Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2234936_0001.png
26. august 2020
J.nr. 2020 - 6816
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 594 af 12. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om en tabel med virkningen på det umiddelbare provenu og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud for hvert år i årene 2020 til 2030, hvis man øger afgiften på forbrænding af affald med henholdsvis 50, 100, 150, 200 og 250 kr. pr. ton, samt konsekvensen for import/eksport af forbrændingsegnet affald, til skatteministeren
2234936_0002.png
Set i lyset af det manglende indhold i svaret på SAU alm del
spørgsmål 532 genstilles
hermed SAU alm. del
spørgsmål 65 (folketingsåret 2018-19), der lyder som følger: Vil
ministeren opstille en tabel med virkningen på det umiddelbare provenu og efter tilbage-
løb og adfærd samt arbejdsudbud for hvert år i årene 2020 til 2030, hvis man øger afgif-
ten på forbrænding af affald med henholdsvis 50, 100, 150, 200 og 250 kr. pr. ton, samt
konsekvensen for import/eksport af forbrændingsegnet affald?
Svar
Spørgsmål
Som det fremgår af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 532 er der betydelig usikkerhed
forbundet med at skønne over provenueffekterne ved en forhøjelse af afgiften på for-
brænding af affald, idet der vil være tale om en selektiv forhøjelse for én type af fossile
brændsler. Adfærdseffekterne i form af skift til andre typer af fossile brændsler vil således
være betydelige og vanskelige at kvantificere.
Af samme grund blev det i forbindelse med
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær øko-
nomi
indgået 16. juni 2020 mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet aftalt,
at der skal analyseres nærmere, hvordan affaldsafgifterne kan bidrage til at understøtte
yderligere CO
2
-reduktioner i affaldssektoren og omstillingen til cirkulær økonomi, herun-
der mindre affald og mere genanvendelse af særligt plast.
En ændring af afgiften på forbrænding af affald, som adspurgt, skal desuden ses i sam-
menhæng med de øvrige initiativer i
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi.
Samlet set forventes en nedbringelse af affaldsmængderne og ændrede dynamikker i
håndteringen af affald, idet en langt større andel af affaldet forventes at blive genbrugt og
genanvendt. Disse adfærdsændringer er endnu ikke nærmere kvantificerede. Udfærdigelse
af effektberegninger ved yderligere en afgiftsændring vil derfor være underlagt markante
usikkerheder og vil givetvis være ufuldstændig. Da adfærdseffekterne ved en afgiftsæn-
dring ikke på rimeligvis kan kvantificeres, vurderes det derfor ikke hensigtsmæssigt at ud-
færdige en tabel som ønsket.
Side 2 af 2