Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2207802_0001.png
11. juni 2020
J.nr. 2020 - 5347
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 413 af 15. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver regu-
leret af § 20 i personskatteloven? Ministeren bedes gøre dette for følgende § 20-regule-
rede beløbsgrænser:
-
-
-
-
-
Topskattegrænsen
Bundfradrag i topskat for positiv netto kapitalindkomst
Progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst
Skalagrænsen mellem lav og høj registreringsafgift
Grænsen for, hvor meget underskud virksomheder kan fremføre årligt til mod-
regning i næste års skat.
Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og ad-
færd. Dette bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her
anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på
råderummet i 2020-priser. Ministeren bedes endelig opgøre fordelingsvirkningen ved
skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i
procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil
bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens
virkning på Gini-koefficienten. Provenu såvel som fordelingsvirkning bedes opgjort for
hvert enkelt element og samlet.
Svar
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at konsekvenserne af den i spørgsmålet be-
skrevne fastholdelse af udvalgte beløbsgrænser, som bliver reguleret efter § 20 i person-
skatteloven, beregnes under to alternative antagelser (eller modeller):
I model (a) nulreguleres beløbsgrænserne alene i 2021, hvorefter reguleringen efter
personskattelovens § 20 genoptages.
I model (b) nulreguleres beløbsgrænserne hvert år fra 2021 til 2025, hvorefter regule-
ringen efter personskattelovens § 20 genoptages.
En fastholdelse af
topskattegrænsen, jf. punkt 1 i tabel 1 nedenfor,
der følger model (a), skønnes
at indebære et merprovenu i 2025 på godt 0,9 mia. kr. (2020-niveau med 2025 regler) i
umiddelbar virkning, godt 0,7 mia. kr. efter tilbageløb og godt 0,4 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd. En fastholdelse af topskattegrænsen efter model (b) skønnes at indebære et
merprovenu i 2025 på godt 5,9 mia. kr. (2020-niveau med 2025 regler) i umiddelbar virk-
ning, knap 4,6 mia. kr. efter tilbageløb og godt 2,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
En fastholdelse af
bundfradraget i topskatten for positiv nettokapitalindkomst, jf. punkt 2 i tabel 1,
skønnes at indebære små provenuvirkninger på højest 10 mio. kr. årligt.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning ved at fastholde udvalgte beløbsgrænser, som bliver reguleret
efter § 20 i personskatteloven (2020-niveau)
Model (a)
Umiddel-
bar
virkning
1. Topskattegrænse
1)
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
2. Bundfradrag i topskat pos.
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
3. Prog.grænse for aktieindk.skat
2)
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
4. Skalaknæk for
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
5. Grænse for fremført underskud
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
Samlet provenuvirkning (1.-5.)
2021
2022
2023
2024
2025
Varig virkning
1.070
1.060
1.060
1.060
1.050
1.040
820
820
810
810
810
800
480
480
480
480
480
460
1.070
2.220
3.460
4.970
6.500
6.260
820
1.710
2.680
3.840
5.000
4.790
480
1.020
1.580
2.280
2.990
2.850
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
registreringsafgift
3)
90
90
90
90
90
90
70
70
70
70
70
70
30
30
30
30
30
20
90
190
270
340
400
400
70
150
220
270
310
280
30
70
100
130
150
130
30
30
30
30
30
30
20
20
20
20
20
20
10
10
10
10
10
10
30
60
90
130
170
160
20
50
70
100
130
120
10
30
50
70
100
90
nki.
2)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
950
940
940
940
940
930
Efter
tilbageløb
Mio kr.
730
730
720
720
720
710
440
440
430
430
430
430
950
1.970
3.100
4.500
5.930
5.690
Efter
tilbageløb
og adfærd
Umiddel-
bar
virkning
Model (b)
Efter
tilbageløb
Mio kr.
730
1.520
2.380
3.460
4.560
4.380
440
910
1.430
2.080
2.740
2.630
Efter
tilbageløb
og adfærd
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. 1) Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad
på 40 pct.,
jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2019.
2) Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
3) Der er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bilsalget baseret på nyregistreringerne i 2019, svarende til at bestan-
den af personbiler udskiftes på 15 år. Der er ikke taget højde for, at der forventes en større andel elbiler mv. over tid. Det er
forudsat, at fastholdelsen af skalaknækket har samme reale gennemslag i alle år. Det er beregningsteknisk forudsat, at det
umiddelbare provenu vokser med væksten i BNP efter 2020. Provenu fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften beta-
les forholdsmæssigt, er indregnet i det år, hvor køretøjet købes.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0004.png
Kilde: Egne beregninger samt lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 frem-
skrevet til 2020-niveau med 2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
En fastholdelse af
progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst, jf. punkt 3 i tabel 1,
skøn-
nes med model (a) at indebære et merprovenu i 2025 på knap 30 mio. kr. (2020-niveau
med 2025 regler) i umiddelbar virkning, ca. 20 mio. kr. efter tilbageløb og godt 10 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd. Hvis fastholdelsen af progressionsgrænsen for beskatning af
aktieindkomst følger model (b), skønnes det at indebære et merprovenu i 2025 på ca. 170
mio. kr. (2020-niveau med 2025 regler) i umiddelbar virkning, ca. 130 mio. kr. efter tilba-
geløb og ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Ved gældende regler udgør registreringsafgiften 85 pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til
et beløb på 197.700 kr. (2020-niveau) og 150 pct. derover for personbiler. En fastholdelse
af
skalaknækket mellem lav og høj registreringsafgift, jf. punkt 4 i tabel 1,
der følger model (a),
skønnes at indebære et merprovenu i 2025 på ca. 90 mio. kr. (2020-niveau med 2025 reg-
ler) i umiddelbar virkning, ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og ca. 30 mio. kr. efter tilbage-
løb og adfærd. Hvis fastholdelsen af skalaknækket mellem lav og høj registreringsafgift
følger model (b), skønnes det at indebære et merprovenu i 2025 på ca. 400 mio. kr. (2020-
niveau med 2025 regler) i umiddelbar virkning, godt 300 mio. kr. efter tilbageløb og ca.
150 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
De skønnede provenumæssige konsekvenser for elbiler mv. er behæftet med meget stor
usikkerhed, bl.a. fordi den teknologiske udvikling for grønne biler er vanskelig at forud-
sige. Jo længere frem i tid der skønnes, desto større vil den forbundne usikkerhed være.
De provenumæssige skøn er foretaget med udgangspunkt i en strukturel sammensætning
af nybilssalget på baggrund af de nyregistrerede personbiler i 2019.
En fastholdelse af
grænsen for fremført underskud, jf. punkt 5 i tabel 1,
skønnes ikke at indebære
en nævneværdig provenuvirkning, hverken med model (a) eller model (b).
Efter gældende regler kan fremførselsberettigede underskud op til 8.572.500 kr. (2020-ni-
veau) fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst, mens underskud herud-
over alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de år, hvor det fradrages.
Udover disse begrænsninger kan uudnyttede underskud fremføres uden tidsbegrænsning
til fradrag i senere års overskud. Med de nuværende forventninger til de kommende års
reguleringstal skønnes grænsen med usikkerhed at blive forhøjet til ca. 8,8 mio. kr. i 2021
og 9,8 mio. kr. i 2025. En fastfrysning af grænsen vil således svare til en nedsættelse af
grænsen med henholdsvis 0,2 mio. kr. i 2021 og 1,3 mio. kr. i 2025.
Det blev i besvarelsen af SAU. alm. del spm. 16 (2018-19) vurderet, at en nedsættelse af
grænsen med ca. 3 mio. kr. til 5 mio. kr. ville medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
15 mio. kr. opgjort i varig virkning, hvilket svarer til ca. 10 mio. kr. efter tilbageløb og ad-
færd. På dette grundlag vurderes en fastfrysning af den nuværende grænse frem mod hen-
holdsvis 2021 og 2025 som nævnt ikke at ville medføre et nævneværdigt merprovenu.
