Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2205106_0001.png
8. juni 2020
J.nr. 2020-5166
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 410 af 14. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om at oplyse, om der er lande, herunder EU-lande, som Danmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster med, og hvor Danmark ikke har fuld beskatningsret over pensioner, til skatteministeren
2205106_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om der er lande, herunder EU-lande, som Danmark har indgået
dobbeltbeskatningsoverenskomster med, og hvor Danmark ikke har fuld beskatningsret
over pensioner?
Svar
Det antages, at spørgsmålet skal forstås således, at det ønskes oplyst, om der er lande,
herunder EU-lande, som Danmark har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med,
hvor Danmark ikke har fuld beskatningsret til pensioner og lign.
udbetalt fra Danmark til en
person hjemmehørende i det andet land,
dvs. en aftale uden fuld kildelandsbeskatning til pensio-
nerne.
Beskatningsretten til pensioner og lign. fastlægges i dobbeltbeskatningsoverenskomster
efter forhandling mellem Danmark og det respektive land. Danmark har for nuværende
indgået 77 dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Den valgte beskatningsmetode til pensioner og lign. aftales konkret i den enkelte dobbelt-
beskatningsoverenskomst og er et resultat af en forhandling, hvor en lang række øvrige
forhold indgår. Da Danmark giver fradrag for indbetaling til danske pensionsordninger,
har det gennem mange år været fast dansk forhandlingspolitik kun at indgå aftaler om
pensionsbestemmelser, der indebærer kildelandsbeskatning af pensioner, således at Dan-
mark derved sikres beskatningsretten til pensioner betalt fra Danmark. Tilsvarende til-
stræber Danmark at aftale kildelandsbeskatning på sociale ydelser udbetalt fra kildelandet.
Det danske udgangspunkt om kildelandsbeskatning for pensioner og lign. er konsekvent
søgt fastholdt gennem de senere år. Dobbeltbeskatningsoverenskomster uden kildelands-
beskatning eller med delvis kildelandsbeskatning forekommer derfor alene undtagelsesvist
og er typisk af ældre dato.
Nedenfor fremgår en oversigt over de lande, som Danmark har indgået dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster med, hvor Danmark ikke har fuld beskatningsret
1
til pensioner og
lign. udbetalt fra Danmark til en modtager i det andet land (aftaleparten), dvs. hel eller
delvis bopælslandsbeskatning
1
Oversigten indeholder alene lande, hvor der i den respektive dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke i praksis er mulighed
for kildebeskatning af 1) sociale ydelser udbetalt fra den danske stat, og 2) pensioner, hvor der i Danmark er givet fradrag
for bidraget ved indbetaling, samt hvis et bidrag indbetalt af en arbejdsgiver ikke har været skattepligtigt for modtager ved
indbetaling (arbejdsgiveradministrerede ordninger, hvor der er bortseelsesret). Oversigten tager ikke hensyn til eventuelle
overgangsregler i de enkelte dobbeltbeskatningsoverenskomster med kildelandsbeskatning, hvorefter der fortsat er bo-
pælslandsbeskatning for en nærmere afgrænset persongruppe.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om at oplyse, om der er lande, herunder EU-lande, som Danmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster med, og hvor Danmark ikke har fuld beskatningsret over pensioner, til skatteministeren
2205106_0003.png
Aftalepart (år for
undertegnelse)
Australien (1981)
Estland (1993)
Beskatningsret i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomst
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte sociale ydelser.
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte med op til 15 pct. af
bruttobeløbet, hvis modtager har været hjemmehørende i kildelandet.
Bopælslandsbeskatning af sociale ydelser.
Bopælslandsbeskatning af pensioner, der ikke stammer fra et tidligere
ansættelsesforhold, og sociale ydelser. Kildelandet kan beskatte private
pensioner, der ydes for vederlag for udført tjeneste.
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte sociale ydelser
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte med op til 15 pct. af
bruttobeløbet, hvis modtager har været hjemmehørende i kildelandet.
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte med op til 15 pct. af
bruttobeløbet, hvis modtager har været hjemmehørende i kildelandet.
Bopælslandsbeskatning. Begge lande kan beskatte sociale ydelser.
Bopælslandsbeskatning af pensioner og lignende vederlag, der stammer
fra et tjenesteforhold. Kildelandet kan beskatte andre pensioner og soci-
ale ydelser.
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte med op til 17,5 pct. af
bruttobeløbet, hvis modtager har været hjemmehørende i kildelandet.
Bopælslandsbeskatning af pensioner, der stammer fra et tidligere ansæt-
telsesforhold. Kildelandet kan beskatte private pensioner, der ikke stam-
mer fra et tidligere ansættelsesforhold og sociale ydelser.
Kildelandsbeskatning. Danmark skal som kildeland nedsætte sin skat
med den skat, der er betalt i Portugal (omvendt credit).
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte sociale ydelser.
Kildelandsbeskatning. Skatten kan dog ikke overstige 23 pct. af pensio-
nerne (bortset fra sociale ydelser, der kan beskattes fuldt ud).
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte sociale ydelser.
Bopælslandsbeskatning. Kildelandet kan beskatte sociale ydelser.
Bopælslandsbeskatning.
Bopælslandsbeskatning.
Bopælslandsbeskatning af sociale ydelser, hvis der alene modtages soci-
ale ydelser. Kildelandet kan beskatte pensioner og sociale ydelser o.lign.,
men skal nedsætte skatten med 50 pct.
Bopælslandsbeskatning.
Grønland (2012)
Kenya (1972)
Jugoslavien (1981)
Letland (1993)
Litauen (1993)
Malaysia (1972)
Marokko (1994)
Mexico (1997)
New Zealand (1980)
Portugal (2000)
Rumænien (1976)
Slovenien (2001)
Slovakiet (1982)
Tanzania (1976)
Trinidad og Tobago
(1969)
Tunesien (1981)
Tyrkiet (1991)
Zambia (1973)
Side 3 af 3