Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2233979_0001.png
24. august 2020
J.nr. 2020 - 5934
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 500 af 22. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren er enig i fortolkningen og i, at den tilskynder, at sandsugere under den danske refusionsordning ikke søger dansk værft, men derimod værft i England eller Kaliningrad, fra skatteministeren
2233979_0002.png
Spørgsmål
Den almindelige DIS-ordning medfører, at der kan gives løn til besætningen efter DIS-
ordningen, også når skibet er på værftsophold i Europa, herunder Danmark. Som følge af
den danske undtagelse for sandindvindingsfartøjer om »ude af drift« kan den danske refu-
sionsordning for sandsugere ikke anvendes, når et sandindvindingsfartøj er på et europæ-
isk, herunder dansk, værft. Ifølge sømandsbeskatningsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, gælder
denne undtagelse dog ikke, hvis arbejderne på sandindvindingsfartøjet udføres på et værft
uden for EU, dvs. f.eks. England eller Kaliningrad. Er ministeren enig i denne fortolkning
og i, at den tilskynder, at sandsugere under den danske refusionsordning ikke søger dansk
værft, men derimod værft i England eller Kaliningrad?
Svar
Det
fremgår af EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren, at »sandsugning«
principielt ikke er berettiget til søtransportstøtte. Dog kan visse aktiviteter, der udgør »sø-
transport«, bringes ind under statsstøtteordninger, hvis sådanne aktiviteter udføres i
mindst 50 pct. af fartøjets driftstid. Der gælder således ikke samme principper for tildeling
af statsstøtte til sandsugningsfartøjer som for fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssig
befordring af passagerer eller gods.
»Ude af drift«-reglerne for sandsugningsfartøjer er udarbejdet efter samme principper i
retningslinjerne, som gælder for bugseringsfartøjer, idet tid, hvor skibet er ude af drift,
fordeles forholdsmæssigt mellem den tid, der er medgået til søtransportaktiviteter, og den
tid, der er medgået til andre aktiviteter. Det vil sige, at tid på et værft forholdsmæssigt kan
lægges til den tid, der anvendes til støtteberettiget søtransport.
Det er svært at se, at retningslinjerne, som relaterer sig til transportdelen af et
fartøjs aktivitet, og i øvrigt indeholder en række begrænsninger for tildeling af statsstøtte
til rederier, der udøver virksomhed med sandsugningsfartøjer, giver mulighed for at lave
»ude af drift«-regler, som er mere fordelagtige, end dem, der allerede gælder i dag.
Formålet med
EU’s retningslinjer
for statsstøtte til søtransportsektoren er at sikre den lige
konkurrence mellem medlemsstaternes virksomheder på det indre marked. Ved indførel-
sen af refusionsordningen for sandsugere var vurderingen, at retningslinjerne bør tolkes
sådan, at de begrænsninger, der lægges på sandsugningsfartøjer, må være gældende, så
længe de pågældende fartøjer udøver virksomhed inden for EU-/EØS-området.
Det kan overordnet siges, at formålet med de danske regler er at sikre, at fartøjer, der ud-
fører aktiviteter inden for EU-/EØS-området, kan få støtte efter refusionsordningen med
de begrænsninger, retningslinjerne foreskriver, mens fartøjer, der udfører aktiviteter uden
for EU-/EØS, kan få støtte efter DIS-ordningen uden begrænsningerne.
Refusionsordningen for sandsugere er imidlertid ikke begrænset til udelukkende at finde
anvendelse inden for EU-/EØS-området. I tilfælde hvor et rederi modtager støtte efter
refusionsordningen, er »ude af drift«-reglerne derfor de samme, uanset om fartøjet er på
værft inden for eller uden for EU-/EØS-området.
Side 2 af 2