Provenuvurderingen skal ses i lyset af, at de berørte underskud vil kunne anvendes i efter-
følgende indkomstår og fastfrysningen af grænsen fører derfor alene til en fremrykning af
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0005.png
beskatningen med typisk ganske få år. Merprovenuet består således alene i en begrænset
rentegevinst for de offentlige finanser.
Det
samlede merprovenu
ved en fastholdelse af de i spørgsmålet fem nævnte beløbsgrænse,
jf.
sidste punkt i tabel 1,
skønnes med model (a) at udgøre ca. 1 mia. kr. i 2025 i umiddelbar
virkning, ca. 0,8 mia. kr. efter tilbageløb og knap 0,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det samlede merprovenu med model (b) skønnes at udgøre ca. 6,5 mia. kr. i 2025 i umid-
delbar virkning, ca. 5 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Arbejdsudbuds- og fordelingsvirkninger
En fastholdelse af topskattegrænsen, der følger model (a), skønnes at indebære en afledt
reduktion af arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.000 fuldtidspersoner,
jf. punkt 1 i tabel 2
og
en reduktion af indkomstforskellene med 0,03 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf.
punkt 1 i tabel 3.
En fastholdelse af topskattegrænsen efter model (b) skønnes at indebære
en afledt reduktion af arbejdsudbuddet svarende til ca. 6.000 fuldtidspersoner og en re-
duktion af indkomstforskellene med 0,20 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
En fastholdelse af de øvrige udvalgte beløbsgrænser, skønnes ikke at have store afledte
effekter på arbejdsudbuddet eller indkomstforskellene målt Gini-koefficienten, hverken
med model (a) eller model (b).
Tabel 2. Arbejdsudbudseffekter ved fastholdelse af udvalgte beløbsgrænser som bliver reguleret af
§ 20 i personskatteloven (2020-niveau, 2025-regler).
Model (a)
Arbejdsudbud
Antal pers.
1. Topskattegrænse
1)
2. Bundfradrag i topskatten pos. nki.
3. Prog.grænse for aktieindk.skat
4. Skalaknæk for registreringsafgift
5. Grænse for fremført underskud
I alt
Model (b)
Arbejdsudbud
Antal pers.
-1.000
0
0
0
-
-1.000
-6.000
0
-100
-200
-
-6.300
Anm.: Arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste 100 personer. På grund af afrunding summer de enkelte poster
ikke nødvendigvis til totalen.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0006.png
Tabel 3. Ændring i Gini-koefficient ved fastholdelse af udvalgte beløbsgrænser som bliver reguleret
af § 20 i personskatteloven (2020-niveau, 2025-regler).
Model (a)
Direkte virkning
på Gini-koefficient
Pct. point
Model (b)
Direkte virkning
på Gini-koefficient
Pct. point
1. Topskattegrænse
2. Bundfradrag i topskatten pos. nki.
3. Prog.grænse for aktieindk.skat
5. Grænse for fremført underskud
I alt
-0,03
0,00
0,00
-
-0,04
Omregnet virkning
på Gini-kofficent
1)
Pct. point
0,00
-0,20
0,00
-0,01
-
-0,21
Omregnet virkning
på Gini-kofficent
1)
Pct. point
0,00
4. Skalaknæk for registreringsafgift
Anm.: 1) Den relative ændring i de disponible indkomster er beregningsteknisk opgjort ud fra en ækvivalent ændring i de
disponible indkomster, som (ved uændret forbrugsvalg) svarer til ændringen i de forskellige afgiftsbetalinger, da afgiftsbeta-
linger pr. definition ikke indgår i opgørelsen af de disponible indkomster.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Med model (a) skønnes fastfrysningen af de udvalgte beløbsgrænser at indebære en gen-
nemsnitlig reduktion af de disponible indkomster med ca. 0,1 pct. for hele befolkningen,
svarende til knap 200 kr. pr. voksen,
jf. tabel 4,
der viser reduktionen i procent af de dispo-
nible indkomster og i kroner på tværs af indkomstdeciler og for de 91.-100. indkomstper-
centil (svarende til percentilerne i 10. indkomstdecil). Med model (b) skønnes en gennem-
snitlig reduktion i de disponible indkomster på ca. 0,6 pct. for hele befolkningen, sva-
rende til knap 1.400 kr. pr. voksen,
jf. tabel 5 nedenfor.
