Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2234458_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
24. august 2020
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 504 (Alm. del) af 22. juni
2020 stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse henholdsvis den gennemsnitlige årlige indkomst og det gen-
nemsnitlige årlige bidrag til den offentlige saldo i form af skatter, afgifter m.v. for
hver af følgende grupper;
1) En gennemsnitlig fuldtidsbeskæftiget, 2) En gennemsnitlig topskatteyder og 3)
En gennemsnitlig fuldtidsbeskæftiget, som ikke er topskatteyder? Ministeren be-
des endvidere oplyse den gennemsnitlige forventede årlige indkomst, den gen-
nemsnitlige indkomstfremgang og ændring i bidraget til den offentlige saldo, når
en person i en af følgende grupper kommer i fuldtidsbeskæftigelse; 1) en gennem-
snitlig dagpengemodtager, 2) en gennemsnitlig kontanthjælpsmodtager og 3) en
gennemsnitlig studerende.
Svar
En gennemsnitlig fuldtidsbeskæftiget har en årlig lønindkomst på omkring
517.700 kr. i 2020. Hertil kommer knap 24.200 kr. i øvrige indkomster fra fx kapi-
tal- og aktieindkomst, så den samlede bruttoindkomst udgør 541.900 kr. for fuld-
tidsbeskæftigede i gennemsnit,
jf. tabel 1.
Indkomsten indebærer en indkomstskattebetaling for den gennemsnitlige fuldtids-
beskæftigede på ca. 197.000 kr. opgjort med udgangspunkt i 2025-skatteregler i
2020-niveau
1
. Og baseret på den disponible indkomst for de pågældende fuldtids-
beskæftigede kan der med betydelig usikkerhed skønnes en årlig afgiftsbetaling
mv. på 81.600 kr., når det lægges til grund, at hele den disponible indkomst for-
bruges og det gennemsnitlige tilbageløb fra moms og afgifter på danskernes for-
brug udgør 23 pct.
Det indebærer et samlet gennemsnitligt bidrag til den offentlige saldo på knap
276.000 kr. for den gennemsnitlige fuldtidsbeskæftigede, idet der fra skatte- og af-
giftsbetaling er fratrukket de indkomstoverførsler, som de fuldtidsbeskæftigede
har modtaget i løbet af året. I praksis opspares en del af den disponible indkomst
Idet gældende skatteregler indfases frem mod 2025 og finanspolitikken aktuelt planlægges efter et overord-
net mål om strukturel balance i 2025.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om at oplyse henholdsvis den gennemsnitlige årlige indkomst og det gennemsnitlige årlige bidrag til den offentlige saldo i form af skatter, afgifter m.v., til finansministeren, kopi til skatteministeren
2234458_0002.png
Side 2 af 5
til senere forbrug, hvorfor det fulde bidrag fra afgifter mv. ikke fuldt ud optræder i
optjeningsåret, men over en årrække.
Tabel 1
Gennemsnitlig årlig indkomst, skat og afgiftsbetaling mv. for fuldtidsbeskæftigede
Lønind-
komst
Fuldtidsbeskæftigede
Alle
Som er topskatteydere
Som er Ikke-topskatteydere
517.700
830.400
414.900
541.900
898.700
424.600
2.600
3.900
2.200
197.000
361.600
142.900
81.600
127.000
66.700
276.000
484.700
207.400
Samlet
indkomst
Heraf over-
førselsind-
komst
Ind-
komst-
skat
Forbrugs- Bidrag til
afgifter
off. saldo
Anm.: Fuldtidsbeskæftigede omfatter personer med et årligt antal registrerede betalte løntimer på mindst 1.732,
svarende til 90 pct. af 37 timer i 52 uger, dog ekskl. personer, der modtager social pension, efterløn eller
tjenestemandspension. Lønindkomsten er opgjort før AM-bidrag, men ekskl. arbejdsgiveradministrerede
pensionsindbetalinger. Den samlede indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst og
positiv aktieindkomst. Indkomstskatten er af hensyn til opgørelse af saldovirkningen opgjort inkl. AM-bidrag
af pensionsindbetalinger. AM-bidraget skal dog ikke fratrækkes indkomsten ved opgørelse af den disponible
indkomst, idet det fraregnes i pensionsindbetalingen. De opgjorte virkninger er afrundet til nærmeste 100 kr.,
hvilket indebærer, at summen af elementerne i tabellen ikke nødvendigvis stemmer med de anførte totaler.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at den er ekskl. indbetalinger til pension, som
også indebærer et positivt saldobidrag i form af skat og afgifter samt sparede ud-
gifter til social pension. Det saldobidrag optræder imidlertid først, når personen er
overgået til pension og ikke længere er fuldtidsbeskæftiget.
