Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2237549_0001.png
1. september 2020
J.nr. 2020 - 7070
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 503 af 22. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at skønne over de økonomiske effekter ved at afskaffe renteloftsreglen i selskabsskattelovens § 11 B, til skatteministeren
2237549_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over de økonomiske effekter ved at afskaffe renteloftsreglen i sel-
skabsskattelovens § 11 B? Ministeren bedes i sit svar angive effekten på den offentlige
saldo, beskæftigelsen og BNP for hvert af årene i perioden 2020-2030 samt angive den
forventede varige effekt. I beregninger bedes ministeren derudover tage udgangspunkt i
to scenarier; Ét med udgangspunkt i Nationalbankens nuværende renteniveau og ét med
udgangspunkt i det forventede renteniveau i hvert af årene frem til 2030.
Svar
Værnsreglerne om begrænsning af selskabers rentefradrag i selskabsskattelovens § 11 B
(renteloftet) medfører, at der sættes et maksimum for selskabers nettofinansieringsudgif-
ter, som kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
Beskæringen af fradragsretten for nettofinansieringsudgifter sker ved, at selskaber mv.
alene kan fradrage nettofinansieringsudgifter i det omfang, de ikke overstiger den skatte-
mæssige værdi af selskabets aktiver ganget med en standardforrentningssats (senest op-
gjort til 2,7 pct. for indkomståret 2019). Beskæringen kan dog maksimalt nedsætte ind-
komstårets fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til et beløb på 21,3 mio. kr. Net-
tofinansieringsudgifter, der beskæres, bortfalder og kan således ikke fremføres til senere
indkomstår.
Ved indførelsen af selskabsskattelovens § 11 B i 2007 blev det skønnet, at det varige mer-
provenu af bestemmelsen ville være i størrelsesordenen 3 mia. kr. årligt
1
. Der blev i pro-
venuvurderingen ikke indregnet en effekt af udviklingen i renteniveauet. Provenuvirknin-
gen i de enkelte år blev således skønnet til samme niveau som den varige virkning.
En afskaffelse af loftet skønnes umiddelbart at føre til et årligt mindreprovenu i samme
størrelsesorden.
Udviklingen i Nationalbankens renteniveau vurderes ikke at have nævneværdig betydning
for provenuvirkningen i de enkelte år. Det skal ses lyset af, at Nationalbankens renteni-
veau først og fremmest afspejler statens kreditværdighed og de pengepolitiske hensyn ift.
fastkurspolitikken overfor euroen
og ikke udenlandske selskabers renteudgifter. Skatte-
ministeriet har ikke umiddelbart et grundlag for at vurdere de kommende års renteudvik-
ling for de koncerner, der påvirkes af renteloftet, da det afhænger af en række specifikke
forhold for den enkelte virksomhed, herunder dens risikoeksponering og kreditværdig-
hed.
Hertil kommer, at det må forventes at omfanget af multinationale koncerners renteudgif-
ter i Danmark i fraværet af rentefradragsbegrænsningsreglerne ikke alene vil være bestemt
af renteniveauet, men snarere af muligheden for at nedbringe koncernens samlede sel-
skabsskattebetalinger.
1
Provenuvirkningen er opregnet til 2020-niveau og korrigeret for, at selskabsskattesatsen er nedsat fra 25 pct. til 22 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at skønne over de økonomiske effekter ved at afskaffe renteloftsreglen i selskabsskattelovens § 11 B, til skatteministeren
2237549_0003.png
Samlet set har Skatteministeriet således ikke grundlag for at vurdere, at provenuvirknin-
gen ved en afskaffelse af rentefradragsbegrænsningen i selskabsskattelovens § 11 B vil
føre til forskellige virkninger år for år bestemt af renteudviklingen som nævnt i spørgsmå-
let.
Rentefradragsbegrænsningsreglerne i selskabsskattelovens § 11 B understøtter, at værdier
skabt i Danmark også underlægges dansk beskatning. Hensigten med reglen er at forhin-
dre, at multinationale koncerner kan udhule den danske skattebase med fradragsberetti-
gede renteudgifter, der langt overstiger de reelle investeringsomkostninger. En afskaffelse
af renteloftet vurderes derfor også at have en relativt begrænset effekt på realinvesterin-
gerne i Danmark og dermed BNP sammenholdt med de provenumæssige konsekvenser.
Der foreligger dog ikke umiddelbart et grundlag, der muliggør en nærmere kvantificering.
Side 3 af 3