Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2232957_0001.png
19. august 2020
J.nr. 2020 - 6820
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 534 af 29. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 534: MFU spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter tilbageløb og adfærd ved, at alle nye taxaer i Danmark skal være nuludslipsbiler fra den 1/1-2021, til skatteministeren
2232957_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser før og efter tilbageløb og adfærd
ved, at alle nye taxaer i Danmark skal være nuludslipsbiler fra den 1. januar 2021, forudsat
at målet opnås ved, at der ikke gives flere taxalicenser til fossile biler?
Svar
Fra 2021 gives taximarkedet frit, hvorefter alle ansøgninger om taxitilladelse, der opfylder
kravene i taxiloven, vil blive imødekommet. Det er i sagens natur usikkert, hvor mange
nye taxitilladelser, liberaliseringen vil medføre fra 2021.
I svaret på TRU alm. del spm. 196 (2019-20) blev det beregningsteknisk forudsat, at det
samlede antal taxier vil stige med 20 pct. som følge af liberaliseringen, svarende til ca.
1.000 nye taxier. Samme forudsætning ligger til grund for de provenumæssige konsekven-
ser i
tabel 1.
Da taxaer ikke betaler registrerings-, ejer eller vægtafgift, vil de provenumæssige konse-
kvenser alene opstå ved afgifter på brændstof og el.
Forudsat at der kun gives taxalicenser til nuludslipsbiler fra 2021, skønnes mindreprove-
nuet efter tilbageløb og adfærd med stor usikkerhed at udgøre ca. 10 mio. kr. årligt og va-
rigt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at der kun gives taxalicenser til nuludslipsbiler fra
2021.
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2021
0
0
-10
2022
0
0
-10
2023
0
0
-10
2024
0
0
-10
2025
0
0
-10
Varigt
0
0
-10
Anm.: Der forudsættes en årskørsel på knap 100.000 km. Derudover forudsættes der halv kørselseffekt i 2021 for de nye
tilladelser, der gives i 2021 (svarende til at de kommer på markedet i løbet af dette år) og fuld kørselseffekt fra og med året
efter. Det er desuden forudsat i beregningerne, at de 1.000 nye taxaer er drevet af el og erstatter en tilsvarende benzinbil. I
2021 betales der lav afgift af el til erhvervsmæssig opladning af elbiler, mens der fra 2022 og frem betales fuld elafgift. Der
beregnes ikke effekt af de eksisterende taxitilladelser, som antages at fortsætte uændret. Der er ikke korrigeret for den om-
stilling, branchen af sig selv måtte tænkes at foretage. Provenuet er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at et stop for flere taxalicenser til fossile biler skal ses i sammenhæng med
andre tiltag på transportområdet, som kan fremme en grøn omstilling, ligesom der skal
tages hensyn til den generelle infrastruktur, herunder kørselsbehov- og
–mønstre.
Side 2 af 2