Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2097046_0001.png
31. oktober 2019
J.nr. 2019 - 10007
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 25. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Stine Roest Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oprettelsen af en whistleblowerordning er udtryk for, at ministeren ikke mener, man kan regne med de informationer eller mangel på samme, som ellers skulle strømme op igennem systemet via de normale ledelsesniveauer, til skatteministeren
2097046_0002.png
Spørgsmål
Er oprettelsen af en whistleblowerordning et udtryk for, at ministeren ikke mener, man
kan regne med de informationer eller mangel på samme, som ellers skulle strømme op
igennem systemet via de normale ledelsesniveauer?
Svar
Nej, det er ikke tilfældet. Jeg har tillid til de informationer, som kommer via de normale
ledelsesniveauer.
Skatteministeriet har også allerede i dag en række forskellige kanaler, som ministeriets
medarbejdere og chefer kan anvende, hvis de oplever uregelmæssigheder i koncernen.
Medarbejdere opfordres således altid til at henvende sig til den nærmeste leder med even-
tuelle bekymringer, ligesom koncernens tillidsrepræsentanter kan kontaktes.
En it-whistleblowerordning skal ses som et supplement til de allerede eksisterende kanaler
for indberetning på Skatteministeriets område. Ordningen skal være med til at sikre de
bedst mulige rammer for, at problemerne kommer frem i lyset, og derfor er der også lagt
op til, at it-whistleblowerordningen kan anvendes af eksterne samarbejdspartnere og tidli-
gere ansatte.
Side 2 af 2