Det skal endvidere bemærkes, at der i det opgjorte bidrag til den offentlige saldo
ikke er indregnet, at saldoen bl.a. udmøntes til offentligt forbrug, og at en del af de
offentlige serviceydelser modtages af de fuldtidsbeskæftigede. Opgørelsen må så-
ledes ikke forveksles med det såkaldte nettobidrag.
For fuldtidsbeskæftigede topskatteydere er indkomsten i gennemsnit 356.800 kr.
højere end for den gennemsnitlige fuldtidsbeskæftigede og saldobidraget er der-
med også højere
ikke blot nominelt, men også relativt. Således bidrager den gen-
nemsnitlige fuldtidsbeskæftigede topskatteyder med 484.700 kr., svarende til 54
pct. af indkomsten, mens den gennemsnitlige fuldtidsbeskæftigede som nævnt bi-
drager med knap 276.000 kr., hvilket svarer til 51 pct.
For fuldtidsbeskæftigede, der ikke er topskatteydere er den gennemsnitlige ind-
komst og bidraget til saldoen mindre end for fuldtidsbeskæftigede i gennemsnit.
En gennemsnitlig dagpengemodtager, hvor der med dagpengemodtagere menes
personer, der i mindst 90 af tiden (47 uger) i løbet af et indkomstår har modtaget
dagpenge, har en årlig samlet indkomst på 205.200 kr., hvoraf 193.000 kr. kan
henføres til overførselsindkomst i 2020-niveau. Indkomsten afspejler sig i en ind-
komstskat på 53.300 kr. og en forventet afgift på forbruget på 39.000 kr. Dermed
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om at oplyse henholdsvis den gennemsnitlige årlige indkomst og det gennemsnitlige årlige bidrag til den offentlige saldo i form af skatter, afgifter m.v., til finansministeren, kopi til skatteministeren
2234458_0003.png
Side 3 af 5
er den gennemsnitlige dagpengemodtager forbundet med et skønnet negativt sal-
dobidrag på 100.600 kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Gennemsnitlig årlig indkomst, skat og afgiftsbetaling mv. for gennemsnitlige dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og studerende
faktisk situation og efter overgang til fuld beskæftigelse
Overførsels-
indkomst
Lønind-
komst
Samlet
indkomst
Ind-
komst-
skat
Forbrugs- Bidrag til
afgifter
off. saldo
Gennemsnitlig dagpengemodtager
1)
Efter skift til fuldtidsbeskæftigelse
*)
Ændring
193.000
5.000
-188.000
10.600
378.800
368.200
205.200
385.400
180.200
53.300
135.400
82.100
39.000
61.600
22.600
-100.600
192.100
292.600
Gennemsnitlig kontanthjælpsmodtager
2)
Efter skift til fuldtidsbeskæftigelse
Ændring
147.100
900
-146.200
6.600
326.500
319.900
153.800
327.400
173.600
38.700
111.400
72.800
30.700
53.900
23.200
-77.800
164.400
242.200
Gennemsnitlig studerende
3)
Efter skift til fuldtidsbeskæftigelse
Ændring
67.500
700
-66.900
94.000
390.400
296.400
163.700
393.200
229.500
43.300
139.400
96.100
29.200
59.900
30.700
4.900
198.600
193.700
Anm.: Lønindkomsten er opgjort før AM-bidrag, men ekskl. arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger.
