Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2206199_0001.png
9. juni 2020
J.nr. 2020 - 4636
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 384 af 28. april 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om, i forlængelse af SAU alm. del - bilag 300 at oversende en kategorisk opdeling af, hvad de 213 afgørelser omhandler (eksempelvis skjulte bonusser, afkast af formue m.v.), til skatteministeren
2206199_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af notatet om Panama Papers, jf. SAU alm. del
bilag 300,
oversende en kategorisk opdeling af, hvad de 213 afgørelser omhandler (eksempelvis
skjulte bonusser, afkast af formue m.v.), samt redegøre for hvor stort et beløb ud af den
potentielle skattebetaling på 411 mio. kr., som på nuværende tidspunkt er blevet indkræ-
vet fra staten, og for hvor mange bødesager der er rejst i forlængelse af indkomstregule-
ringerne.
Svar
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Skattestyrelsen samt
Justitsministeriet.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget af Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
kan indledningsvis oplyse, at fremgangsmåden i størstedelen af sagerne i
Panama Papers-komplekset er, at en skatteyder gennem et pengeinstitut beliggende i ud-
landet har erhvervet et selskab i et skattelyland (offshore selskab) med hjælp fra advokat-
firmaet Mossack Fonseca. I selskabet er indsat en række udenlandske direktører (nomenee
directors), som er dem, der fremgår af de officielle udenlandske selskabsregistre. Skatteyde-
ren har fået udstedt en hemmelig fuldmagt til selskabet, der overdrager ledelsesretten og
rådigheden over selskabet til skatteyderen. Herved er skatteyderens ejerskab af selskabet
skjult for omverdenen. Herefter kan skatteyderen overføre kapital til selskabet og investere
kapitalen i eksempelvis værdipapirer, som genererer et afkast. Et afkast, der normalt er
skattepligtigt, kan gennem selskabet holdes skjult fra de danske skattemyndigheder. Skatte-
yderen kan efterfølgende hæve af kapitalen og afkastet fra selskabet uden, at midlerne be-
skattes.
Skattestyrelsen har i mange tilfælde ikke kendskab til oprindelsen af den indskudte kapital
og dermed indkomstgrundlaget i de selskaber, der indgår i Panama Papers. Der kan såle-
des være tale om arv, lønindkomst, bonus, investeringer eller frie midler, der placeres i
skattely med henblik på at skjule formue og indkomsten for en myndighed, kreditorer el-
ler andre. I langt de fleste tilfælde nægter skatteyderne kendskab til selskab og midler, og
kilden til indkomsten bliver derfor ikke oplyst. I de tilfælde, hvor skatteyderne forklarer
om indkomsten fra de pågældende selskaber, er disse forklaringer ofte udokumenterede.
Skattestyrelsen kan ikke redegøre yderligere for, hvorfra de indskudte midler i de 213 af-
gørelser stammer.
Midler, der overføres til selskaber omfattet af Panama Papers, beskattes typisk som sel-
skabsindkomst ud fra en betragtning om, at overførslen anses for et skattepligtigt tilskud,
og selskabet anses for hjemmehørende i Danmark. Det samme gælder eventuelt løbende
afkast på investeringer i selskabet, hvis Skattestyrelsen kan dokumentere dette. Det er al-
mindeligt, at selskaberne investerer i værdipapirer, og der derfor er et afkast på disse. For
personer, der ejer selskaber, vil hævninger fra firmaernes konti blive beskattet som ud-
bytte. Selskaberne har normalt ikke nogen drift, og der vil derfor ikke blive tale om lønbe-
skatning af ejeren af selskabet.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om, i forlængelse af SAU alm. del - bilag 300 at oversende en kategorisk opdeling af, hvad de 213 afgørelser omhandler (eksempelvis skjulte bonusser, afkast af formue m.v.), til skatteministeren
2206199_0003.png
Denne fremgangsmåde for beskatning ville også være anvendt, såfremt der havde været
tale om et dansk selskab.
For så vidt angår hvor meget af den potentielle skattebetaling på 411 mio. kr., som er ble-
vet indfriet, kan Skattestyrelsen oplyse, at der på nuværende tidspunkt er 45 ud af de 103
personer, der har modtaget afgørelser, som har betalt deres restskat helt eller delvist, sva-
rende til skattebetalinger for ca. 58 mio. kr., jf. tabel 1. Ud af de 82 selskaber, der pr. 24.
februar 2020 havde modtaget afgørelser, har 8 af selskaberne betalt deres restskat, sva-
rende til ca. 2 mio. kr. Disse beløb er indbetalt til Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har registreret alle selskaberne fra Panama Papers i Danmark
da Skatte-
styrelsen vurderer, at der er tale om selskaber der, som følge af ledelsens sæde er i Dan-
mark, er hjemmehørende i Danmark og dermed også skattepligtige i Danmark. Selska-
berne fremgår derefter af Skattestyrelsens systemer som selskaber, der skal selvangive
hvert år. Selskaberne har modtaget en afgørelse vedr. beskatning, og efterfølgende en op-
krævning på skatten. I de sager, der ikke er påklaget, og hvor der ikke er søgt henstand el-
ler bevilget en sådan, overføres kravene ved manglende betaling til Gældsstyrelsen.
Gældsstyrelsen anvender forskellige inddrivelsesretlige skridt ved behandling af sagerne.
Hvis de skyldige beløb ikke kan inddrives, eksempelvis ved udlægsforretning, kan Gælds-
styrelsen begære selskaberne konkurs. Der er på nuværende tidspunkt afsagt konkursde-
kret i fem sager vedr. selskaber og to sager vedr. enkeltpersoner. Herudover pågår der pt.
behandling af yderligere 23 konkursbegæringsanmodninger vedrørende henholdsvis 21
selskaber og to personer. Gældsstyrelsen har pr. 13. maj 2020 inddrevet ca. 68 mio. kr. i
forbindelse med udlægsforretninger. Der har på nuværende tidspunkt ikke været udbeta-
ling af dividende ifm. konkurs, da der fortsat pågår bobehandling i de sager, hvor der er
afsagt konkursdekret.
Der er dermed indfriet skyldige beløb med 128 mio. kr. ud af de potentielle 411 mio. kr.,
jf. tabel 1. Indfrielse af den resterende del af det potentielle provenu afhænger af række
forskellige faktorer, herunder boopgørelser i konkurssager, udfald af påklagede skattesa-
ger, erstatningssager ved domstolene, eventuelle frivillige betalinger m.m.
Tabel 1. Indfriet skattebetalinger i alt pr. den 13. maj 2020 (mio. kr.)
Enkeltpersoner
Potentiel skattebetaling i alt
Heraf betalt i alt
- Heraf betalt til Skattestyrelsen
- Heraf inddrevet via Gældstyrelsen
Beløbene i skemaet er afrundet til nærmeste hele mio.
Selskaber
123
2
2
0
i alt
411
128
60
68
288
126
58
68
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om, i forlængelse af SAU alm. del - bilag 300 at oversende en kategorisk opdeling af, hvad de 213 afgørelser omhandler (eksempelvis skjulte bonusser, afkast af formue m.v.), til skatteministeren
2206199_0004.png
I de tilfælde, hvor Skattestyrelsen ikke modtager betaling fra selskaberne, rejses der erstat-
ningskrav mod ejerne af selskabet. Skattestyrelsen afdækker endvidere mulige erstat-
ningskrav mod andre involverede parter, herunder banker, der måtte have medvirket
ved etableringen af selskaberne mv.
Kravet rettes således mod ejerne, hvis der ikke findes midler i de panamanske selskaber.
Der er på nuværende tidspunkt ikke oversendt erstatningskrav til inddrivelse ved Gælds-
styrelsen.
I forhold til spørgsmålet om, hvor mange bødesager, der er rejst i forlængelse af de ind-
komstreguleringer, som Skattestyrelsen har foretaget, kan det oplyses, at Skattestyrelsens
Straffesagsenhed i perioden fra den 10. april 2018 indtil den 6.maj 2020 har modtaget 97
sager til vurdering af strafansvar fra den enhed i Skattestyrelsen, der behandler sagerne fra
Panama Papers. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at én sag til ansvarsvurdering kan
indeholde flere forhold.
Skattestyrelsen har kompetence til at behandle ansvarssager administrativt, hvis overtræ-
delsen ikke skønnes at medføre højere straf end bøde, og sigtede erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig villig til at betale en bøde. I praksis betyder det, at Skattesty-
relsen kan behandle sager om overtrædelser, hvor den samlede forsætlige skatte- og af-
giftsunddragelse ikke overstiger 250.000 kr. Hvis der er tale om forsætlige skatte- og af-
giftsunddragelser over 250.000 kr., videresendes sagen til politi- og anklagemyndighed.
Groft uagtsomme overtrædelser kan afgøres administrativt uanset unddragelsens stør-
relse.
Af de 97 sager, som Straffesagsenheden indtil nu har modtaget til ansvarsvurdering, er 38
sager på nuværende tidspunkt afsluttet. Af de 38 sager er 27 afsluttet på grund af straffe-
retlig forældelse. De resterende 11 sager er henlagt af andre årsager eller afsluttet med ad-
varsel eller påtaleopgivelse, ligesom flere af disse sager er blevet lagt sammen med andre
verserende sager. Ingen af de afsluttede sager er afsluttet med vedtagelse af et administra-
tivt bødeforelæg. Det forhold at sagerne er strafferetligt forældede, betyder ikke, at oplys-
ningerne i Panama Papers ikke kan anvendes til skatteansættelse af de pågældende perso-
ner og selskaber.
I forhold til antallet af sager, der er strafferetligt forældede, bemærkes det, at oplysninger,
der modtages fra
”leaks”,
som Panama Papers, typisk vedrører ældre overtrædelser. En
række af de overtrædelser som indgår i Panama Papers, var således allerede ved modtagel-
sen i Skattestyrelsen strafferetligt forældede.
Skattestyrelsen har i de sager, der ikke er afsluttet, enten rejst sigtelse i sager, der er bero-
stillede som følge af klagebehandling hos Skatteankestyrelsen, med henblik på at afbryde
den strafferetlige forældelse eller oversendt sagerne til SØIK.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om, i forlængelse af SAU alm. del - bilag 300 at oversende en kategorisk opdeling af, hvad de 213 afgørelser omhandler (eksempelvis skjulte bonusser, afkast af formue m.v.), til skatteministeren
2206199_0005.png
Skattestyrelsen har oversendt 49 af de 97 modtagne sager til SØIK med begæring om, at
der rejses tiltale. Ingen af de sager, der er oversendt til SØIK er, ifølge Skattestyrelsens
oplysninger, endnu afsluttet med en sanktion.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigs-
advokaten.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) hvortil Rigs-
advokaten kan henholde sig:
”SØIK
kan oplyse, at 1 af de 49 sager er afsluttet uden tiltalerejsning, mens de resterende
48 sager afventer Landsskatterettens endelige administrative afgørelse i flere anlagte prøve-
sager, før der kan træffes afgørelse om tiltalespørgsmålet i eventuelt efterfølgende straffe-
sager. SØIK kan endvidere oplyse, at der er iværksat de nødvendige retsskridt i de omhand-
lede 48 sager med henblik på at sikre, at den strafferetlige forældelse er blevet afbrudt.”
Side 5 af 5