Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2254797_0001.png
2. oktober 2020
J.nr. 2020 - 6200
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 537 af 30. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om at bekræfte, at regeringen forventer en dieselbaseret grænsehandel på ca. 400 mio. liter diesel i dansk favør i 2021 og om at be- eller afkræfte, at fraværet af CO2-udledninger fra grænsehandel ikke har ført til en undervurdering af vejtransportens CO2-udledninger, til skatteministeren
2254797_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Basisfremskrivning 2020, at grænsehandel med olieprodukter, herunder
diesel, ikke indgår opgørelsen over det endelige energiforbrug. Kan ministeren bekræfte,
at regeringen forventer en dieselbaseret grænsehandel på ca. 400 mio. liter diesel i dansk
favør i 2021? Ministeren bedes ligeledes be- eller afkræfte, at fraværet af CO
2
-udledninger
fra grænsehandel ikke har ført til en undervurdering af vejtransportens CO
2
-udledninger i
anbefalingerne fra regeringens klimapartnerskaber.
Svar
Jeg har til besvarelsen indhentet bidrag fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet om
basisfremskrivningen og opgørelser af CO
2
-udledninger mv. til Klimapartnerskabet for
transport:
”I basisfremskrivningen er
der ikke sammenhæng mellem det endelige energiforbrug og
CO
2
-udledningsopgørelsen i Danmark. Opgørelsen af det endelige energiforbrug er base-
ret på forbruget af energi i Danmark. Grænsehandel indgår dermed ikke. Opgørelsen for
CO
2
-udledningen fra transportsektoren er derimod baseret på salg af brændstoffer i Dan-
mark og her medregnes effekten af grænsehandel. Dermed vil opgørelsen af CO
2
-udled-
ningen i Danmark stige, når grænsehandlen stiger i dansk favør.
Til brug for Klimapartnerskabet for landtransports analyser har Klimapartnerskabet an-
modet Energistyrelsen om vejtransportens udledninger fordelt på køretøjer. En sådan de-
taljeringsgrad er ikke tilgængelig i CO
2
-udledningsopgørelsen, og Klimapartnersskabet for
landtransport har i stedet fået udleveret CO
2
-udledninger for fremskrivningsdata baseret
på det endelige energiforbrug, som opdeles på køretøjer. Dermed er eventuelle grænse-
handelseffekter ikke medtaget i disse analyser.
Forhøjelse af CO
2
-udledningen fra Danmark som følge af indførslen af en CO
2
-afgift i
Tyskland i 2021 indgår ikke i basisfremskrivningen 2019, som er den seneste fremskriv-
ning, Klimapartnerskabet havde til rådighed på tidspunktet for deres arbejde, da afgiften
ikke var vedtaget,
da basisfremskrivningen for 2019 blev udarbejdet.”
I 2021 indføres der i Tyskland en særlig CO
2
-afgift på 25 euro pr. ton CO
2
for bl.a.
brændsler til transport. Afgiftsforhøjelsen forventes med stor usikkerhed at medføre et
merprovenu til den danske stat på i størrelsesordenen 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd, jf. besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 527.
Side 2 af 2