Den samlede indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst og positiv aktieindkomst.
Indkomstskatten er af hensyn til opgørelse af saldovirkningen opgjort inkl. AM-bidrag af
pensionsindbetalinger, der afregnes på indbetalingstidspunktet. AM-bidraget skal dog ikke fratrækkes
indkomsten ved opgørelse af den disponible indkomst, idet det fraregnes i pensionsindbetalingen. De
opgjorte virkninger er afrundet til nærmeste 100 kr., hvilket indebærer, at summen af elementerne i tabellen
ikke nødvendigvis stemmer med de anførte totaler.
1)
Afgrænset ved personer, der i mindst 90 pct. af tiden i løbet af et indkomstår har modtaget dagpenge,
feriedagpenge eller dagpengeydelser i forbindelse med aktivering (dog ekskl. perioder i løntilskud idet ydelsen
i disse tilfælde er registreret som løn hos dagpengemodtageren).
2)
Afgrænset ved personer, der i mindst 90 pct. af tiden i løbet af et indkomstår har modtaget kontanthjælp
eller kontanthjælpsydelser i forbindelse med aktivering. Omfatter ikke uddannelseshjælp og
integrationsydelse.
3)
Afgrænset ved personer, der i mindst 90 pct. af tiden i løbet af et indkomstår har været under uddannelse og
som i det efterfølgende år har afsluttet en erhvervskompetencegivende uddannelse og har opnået
fuldtidsbeskæftigelse efter endt uddannelse, dvs. har et registreret antal betalte løntimer i 4. kvartal i året,
hvor uddannelsen er opnået, på mindst 0,9*37*53/4 =433 timer, svarende til 33,3 timer pr. uge.
*)
Ved skiftet til fuldtidsbeskæftigelse er de pågældende modtagne ydelser sat til nul og personen er tildelt en
årlig lønindkomst baseret på en individuelt beregnet/estimeret timeløn og en arbejdstid på 37 timer i 52
uger. Dertil kommer en beregnet/estimeret indbetaling til arbejdsgiveradministreret pensionsordning. For
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagerene er timelønningerne baseret på de såkaldte skyggelønninger i
forskelsbeløbsmodellen. Derved tages der højde for, at ledige i gennemsnit har et lavere indkomstpotentiale
end de, som allerede er i beskæftigelse, fx som følge af lavere gennemsnitligt uddannelses- og
kvalifikationsniveau. Det medvirker til, af den løn, ledige kan opnå i beskæftigelse generelt er lavere end
gennemsnitslønnen for beskæftigede. Opgørelsesmetoderne for disse skyggelønninger er nærmere beskrevet
i notatet
fm.dk/media/13911/arbejdspapir_22_2010_panelmodel_for_timeloen_i_DK.pdf.
For de
studerende anvendes samme tilgang, blot er timelønnen her baseret på personernes observerede
arbejdsindkomst og løntimer i 4. kvartal i året, hvor uddannelsen er opnået.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Flyttes den gennemsnitlige dagpengemodtager hypotetisk til fuldtidsbeskæftigelse
forventes det at ville indebære et løft i samlet indkomst før skat på 180.200 kr. I
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om at oplyse henholdsvis den gennemsnitlige årlige indkomst og det gennemsnitlige årlige bidrag til den offentlige saldo i form af skatter, afgifter m.v., til finansministeren, kopi til skatteministeren
2234458_0004.png
Side 4 af 5
forhold til saldovirkningen af et sådant skift indgår der sparede offentlige udgifter
til indkomstoverførsler på 188.000 kr. og øgede indtægter fra skatter og afgifter på
104.700 kr. Dermed kan et skift fra dagpenge til fuldtidsbeskæftigelse skønnes at
være forbundet med en styrkelse af den offentlige saldo med 292.600 kr.
