Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2236681_0001.png
31. august 2020
J.nr. 2020 - 6737
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 484 af 19. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om at opgøre de økonomiske effekter ved at forhøje værdien af erhvervslivets skattekreditter for investeringer i forskning og udvikling, til skatteministeren
2236681_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de økonomiske effekter ved at forhøje værdien af erhvervslivets
skattekreditter for investeringer i forskning og udvikling til henholdsvis 110 pct. og 130
pct. svarende til værdien af det overnormale fradrag for forskning og udvikling (FoU)? I
besvarelse bedes ministeren opgøre effekten på henholdsvis beskæftigelsen, BNP og den
offentlige saldo efter tilbageløb og adfærd i hvert af årene frem til 2030.
Svar
Formålet med skattekreditordningen er at styrke incitamentet til at investere i FoU ved at
forbedre særligt små- og mellemstore virksomheders likviditet i perioder, hvor deres for-
retning er underskudsgivende.
Med ordningen kan selskaber få udbetalt skatteværdien af den del af deres underskud, der
hidrører fra forsknings- og udviklingsaktiviteter i form af såkaldte skattekreditter. Der kan
efter gældende regler maksimalt udbetales skatteværdien af 25 mio. kr. årligt, hvilket ved
en selskabsskattesats på 22 pct. svarer til, at der kan udbetales op til 5,5 mio. kr. årligt. De
underskud, der udbetales som en skattekredit, kan ikke modregnes i efterfølgende års
overskud. Ordningen i dens nuværende form indebærer således først og fremmest en
fremrykning af likviditet for de virksomheder, der opnår et overskud i efterfølgende år.
Hvis skattekreditordningen lempes, så der kan udbetales 110 pct. af underskud, der hidrø-
rer fra forskning- og udviklingsaktivitet, vil der maksimalt kunne udbetales 6,1 mio. kr.
idet det lægges til grund, at loftet over skattekreditter forhøjes parallelt. Med en forhøjelse
til 130 pct. vil der maksimalt kunne udbetales 7,2 mio. kr.
I 2019 udgjorde den samlede udbetaling af skattekreditter ca. 1,1 mia. kr. På dette grund-
lag vil en forhøjelse til 110 pct. af de afholdte udgifter til FoU medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 110 mio. kr., hvilket svarer til ca. 85 mio. kr. efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser ved at forhøje værdien af er-
hvervslivets skattekreditter (årligt)
Mio kr. 2020-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Strukturelt BNP
Beskæftigelse (årsværk)
Anm: Virkning på beskæftigelsen er afrundet til nærmeste 50 årsværk.
Kilde: Skatteministeriet
110 pct.
110
95
85
150
-
130 pct.
330
280
250
450
50
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om at opgøre de økonomiske effekter ved at forhøje værdien af erhvervslivets skattekreditter for investeringer i forskning og udvikling, til skatteministeren
2236681_0003.png
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere de samfundsøkonomiske effekter på det
strukturelle BNP og beskæftigelsen. Hvis det lægges til grund, at effekten pr. provenu-
krone svarer til effekten ved en nedsættelse af selskabsskatten, vil en forhøjelse af værdien
af skattekreditter til 110 pct. øge strukturelt BNP med ca. 150 mio. kr. og øge beskæftigel-
sen med ca. 10 årsværk.
Afslutningsvis bemærkes det, at en forhøjelse af værdien for skattekreditter vil øge risi-
koen for misbrug af ordningen og dermed behovet for kontrol.
Side 3 af 3