Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2258326_0001.png
7. oktober 2020
J.nr. 2020 - 7427
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 583 af 6. august 2020 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om provenuvirkningen ved ændring af pengetanksreglen for overdragelse af aktier eller erhvervsvirksomhed med skattemæssig succession, til skatteministeren
2258326_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at ændre pengetanksreglen for over-
dragelse af aktier eller erhvervsvirksomhed med skattemæssig succession? Ministeren be-
des angive provenuvirkningen ved forskellige modeller: 1) pengetank defineret som en
virksomhed, hvor mere end 40 pct. af selskabets indtægter stammer fra pengetanksakti-
ver, eller hvis mere end 40 pct. af selskabets aktiver består af pengetanksaktiver 2) penge-
tank defineret som en virksomhed, hvor mere end 30 pct. af selskabets indtægter
stammer fra pengetanksaktiver, eller hvis mere end 30 pct. af selskabets aktiver består af
pengetanksaktiver 3) pengetank defineret som en virksomhed, hvor mere end 25 pct. af
selskabets indtægter stammer fra pengetanksaktiver, eller hvis mere end 25 pct. af selska-
bets aktiver består af pengetanksaktiver. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene
2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser.
Svar
Skattemæssig succession indebærer, at den avancebeskatning, der ellers ville være udløst
ved overdragelsen af virksomheden, ikke udløses på tidspunktet for overdragelsen. I ste-
det indtræder modtageren i overdragerens skattemæssige stilling, hvorved beskatning ud-
skydes til det tidspunkt, hvor modtageren afstår virksomheden til eksterne.
Adgangen til succession gælder ikke såkaldte
”pengetanke”, hvor mindst 50 pct. af virk-
somhedens aktiver udgøres af passiv kapitalanbringelse (fx fast ejendom, kontanter, vær-
dipapirer el.lign.) enten på overdragelsestidspunktet eller som et gennemsnit af de seneste
tre regnskabsår (aktivkriteriet), eller hvor mindst 50 pct. af selskabets indtægter stammer
fra besiddelsen af sådanne aktiver opgjort som gennemsnittet af de seneste tre regn-
skabsår (indtægtskriteriet).
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser ved
at stramme loftet over passiv kapitalanbringelse i pengetankreglen. Der foreligger således
ikke statistiske oplysninger om hvor store avancer, der i dag overdrages med skattemæssig
succession. Tilsvarende foreligger der ikke oplysninger om, hvornår disse avancerne reali-
seres og beskattes fx ved et salg af virksomheden til eksterne købere.
I nedenstående provenuvurdering lægges det beregningsteknisk til grund, at der årligt
overdrages erhvervsvirksomheder med skattemæssig succession for ca. 13 mia. kr. og at
de latente avancer udgør ca. 6,5 mia. kr. Det antages desuden, at de latente avancer reali-
seres gradvist over en periode på 20 år. Det er ikke muligt at vurdere præcis hvornår de
udskudte avancer vil blive realiseret og i provenuvurderingen lægges det derfor til grund,
at provenuvirkningen i de enkelte år svarer til den varige virkning.
På dette grundlag skønnes det med stor usikkerhed, at en nedsættelse af loftet fra maksi-
malt 50 pct. passiv kapitalanbringelse til maksimalt 40 pct. vil medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 80 mio. kr. årligt, hvilket svarer til ca. 40 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om provenuvirkningen ved ændring af pengetanksreglen for overdragelse af aktier eller erhvervsvirksomhed med skattemæssig succession, til skatteministeren
2258326_0003.png
Det bemærkes, at en nedsættelse af loftet over passiv kapitalanbringelse vil medføre, at
nogle virksomhedsejere vælger at reducere deres investeringer i passiv kapitalanbringelse
op til et generationsskifte
fx ved opkøb af andre erhvervsvirksomhed. I provenuvurde-
ringen er det lagt til grund, at denne adfærdseffekt vil reducere merprovenuet med 25 pct.
af det umiddelbare merprovenu.
Tabel 1. Merprovenu ved stramning af pengetankreglen
(mio. kr. 2020-niveau)
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Nedsættelse af loft til maks 40 pct. passiv kapitalanbringelse
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
80
60
40
80
60
40
80
60
40
80
60
40
80
60
40
80
60
40
Nedsættelse af loft til maks 30 pct. passiv kapitalanbringelse
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
160
120
80
160
120
80
160
120
80
160
120
80
160
120
80
160
120
80
Nedsættelse af loft til maks 25 pct. passiv kapitalanbringelse
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
200
160
100
200
160
100
200
160
100
200
160
100
200
160
100
200
160
100
Side 3 af 3