Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2236697_0001.png
31. august 2020
J.nr. 2020 - 6975
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 486 af 19. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at opgøre effekterne ved at lade det overnormale fradrag for forskning og udvikling (FoU) virke således, at fradraget kan omdannes til skattekreditter i det omfang, at FoU-fradraget mere end nedbringer en virksomheds skattepligtige overskud til 0, til skatteministeren
2236697_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne ved at lade det overnormale fradrag for forskning og ud-
vikling (FoU) virke således, at fradraget kan omdannes til skattekreditter i det omfang, at
FoU-fradraget mere end nedbringer en virksomheds skattepligtige overskud til 0? I besva-
relse bedes ministeren opgøre effekterne for beskæftigelsen, BNP og den offentlige saldo
i hvert af årene frem til 2030.
Svar
Med
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra november 2017 blev det besluttet gradvist
at forhøje fradraget for udgifter til forskning og udvikling (FoU) fra 100 pct. til 110 pct.
fra 2026. Desuden blev fradraget midlertidigt forhøjet til 130 pct. i 2020 og 2021 som en
del af
Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer
fra juni 2020.
Det overnormale fradrag kan efter gældende regler ikke overstige virksomhedernes skat-
tepligtige indkomst og uudnyttede fradrag kan ikke overføres til efterfølgende år.
Hvis det overnormale fradrag skal kunne udbetales som en skattekredit, vil det indebære
en grundlæggende omlægning af både det overnormale fradrag for FoU og skattekredit-
ordningen. Det vil bl.a. medføre at de underskud fra FoU, der i dag bliver udbetalt som
skattekreditter, forhøjes svarede til det overnormale fradrag. Det lægges dog til grund, at
de øvrige nuværende regler for udbetaling af skattekreditter for så vidt angår underskud
hidrørende fra 100 pct. af et selskabs FoU-udgifter fastholdes uændret, herunder at de
udbetalte underskud ikke kan modregnes i fremtidige overskud.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ca. 15 mia. kr. af virksomhedernes udgifter til
FoU ikke umiddelbart kan fradrages efter gældende regler, enten fordi selskabernes over-
skud er for lavt eller fordi de når at gå konkurs før de kan udnyttes. Skatteværdien af disse
fradrag udgør ca. 3,3 mia. kr. ved en selskabsskat på 22 pct.
På dette grundlag skønnes det umiddelbare mindreprovenu i 2021, hvor merfradraget er
130 pct., at udgøre ca. 990 mio. kr. svarende til ca. 740 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd
jf. tabel 1.
Det varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre 260
mio. kr. årligt
Tabel 1. Mindreprovenu ved at lade det overnormale fradrag udbetale som skattekredit
Va-
rigt
mio. kr. (2020-niveau)
Merfradrag
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2030
130% 105% 108% 108% 108% 110% 110% 110%
990
840
740
170
140
120
260
220
200
260
220
200
260
220
200
330
280
250
330
280
250
330
280
250
350
300
260
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at opgøre effekterne ved at lade det overnormale fradrag for forskning og udvikling (FoU) virke således, at fradraget kan omdannes til skattekreditter i det omfang, at FoU-fradraget mere end nedbringer en virksomheds skattepligtige overskud til 0, til skatteministeren
2236697_0003.png
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere de samfundsøkonomiske effekter på
BNP og beskæftigelsen. Hvis det lægges til grund, at effekten pr. provenukrone svarer til
effekten ved en nedsættelse af selskabsskatten, vil en afskaffelse af loftet over skattekre-
ditter øge det strukturelle BNP med ca. 450 mio. kr. og øge beskæftigelsen med ca. 50
årsværk beregnet på baggrund af den varige provenuvirkning.
Afslutningsvis bemærkes det, at det medfører en betydelig risiko for misbrug, hvis der gi-
ves mulighed for, at det overnormale fradrag kan udbetales som en skattekredit.
Side 3 af 3