Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2197565_0001.png
26. maj 2020
J.nr. 2020 - 4524
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 400 af 6. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren aktivt vil arbejde for, at der indføjes tonnagebeskatning for sandindvindingsfartøjer – på linje med f.eks. Holland og Cypern – inden for rammerne af EU’s statsstøtteretningslinjer, til skatteministeren
2197565_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren aktivt arbejde for, at der indføjes tonnagebeskatning for sandindvindings-
fartøjer
på linje med f.eks. Holland og Cypern
– inden for rammerne af EU’s
statsstøt-
teretningslinjer? Hollands tonnagebeskatningsordning for sandindvindingsfartøjer blev
senest godkendt ved Kommissionens afgørelse af 26. juli 2019 (SA. 51263 (2019/N)),
pkt. 46 (f)), og Cyperns ordning blev godkendt allerede i 2010 ved Kommissionens afgø-
relse af 24. marts 2010 (N
37/2010), pkt. 28 og 89.
Svar
Jeg er indstillet på
sammen med branchen
at undersøge mulighederne for og konse-
kvenserne af at indføre tonnagebeskatning for sandsugningsfartøjer.
Det er tidligere blevet overvejet at lade sandsugningsfartøjer omfatte af tonnageskatteord-
ningen. Tonnageskatteordningen er dog indtil videre ikke blevet set som en fordel for
sandsugerrederier, fordi tonnageskatteordningen ikke tillader, at der afskrives på fartøjer
heller ikke på den del af fartøjerne, som anvendes til formål uden for tonnageskatteord-
ningen. Kommissionen stiller i øvrigt strenge krav til, at adgangen til tonnagebeskatning
begrænses til sandsugningsfartøjer, hvis aktiviteter udgør »søtransport« for over 50 pct. af
deres årlige driftstids vedkommende og kun for sådanne transportaktiviteter.
Der kan således både være fordele og ulemper forbundet med at blive omfattet af tonna-
geskatteordningen, og derfor mener jeg, at overvejelser om indførelse af tonnagebeskat-
ning for sandsugningsfartøjer bl.a. bør ske i tæt samarbejde med branchen.
Side 2 af 2