Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2234789_0001.png
25. august 2020
J.nr. 2020 - 6102
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 525 af 29. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om baggrunden for, at der i dag ikke er en større grad af proportionalitet i beskatningen af arv, til skatteministeren
2234789_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at der i dag ikke er en større grad af proporti-
onalitet i beskatningen af arv? Hvad ville merprovenuet være
ved indførelse af en ’top-
skat’ på arv? Der ønskes et provenuskøn for forskellige modeller, hvor den forhøjede be-
skatning gælder for arv over henholdsvis 1, 2 og 3 mio. kr. og en forhøjet skattesats på
henholdsvis 20, 25 og 30 pct. Hvad ville de afledte samfundsøkonomiske konsekvenser
fra en sådan ’topskat’ på arv være?
Svar
Siden vedtagelsen af boafgiftsloven i 1995, der erstattede den tidligere gældende arveaf-
giftslov, har boafgiften været på 15 pct. beregnet på grundlag af den del af arvebeholdnin-
gen, der overstiger et bundfradrag på 301.900 kr. (2020-niveau). Arv, der tilfalder ægtefæl-
len, er dog afgiftsfri. Herudover betales tillige en tillægsboafgift på 25 pct. af den del af ar-
vebeholdningen, som tilfalder andre end arveladers nære slægtninge, herunder børn og
forældre.
Den tidligere V-regering gennemførte med støtte fra DF, LA og KF med virkning fra
2016 en gradvis nedsættelse af bo- og gaveafgiften fra 15 pct. til 5 pct. fra 2020 ved over-
dragelse af en erhvervsvirksomhed til et nært familiemedlem m.v. Denne lempelse har re-
geringen sammen med RV, SF, EL og ALT nu rullet tilbage, så bo- og gaveafgiften fra
2020 igen er den samme for overdragelse af en erhvervsvirksomhed som for overdragelse
af andre aktiver.
I det følgende skønnes over de provenumæssige konsekvenser af de ønskede modeller for
en progressiv boafgift. I modellerne indføres et nyt afgiftstrin på henholdsvis 1, 2 og 3
mio. kr. (2020-niveau) med en forhøjet afgiftssats på henholdsvis 20, 25 og 30 pct. Indfø-
relsen af et progressionstrin i boafgiften på 3 mio. kr. med en forhøjet afgiftssats på 30
pct. skønnes at medføre et merprovenu på ca. 1 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en progressiv boafgift
Mia. kr. (2020-niveau)
Progressionstrin
Progressiv boafgiftssats
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
Model
1 mio. kr.
20 pct.
0,8
0,6
0,6
2 mio. kr.
25 pct.
0,9
0,7
0,7
3 mio. kr.
30 pct.
1,0
0,8
0,8
Anm.: Der f indes ikke registerdata om grundlaget f or boaf gif ten, dvs. boers arv ebeholdninger og f ormuer. Det er på den
baggrund ikke muligt præcist at opgøre størrelsen af arv ebeholdningerne eller konsekv enserne f or disse v ed ændringer af
reglerne. Beregningerne er i stedet baseret på lov modeldata om f ormuer ultimo 2016 f or af døde i 2017. Disse f ormueoply s-
ninger omf atter kendte (registrerede) aktiv er og passiv er, inkl. real f ormue, bortset f ra pensionsf ormue.
Det er f orudsat, at den progressiv e boaf gif t også skal gælde v ed ov erdragelse af erhv erv svirksomheder.
1) Ændringerne skønnes ikke at hav e adf ærdsmæssige v irkninger af prov enumæssig bety dning, jf . nedenstående.
Kilde: Skatteministeriet.
Som udgangspunkt kan bo- og gaveafgiften ses på linje med anden beskatning af kapital-
indkomst og virker i denne forstand på samme måde som beskatning af fx aktieindkomst,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om baggrunden for, at der i dag ikke er en større grad af proportionalitet i beskatningen af arv, til skatteministeren
2234789_0003.png
der reducerer investorernes afkast og dermed kan mindske incitamentet til opsparing. Det
indebærer, at øget bo- og gaveafgift isoleret set kan mindske tilskyndelsen til opsparing,
hvilket vil trække i retning af en negativ virkning på BNP.
Hertil kommer dog, at arv kan være ”utilsigtet” i den forstand, at formuen fx kan være
opbygget ud fra et forsigtighedshensyn i lyset af usikkerheden om den enkeltes livslængde
og risici. Det taler for, at beskatning af arv er mindre forvridende end andre skatter på ka-
pitalafkast.
Modsat kan de, der modtager arv og gave, tænkes at reducere arbejdsudbuddet i et min-
dre omfang som følge af indkomsteffekten. Det skal ses i den sammenhæng, at arv og
gave kan muliggøre en opretholdelse af samme disponible indkomst (og derved forbrugs-
muligheder) ved et lavere arbejdsudbud. Dette kan isoleret set trække i retning af en posi-
tiv virkning på BNP.
Samlet set skønnes der på den baggrund ikke at være belæg for at antage væsentlige ad-
færdseffekter forbundet med øget bo- og gaveafgift.
Side 3 af 3