Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2234014_0001.png
24. august 2020
J.nr. 2020 - 5934
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 496 af 22. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren er enig i, at de undtagelser ikke er krav i henhold til Europa-Kommissionens godkendelse af den danske støtteordning m.v., til skatteministeren
2234014_0002.png
Spørgsmål
De danske undtagelser om »begrænset fart« og »ude af drift« ses ikke foreskrevet i
EU’s
statsstøtteretningslinjer. Eneste relevante undtagelse ses at være pkt. 79 i Europa-Kom-
missionens godkendelse i 2009 af den danske ordning, der blot siger, at selve sandsugnin-
gen må undtages
men intet om kriterier om »drift« og »begrænset fart«. Ministeren be-
des oplyse, om han er enig i, at disse to undtagelser ikke er krav i henhold til Europa-
Kommissionens godkendelse af den danske støtteordning.
Svar
Det følger af EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren, at statsstøtte alene
kan ydes til rederier, som udøver virksomhed med sandsugningsfartøjer, hvis aktiviteter
udgør »søtransport«
dvs. transport på havet af opgravede materialer
i mindst 50 pct.
af deres driftstid. Hertil kommer, at der alene kan ydes støtte til arbejdsrelaterede omkost-
ninger, hvis støtten angår fællesskabssøfolk, som arbejder om bord på søgående, selvbe-
vægelige sandsugningsfartøjer. Sandsugning som sådan og sandsugningsaktiviteter, der
fortrinsvis udføres i bl.a. havne, berettiger således ikke til støtte.
Ved afgørelse C(2019) 8921 om godkendelse af en videreførelse af refusionsordningen
for sandsugere af 16. december 2019 har Kommissionen problematiseret, at der efter den
gamle refusionsordning kunne opnås refusion for den del af et sandsugningsfartøjs aktivi-
tet, der ikke var relateret til »søtransport« (pkt. 23). Endvidere fremgår det, at de danske
myndigheder forpligtede sig til at sikre, at det alene er aktiviteter, der udgør »søtransport«
som defineret i retningslinjerne, der berettiger til støtte (pkt. 25), hvilket var en forudsæt-
ning for, at Kommissionen kunne godkende ordningen på ny (pkt. 51).
Fra og med indkomståret 2020 kan der således alene opnås refusion for den del af et
sandsugningsfartøjs aktivitet, der udgør »søtransport« i minimum 50 pct. af den årlige
driftstid, og kun for sådanne transportaktiviteter. Det betyder, at der ikke længere kan op-
nås refusion for aktiviteter, der udføres i »begrænset fart«, når 50 pct.-kravet er opfyldt.
»Begrænset fart« dækker bl.a. over aktiviteter med fartøjer uden egne fremdrivningsmid-
ler, aktiviteter med fartøjer, der væsentligst sejler på danske indsøer, indre vandveje og
fjorde, og anvendelse af fartøjer i stationær virksomhed. Dette vurderes at harmonere
med retningslinjerne, som foreskriver, at fartøjerne skal være »selvbevægelige«, at der skal
være tale om transport »på havet«, og at »opgravning eller opmudring som sådan« ikke be-
rettiger til støtte.
Det forhold, at der alene kan ydes støtte til søtransportdelen af et sandsugningsfartøjs ak-
tivitet, vurderes som udgangspunkt at indebære et krav om, at fartøjet skal være i »drift«.
»Ude af drift«-reglerne er udformet efter samme principper, som gælder for bugserings-
fartøjer, og indebærer dermed, at tid, hvor fartøjet er ude af drift, fordeles forholdsmæs-
sigt mellem den tid, der er medgået til søtransportaktiviteter, og den tid, der er medgået til
andre aktiviteter. Det er svært at se, at der efter retningslinjerne er mulighed for at indføre
»ude af drift«-regler, som er mere fordelagtige, end dem, der allerede gælder i dag.
Under alle omstændigheder vil refusionsordningen for sandsugere, herunder regler om
»begrænset fart« og »drift«, ikke kunne ændres uden Kommissionens forudgående god-
kendelse.
Side 2 af 2