Det skal til den opgjorte saldovirkning bemærkes, at virkningen af øget beskæfti-
gelse på virksomhedsskatter (herunder selskabsskat) og andre skatter og afgifter
knyttet til produktionen og virksomhedsejernes forbrug ikke indgår i opgørelsen.
Tilsvarende indgår ikke virkninger på satsregulering mv. af, at en stigning i ande-
len af beskæftigede med lavere lønniveau kan bidrage til lidt lavere opgjort gen-
nemsnitlig lønstigningstakt.
For den gennemsnitlige kontanthjælpsmodtager er indkomstfremgangen ved over-
gang til beskæftigelse på 173.600 kr. før skat og således omtrent på niveau med si-
tuationen for den gennemsnitlige dagpengemodtager. Indkomstfremgangen er
dog fra et lavere niveau for overførselsindkomst til et lavere niveau for lønind-
komst end for dagpengemodtageren. Dermed er saldobidraget fra at flytte en fuld-
tidskontanthjælpsmodtager til fuldtidsbeskæftigelse også mindre end, hvis det er
dagpengemodtageren, der opnår fuldtidsbeskæftigelse. Saldobidraget skønnes at
udgøre 242.200 kr. ved skift fra kontanthjælp til fuldtidsbeskæftigelse.
En gennemsnitlig studerende, der efter afsluttet erhvervskompetencegivende ud-
dannelse opnår fuldtidsbeskæftigelse, er forbundet med et lille positivt saldobidrag
under uddannelsen på 4.900 kr. stigende til 198.600 kr. efter endt uddannelse. Når
en gennemsnitlig studerende kommer i fuldtidsbeskæftigelse, kan det således
skønnes at være forbundet med et bidrag til den offentlige saldo på 193.700 kr.
Når saldobidraget for den studerendes overgang til beskæftigelse er mindre end
for dagpengemodtageren og kontanthjælpsmodtageren, skal det ses i sammen-
hæng med, at de sparede overførsler (SU) er mindre og at studerende ofte har
supplerende indtægter fra fx studiejob.
Lønindkomsten efter afsluttet uddannelse er højere for den gennemsnitlige stude-
rende end for den gennemsnitlige dagpengemodtager
2
. Fremgangen i lønindkomst
ved overgang til fuldtidsbeskæftigelse er dog mindre for den studerende end for
dagpengemodtageren, idet den gennemsnitlige studerende har lønindkomst som
supplerende indkomst under studiet, herunder fra fritidsjob, men også som konse-
kvens af, at der blandt de studerende i gennemsnittet indgår en andel faglærte med
elevløn under dele af deres uddannelsesforløb. Den samlede indkomstfremgang
for den gennemsnitlige studerende, der overgår til fuldtidsbeskæftigelse, skønnes
at udgøre 229.500 kr. før skat.
Det skal hertil bemærkes, at en del af forskellen muligvis kan henføres til forskelle i opgørelsesmetoderne
for hhv. de studerende og for dagpengemodtagerne. For de studerende er der taget udgangspunkt i dem, der
faktisk kommer i fuldtidsbeskæftigelse, mens der for dagpengemodtagerne er estimeret et lønalternativ, hvis
de var i fuldtidsbeskæftigelse. Hvis de studerende, der ikke umiddelbart opnår fuldtidsbeskæftigelse, har lavere
alternativløn er lønindkomsten efter endt uddannelse for den gennemsnitlige studerende lavere.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om at oplyse henholdsvis den gennemsnitlige årlige indkomst og det gennemsnitlige årlige bidrag til den offentlige saldo i form af skatter, afgifter m.v., til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister