Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2199362_0001.png
28. maj 2020
J.nr. 2020 - 4524
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 399 af 6. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om det vil være muligt og hensigtsmæssigt at inddrage søfarendes udgifter til social sikring (f.eks. ATP-bidrag) i refusionsordningen inden for rammerne af EU’s statsstøtteregler, til skatteministeren
2199362_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det vil være muligt og hensigtsmæssigt at inddrage søfarendes udgif-
ter til social sikring (f.eks. ATP-bidrag)
i refusionsordningen inden for rammerne af EU’s
statsstøtteregler? Det forstås, at søfarende på hollandske skibe har denne mulighed i mod-
sætning til danske søfarende.
Svar
Refusionsordningen for sandsugere er udformet inden for rammerne af EU’s retningslin-
jer for statsstøtte til søtransportsektoren. Støtteloftet efter retningslinjerne, det vil sige det
maksimalt tilladte støtteniveau, svarer til en fritagelse af søfolkene for beskatning og soci-
alsikringsbidrag samt en nedsættelse af selskabsskatten på skibsfartsaktiviteter.
ATP-bidraget kvalificeres som et socialsikringsbidrag. I 2020 er det månedlige ATP-bi-
drag for en fuldtidsansat medarbejder 284 kr. Det vurderes umiddelbart, at en intensive-
ring af støtteelementet i refusionsordningen for sandsugere vil kunne ske enten gennem
en ophævelse af ATP-pligten for søfolk, der arbejder om bord på sandsugningsfartøjer,
således at sparede ATP-bidrag tilfalder sandsugerrederierne, eller ved at godtgøre sandsu-
gerrederierne betalte ATP-bidrag for søfolk, der udfører arbejde om bord.
ATP-pligten vil kunne ophæves ved lov for visse grupper af søfolk, men dette vurderes at
ville medføre en række uhensigtsmæssige konsekvenser, herunder forringelse af gruppens
pensionsrettigheder i ATP Livslang Pension. Det mener regeringen ikke er den rette vej
at gå. Dertil er det på nuværende tidspunkt uvist om en sådan løsning, hvor en specifik
gruppe af søfolk fritages for ATP, vil kunne administreres. Danmark har også indgået
flere bilaterale aftaler om social sikring, hvori ATP-pligten indgår.
En godtgørelsesordning, hvor sandsugerrederierne kan få refusion for betalte ATP-bi-
drag, fx efter ansøgning hos Skatteforvaltningen, vurderes at ville medføre en række ad-
ministrative konsekvenser for både sandsugerrederier og for Skatteforvaltningen.
Det må forventes, at støtte, der ydes i form af godtgørelse for ATP-bidrag eller andre so-
cialsikringsbidrag, vil skulle underlægges samme begrænsninger efter retningslinjerne som
den eksisterende støtte efter refusionsordningen for sandsugere. Det vil sige, at der alene
vil kunne opnås godtgørelse for ATP-bidrag for den del af driftstiden, hvori der udføres
søtransportaktiviteter, i det omfang disse aktiviteter udføres i minimum 50 pct. af driftsti-
den. I de fleste tilfælde vil der således alene kunne godtgøres beskedne beløb.
Dertil kommer, at formålet med refusionsordningen er at give sandsugerrederier en gen-
nemsnitlig lønomkostningsbesparelse svarende til skattefriheden under DIS-ordningen.
DIS-ordningen medfører ingen fritagelse for betaling af socialsikringsbidrag. Da regerin-
gen ønsker en refusionsordning, der i videst muligt omfang ligestiller aktiviteten på sand-
sugningsfartøjer med aktivitet på havet omfattet af DIS-ordningen, er der på nuværende
tidspunkt ikke planer om at arbejde videre med en model, hvorefter sandsugerrederier fri-
tages for betaling af eller får godtgørelse for søfolkenes socialsikringsbidrag.
Side 2 af 2