Folketingets Skatteudvalg
Kathrine Olldag
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-5352
30. oktober 2020
Skatteudvalget har i brev af 19. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 489 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag
(RV).
Spørgsmål nr. 489:
”Vil
ministeren redegøre for de økonomiske effekter ved at afskaffe g-dagene? I
besvarelsen bedes ministeren opgøre effekten på henholdsvis beskæftigelsen, BNP
og den offentlige saldo efter tilbageløb og adfærd i hvert af årene frem til 2030.
”
Svar:
Kort opsummeret går G-dagsordningen ud på, at arbejdsgiveren som udgangspunkt
betaler G-dage (dagpengegodtgørelse) for 1. og 2. ledighedsdag til en forsikret
medarbejder, der bliver afskediget eller hjemsendt. Hvis et medlem er ledigt i fire
timer eller derunder på G-dagene, skal arbejdsgiverne betale såkaldte halve G-
dage, svarende til halvdelen af den højeste dagpengesats per dag i stedet for det
fulde beløb. Omfanget af G-dage i 2019 udgjorde ca. 266.900, hvoraf halve G-dage
udgjorde 36.600, og hele G-dage udgjorde 230.300.
Hensigten med G-dage er at modvirke, at arbejdsgivere omkostningsfrit kan afske-
dige og hjemsende medarbejdere, som så kan modtage fx offentligt subsidierede
dagpenge. G-dage giver et økonomisk incitament til at forbedre produktionsplan-
lægningen og til at tage højde for de konsekvenser, som afskedigelser og hjemsen-
delser påfører henholdsvis den ledige i form af reduceret indkomst og staten i form
af reducerede skatteindtægter og øgede udgifter til dagpenge eller andre sociale
ydelser. Uden G-dage ville dagpengesystemet i højere grad tilskynde til korttidsan-
sættelser og midlertidige hjemsendelser på bekostning af udgifter til det offentlige
og indkomstnedgang for den omfattede. Dermed er formålet med G-dage ikke at
modvirke fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, men at sikre en balance mellem flek-
sibilitet og konsekvenserne for de forsikrede ledige og staten.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning for arbejdsgiverne
Det skønnes, at de strukturelle udgifter for arbejdsgivere til G-dage udgør ca. 255
mio. kr., hvoraf 19 mio. kr. er til halve G-dage,
jf. tabel 1.