Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2235427_0001.png
27. august 2020
J.nr. 2020 - 7031
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 596 af 12. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om baggrunden for opjusteringer og nedjusteringer i forhold til transfer pricing, til skatteministeren
2235427_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for baggrunden for opjusteringer og nedjusteringer i forhold til
transfer pricing?
Svar
Transfer pricing vedrører prissætningen af transaktioner, der sker mellem selskaber i
samme koncern. Transaktioner mellem interesseforbundne parter skal således ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst ske til priser og vilkår, som svarer til de priser og vil-
kår, som uafhængige parter ville fastsætte for tilsvarende transaktioner (armslængdeprin-
cippet), jf. bestemmelsen i ligningslovens § 2.
Formålet med transfer pricing-reguleringer er grundlæggende, at selskaber skal betale den
rigtige skat, hverken mere eller mindre. Transfer pricing-kontrol har bl.a. til formål at
sikre, at multinationale koncerner ikke uretmæssigt flytter skattepligtig indkomst ud af
landet via koncerninterne handler. Det kan fx ske ved, at selskaber spekulerer i at have
kunstigt høje eller lave priser, der kan medvirke til, at selskaberne kan flytte deres over-
skud eller værdier til lande med lavere skattesatser, uden at der er sket en beskatning her i
landet.
Såfremt skattemyndighederne mener, at en transaktion mellem koncernforbundne selska-
ber ikke er sket til de rigtige priser eller vilkår, vil det kunne udløse en regulering af den
skattepligtige indkomst. Der kan både være tale om opjusteringer og nedjusteringer.
Eksempelvis kan der være tale om, at den skattepligtige indkomst i Danmark opjusteres
som følge af en manglende indtægt eller nedsættelse af fradrag. Der kan også ske en ned-
justering af den skattepligtige indkomst. Det er dog en forudsætning for, at der kan ske
nedjustering af den skattepligtige indkomst i transfer pricing-sager, at der foretages en
korresponderende forhøjelse af den anden part i transaktionen, jf. ligningslovens § 2, stk.
6. Ved kontrollerede transaktioner med udenlandske fysiske eller juridiske personer og fa-
ste driftssteder er det derfor en forudsætning, at den korresponderende indkomst med-
regnes ved indkomstopgørelsen i det pågældende andet land. Det kan fx være tilfældet,
hvis en udenlandsk myndighed har initieret en forhøjelse af den anden part i transaktio-
nen. I den situation kan der ske en nedjustering af den skattepligtige indkomst i Danmark
med henblik på at forhindre en dobbeltbeskatning.
En nedjustering sker ofte i henhold til indgåede dobbeltbeskatningsaftaler med andre
lande, hvorefter fordelingen af indkomsten eller værdien af det overdragne aktiv justeres
efter en såkaldt MAP-proces (Mutual Agreement Procedure). De danske dobbeltbeskat-
ningsaftaler er vedtaget af Folketinget.
Både opjusteringerne og nedjusteringerne har til hensigt at sikre, at den indkomst, der skal
beskattes i Danmark, også beskattes her, og samtidig så vidt muligt sikre, at danske skatte-
pligtige ikke dobbeltbeskattes.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om baggrunden for opjusteringer og nedjusteringer i forhold til transfer pricing, til skatteministeren
2235427_0003.png
Transfer pricing-sager er ofte komplekse og omfangsrige, og det har også betydning for
Skattestyrelsens arbejde med disse sager. Sagsbehandlingen kræver indhentning og gen-
nemgang af meget information for at sikre, at selskaberne anvender de korrekte priser og
vilkår for deres koncerninterne transaktioner. Ligesom sagerne kan involvere flere landes
skattemyndigheder, hvilket kan øge kompleksiteten.
Regeringen har en plan om at styrke kontrollen massivt, for det er afgørende, at både bor-
gere og virksomheder i Danmark betaler den rigtige skat. Med bl.a. aftalen
En styrket skat-
tekontrol
fra april 2020 har regeringen og alle Folketingets partier fx besluttet at styrke ind-
satsen mod skattely og international skatteunddragelse med 100 medarbejdere. Heraf til-
føres ca. 15 medarbejdere til kontrol- og analyseaktiviteter på selskabsområdet, der blandt
andet skal bidrage til at styrke kontrollen af transfer pricing.
Side 3 af 3