Med hensyn til de beregnede fordelingsvirkninger vedrørende progressionsgrænsen i regi-
streringsafgiften bemærkes, at det med den anvendte metode ikke er muligt at opdele
virkningen mere detaljeret end på indkomstdeciler. Virkningen for det øverste indkomst-
decil vil således være ca. 100 kr. for alle indkomstpercentiler med model (a) og ca. 300 kr.
for alle indkomstpercentiler med model (b).
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0007.png
Tabel 4. Fordelingsvirkning for model (a) opdelt på indkomstdeciler og -percentiler (2020-niveau,
2025-regler)
1. Topskatte-
grænse
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele
befolkningen
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. decil i alt
0
0
0
0
0
-100
-100
-300
-500
-1.000
-200
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,0
0,0
0,0
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
-0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
0
0
0
0
0
-100
-200
-300
-600
-1.100
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,1
Pct.
2. Bundfradrag i
topskatten pos.
nki.
Kr.
Pct.
3. Prog.grænse
for aktieindkomst-
skat
Kr.
Pct.
4. Skalaknæk for
registreringsafgif-
ten
1)
Kr.
Pct.
Samlet
Fordelingsvirkning
Kr.
Pct.
Indkomstpercentil
-700
-800
-800
-900
-900
-1.000
-1.100
-1.200
-1.300
-1.200
-1.000
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,1
-0,2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-700
-800
-900
-900
-1.000
-1.100
-1.100
-1.200
-1.300
-1.300
-1.100
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,1
-0,2
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien, og afrundet til nærmeste 100 kr. Ændringen i pct. af disponibel ind-
komst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
1) Den relative ændring i de disponible indkomster er beregningsteknisk opgjort ud fra en ækvivalent ændring i de dispo-
nible indkomster, som (ved uændret forbrugsvalg) svarer til ændringen i de forskellige afgiftsbetalinger, da afgiftsbetalinger
pr. definition ikke indgår i opgørelsen af de disponible indkomster.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fastholde beløbsgrænser som bliver reguleret af § 20 i personskatteloven, til skatteministeren
2207802_0008.png
Tabel 5. Fordelingsvirkning for model (b) opdelt på indkomstdeciler og -percentiler (2020-niveau,
2025-regler)
1. Topskatte-
grænse
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele
befolkningen
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. decil i alt
0
0
0
-100
-200
-500
-1.000
-1.900
-3.300
-5.700
-1.300
-4.300
-4.800
-5.000
-5.200
-5.500
-5.800
-6.400
-6.600
-6.900
-6.300
-5.700
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,3
-0,4
-0,6
-0,9
-1,0
-0,5
-1,1
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,3
-1,2
-1,0
-0,4
-1,0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,0
0,0
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-400
-600
-200
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-100
-100
-300
-100
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
0
0
-100
-100
-300
-600
-1.100
-2.000
-3.500
-6.200
-1.400
-4.700
-5.100
-5.400
-5.600
-5.900
-6.300
-6.800
-7.100
-7.500
-7.200
-6.200
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,5
-0,7
-1,0
-1,1
-0,6
-1,2
-1,2
-1,3
-1,3
-1,3
-1,3
-1,3
-1,3
-1,1
-0,5
-1,1
Pct.
2. Bundfradrag i
topskatten pos.
nki.
Kr.
Pct.
3. Prog.grænse
for aktieindkomst-
skat
Kr.
Pct.
4. Skalaknæk for
registreringsafgif-
ten
1)
Kr.
Pct.
Samlet fordelings-
virkning
Kr.
Pct.
Indkomstpercentil
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Ændringen i pct. af disponibel ind-
komst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
1) Den relative ændring i de disponible indkomster er beregningsteknisk opgjort ud fra en ækvivalent ændring i de dispo-
nible indkomster, som (ved uændret forbrugsvalg) svarer til ændringen i de forskellige afgiftsbetalinger, da afgiftsbetalinger
pr. definition ikke indgår i opgørelsen af de disponible indkomster.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Side 8 af 8