denne opgørelse, da det ikke af data fremgår, hvornår der sker overdragelse af virksom-
hed, hvilket især kan være relevant for denne persongruppe.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at oversende alle beregninger, som Skatteministeriet har foretaget i relation til Socialdemokratiets forslag om arveafgiften for privatpersoner, til skatteministeren
2088626_0004.png
Tabel 3. Konsekvenser af en omlægning af boafgiften fordelt på formuens størrelse
2018-niveau
100 største formuer
Andre
Alle
Kilder, anmærkninger og noter: Se tabel 2.
Antal
100
38.900
39.000
Ændring i afgift (kr.)
1
2.468.000
-4.100
2.100
Tabel 2 ovenfor viser fordelingen af boafgiften på de afdødes indkomstdeciler. I det føl-
gende vises en tabel over boafgiften fordelt på indkomstdeciler for de afdødes børn.
En sådan opgørelse skal tages med forbehold. Det er med registeroplysninger i de fleste
tilfælde muligt at koble afdøde med deres børn, såfremt børnene er i live og bosat i Dan-
mark, og det er således muligt beregningsteknisk at sammenkoble afdøde og deres for-
muer med deres efterladte børn. Imidlertid er der som nævnt ikke oplysninger om boers
arvebeholdninger, ligesom der ikke er data for, hvem der faktisk arver efter de afdøde.
Typisk vil det være afdødes børn, hvis der er sådanne, der er arvemodtagere, men der kan
også være andre, fx øvrige familiemedlemmer, personer uden for familien eller velgørende
institutioner. Det er ligeledes ikke muligt at opgøre, hvordan nettoformuen for døde uden
børn fordeler sig på arvemodtagere. Opgørelsen nedenfor er således alene et skøn over,
hvordan boafgiften ville være fordelt, hvis hele boafgiften for afdøde med børn fordeles
ligeligt til disse børn.
Med disse forbehold opgøres antallet af børn af afdøde til ca. 54.000, der ved omlægnin-
gen i gennemsnit vil skulle betale ca. 800 kr. mere i boafgift,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Konsekvenser af en omlægning af boafgiften fordelt på indkomstdeciler (arvinger)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Kilder, anmærkninger og noter: Se tabel 2.
Antal
3.600
3.600
3.500
4.400
4.900
5.100
6.000
6.700
7.900
8.700
54.400
Ændring i afgift (kr.)
1
100
-1.500
900
-1.000
-1.400
-2.000
-1.300
1.500
-800
8.000
800
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at oversende alle beregninger, som Skatteministeriet har foretaget i relation til Socialdemokratiets forslag om arveafgiften for privatpersoner, til skatteministeren
2088626_0005.png
Endelig ønskes der skøn over konsekvenserne for udvalgte familietyper. Sådanne skøn
skal tages med stort forbehold, idet fx LO’ere kan have forældre,
der befinder sig mange
forskellige steder i formuefordelingen. Der vil derfor være personer, der ligger lavt i ind-
komstfordelingen, der arver en stor formue, og personer, der ligger højt i indkomstforde-
lingen, der ikke får nogen arv.
Forudsættes det, at familietyperne ikke får overdraget nogen erhvervsvirksomhed, og der-
med omfattes af den nye progressive afgift, skønnes det med betydelig usikkerhed, at en
HK’er på mindsteløn
vil få en afgiftslempelse på ca. 700 kr.,
LO’eren vil få en lempelse på
ca. 800 kr., funktionæren vil få en forhøjelse på ca. 2.900 kr. og direktøren vil få en forhø-
jelse på ca. 10.100 kr. som følge af omlægningen. Der skal for en god ordens skyld gøres
opmærksom på, at der ikke er tale om årlige beløb, men engangsbeløb i forbindelse med
arv efter dødsfald.
Regeringen kan ikke gå ind for et sådant initiativ, der samlet set øger beskatningen, lige-
som det strider mod regeringens skattestop.
Side 5 af 5