Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2188058_0001.png
11. maj 2020
J.nr. 2020 - 4258
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 175 af 23. april 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at udskyde betaling af rumvarmeafgift, til skatteministeren
2188058_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil det give af ekstra likviditet til virksomhederne, og hvad vil de provenumæssige
konsekvenser være af at udskyde betaling af rumvarmeafgift.
Svar
Der betales afgift for elektricitet og fossile brændsler anvendt til rumvarme. For elektrici-
tet anvendt til rumvarme udgør afgiften 21,0 øre/kWh faldende til 15,7 øre/kWh i 2021,
hvilket svarer til 43,6 kr./GJ, mens den for fossile brændsler anvendt til rumvarme udgør
56,7 kr./GJ (2020-niveau),
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at for både elafgiften og afgiften på fossile brændsler afhænger afgiftsni-
veauet af anvendelsen. For elafgiften skelnes der mellem virksomhedernes procesforbrug
til den laveste afgiftssats, varmeforbrug til en højere afgiftssats og husholdningsforbrug til
den højeste afgiftssats, mens der for fossile brændsler skelnes mellem virksomhedernes
procesforbrug til den laveste afgiftssats og varmeforbrug til den høje afgiftssats.
Tabel 1. Afgiftssatser for el og fossile brændsler
Afgiftssats, 2020-niveau
Fossile brændsler, kr./GJ
El, øre/kWh
Memo: El, kr./GJ
1)
2)
Alm. afgift
56,7
89,2
1)
247,8
Elvarme/rumvarme
56,7
15,7
2)
43,6
Proces
4,5
0,4
1,1
Den alm. elafgift ned nedsættes gradvist fra 2023 til 78,9 øre/kWh i 2025 som følge af Energiaftale 2018.
Elvarmeafgiften nedsættes fra 21,0 øre/kWh til 15,7 øre/kWh (2020-niveau) som følge af Energiaftale 2018.
Afgiftssystemet er bygget op, så Skattestyrelsen ikke opkræver afgiften direkte af forbru-
geren, men af virksomheder der er registreret efter den pågældende afgiftslov. Det vil ty-
pisk være leverandører og forhandlere af afgiftspligtige produkter, fx Ørsted og SEAS-
NVE (netvirksomheder).
Det er som hovedregel den højeste afgiftssats, der opkræves, da netvirksomhederne ikke
har kendskab til, hvilket formål den enkelte kunde skal bruge elektriciteten eller de fossile
brændsler til.
Momsregistrerede virksomheder kan i visse tilfælde efterfølgende søge om delvis godtgø-
relse via momsafregningen for den del af forbruget, der er anvendt til proces og varme.
For husholdninger, der har elvarme, er der etableret et særligt system, som indebærer, at
de kan modtage elektricitet til den lavere elvarmesats for den del af forbruget, der oversti-
ger 4.000 kWh årligt.
Dertil kommer, at mange, herunder stort set alle private husholdninger, afregner varme
og el aconto, hvilket yderligere kan forsinke, at en udskudt afgiftsbetaling kommer energi-
forbrugerne til gavn.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at udskyde betaling af rumvarmeafgift, til skatteministeren
2188058_0003.png
Det følger heraf, at likviditetsgevinsten ved en udskydelse af fristen for rumvarmeafgiften
ikke vil komme virksomhederne eller husholdningerne til gode, men vil tilfalde netvirk-
somhederne/leverandørerne.
Det vurderes desuden meget vanskeligt administrativt at afgrænse den del af leverancerne
af el og fossile brændsler, der ville kunne omfattes af en eventuelt udskudt afgiftsbetaling,
idet netvirksomheder/leverandører typisk ikke kender formålet, som disse vil blive an-
vendt til,
jf. ovenfor.
Tilsvarende er det meget vanskeligt at opgøre de provenumæssige kon-
sekvenser af forslaget. Der er ikke udarbejdet et skøn herfor.
Side 3 af 3