Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2203769_0001.png
4. juni 2020
J.nr. 2020 - 4124
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 426 af 20. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvad provenueffekten vil være ved en fremrykning af virkningen af ophævelsen af elafgiftslovens bilag 1 fra 2023 til i dag, til skatteministeren
2203769_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil provenueffekten være ved en fremrykning af virkningen af ophævelsen af elaf-
giftslovens bilag 1 fra 2023 til i dag?
Svar
Ophævelse af elafgiftslovens bilag 1 giver liberale erhverv mulighed for at få godtgjort af-
giften af elektricitet til procesformål ned til processatsen, som svarer til
EU’s minimums-
afgift på 0,4 øre/kWh for erhverv.
I dag udgør den almindelige afgiftssats på el 89,2 øre/kWh. Hvis ophævelsen af bilag 1
fremrykkes til primo 2021, reduceres afgiften med 88,8 øre/kWh i 2021 og 2022 (i 2020-
priser). Det medfører et skønnet mindreprovenu på ca. 400 mio. kr. i 2021 og ca. 375
mio. kr. i 2022 efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved ophævelse af elafgiftslovens bilag 1 i 2021
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
2021
-425
-400
2022
-400
-375
Anm: Den lempede afgift må forventes at medføre et øget forbrug af el for de liberale erhverv. Det medfører, at mindrepro-
venuet falder efter adfærd. Da afgiften reduceres til 0,4 øre/kWh, er merprovenuet fra det ekstra forbrug imidlertid meget
begrænset.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 2