Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2231882_0001.png
17. august 2020
J.nr. 2020 - 6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 542 af 3. juli 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om et eventuelt merprovenu til staten som følge af en ikke korrekt omregningsfaktor fra NEDC-metoden til WLTP-metoden skal tilbageføres, så bilbeskatningen samlet set ikke bliver højere, til skatteministeren
2231882_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at et eventuelt merprovenu til staten som følge af en ikke korrekt om-
regningsfaktor fra NEDC-metoden til WLTP-metoden skal tilbageføres, så bilbeskatnin-
gen samlet set ikke bliver højere.
Svar
Den 1. september 2017 blev der indført en ny kørecyklus til måling af bilers brændstof-
forbrug ved EU-typegodkendelse
den såkaldte Worldwide Harmonized Light Vehicle
Test Procedure (WLTP), jf. Europa Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007.
WLTP-målingerne erstattede den tidligere NEDC-kørecyklus og er designet til bedre at
afspejle reel kørsel, hvilket generelt vurderes hensigtsmæssigt. WLTP-målingerne giver i
gennemsnit et brændstofforbrug, der er ca. 20 pct. højere end målinger, hvor typegodken-
delsen er baseret på NEDC-kørecyklus, men der er stor spredning.
Brændstofforbruget anvendes til at fastsættelse af brændstofforbrugsafgiften (grøn ejeraf-
gift). Der betales højere afgift, jo højere brændstofforbrug er. Bilers brændstofforbrug lig-
ger desuden til grund for beregningen af registreringsafgift, idet der gives tillæg eller fra-
drag i registreringsafgiften afhængig af energieffektivitet (km/l).
Med lov nr. 1130 fra september 2018 blev det vedtaget, at brændstofforbruget, som an-
vendes til fastsættelse af registreringsafgift og ejerafgift, i en overgangsperiode skal fast-
sættes efter et tilnærmet NEDC-forbrug (NEDC2) udregnet ud fra WLTP-testen korrige-
ret med en faktor 1,1. Formålet med dette lovforslag var at sikre, at overgangen til
WLTP-metoden er provenuneutral efter tilbageløb og adfærd.
Denne overgangsperiode varede oprindeligt frem til 31. marts 2019, men blev senere hen
forlænget til 31. december 2020.
Overgangen til WLTP vil indgå som en del af regeringens videre overvejelser om bilaf-
giftsområdet, der skal ses i sammenhæng med de kommende anbefalinger fra Kommissi-
onen for grøn omstilling af personbiler.
.
Side 2 af 2