Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2191298_0001.png
15. maj 2020
J.nr. 2020 - 4587
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 359 af 22. april 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle udvidelsen af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter jf. lovforslag nr. L 104 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2191298_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle udvidelsen af fradragsretten
for erhvervsmæssige lønudgifter jf. lovforslag nr. L 104 (folketingsåret 2017-18)? Prove-
nuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.
Dette bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt
2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderum-
met i 2020-priser.
Svar
I sommeren 2017 fastslog Højesteret i to principielle domme, at der ikke var hjemmel i
skattelovgivningen til at fradrage lønudgifter, der vedrører etablering af ny virksomhed el-
ler udvidelse af eksisterende virksomhed. Det havde imidlertid været udbredt praksis
blandt virksomhederne at fratrække lønudgifter i forbindelse med etablering og udvidelse
af virksomhed. Med lovforslag nr. L 104 (folketingsåret 2017-18) blev der på den bag-
grund indført hjemmel til, at virksomheder kan fratrække erhvervsmæssige lønudgifter til
virksomheden ansatte samt erhvervsmæssige udgifter tilknyttet ansættelsesforholdet uan-
set om den ansatte måtte udføre arbejde knyttet til at erhverve, sikre og vedligeholde den
skattepligtige indkomst eller til at etablere eller udvide forretningen.
Provenuvirkningen ved en tilbagerulning heraf fremgår af
tabel 1.
Idet der ikke umiddel-
bart foreligger statistiske oplysninger over omfanget af de omfattede omkostninger, tager
provenuvirkningen udgangspunkt i samme antagelse, som lå til grund for beregningen af
de økonomiske konsekvenser i L 104 (folketingsåret 2017-18).
I provenuvurderingen lægges det således beregningsteknisk til grund, at de omfattede ud-
gifter udgør ca. 2,4 mia. kr. På denne baggrund kan det årlige umiddelbare merprovenu
med betydelig usikkerhed skønnes til ca. 530 mio. kr. ved en selskabsskattesats på 22 pct.
En del af dette merprovenu vil blive opvejet af færre indtægter fra andre skatter og afgif-
ter i form af tilbageløb fra bl.a. mindskede indtægter fra beskatningen af aktieudbytter.
Dette tilbageløb skønnes at udgøre ca. 15 pct. af det umiddelbare merprovenu. Det årlige
merprovenu efter tilbageløb skønnes således at udgøre ca. 450 mio. kr.
Samtidig vil indskrænkelsen af virksomhedernes fradragsret reducere virksomhedernes in-
citament til at investere i udvikling af forretningen. Det vil bl.a. reducere arbejdsprodukti-
viteten og dermed trække i retning af lavere lønninger og et mindre arbejdsudbud. Det
vurderes, at disse adfærdseffekter vil reducere merprovenuet med yderligere ca. 10 pct.,
idet det bemærkes, at denne virkning ikke var indregnet i det oprindelige lovforslag. Det
årlige merprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes dermed at udgøre ca. 400 mio. kr.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til virkningen på den finanspolitiske holdbarhed.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle udvidelsen af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter jf. lovforslag nr. L 104 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2191298_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved indskrænkning af fradragsretten for lønudgifter
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb
og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
Varigt
530
450
400
2020
530
450
400
2021
530
450
400
2022
530
450
400
2023
530
450
400
2024
530
450
400
2025
530
450
400
Det bemærkes, at en tilbagerulning af fradraget for lønudgifter mv. til etablering og udvi-
delse af forretningen foruden de nævnte negative virkninger på investeringer og arbejds-
produktivitet vil trække i retning af at begrænse iværksætteri og vækst i eksisterende virk-
somheder. For nye eller etablerede virksomheder, der ønsker at udvide deres forretning,
vil en tilbagerulning desuden medføre væsentlige administrative byrder, idet det vil gøre
det nødvendigt at foretage en vanskelig sondring mellem lønudgifter, der har tilknytning
til den løbende drift, og lønudgifter, der vedrører virksomhedens indkomstgrundlag som
f.eks. løn til medarbejdere, der beskæftiger sig med indskrænkning eller udvidelse af en
igangværende virksomhed.
Omvendt vil en tilbagerulning indebære, at interne lønudgifter til etablering og udvidelse
skattemæssigt sidestilles med udgifter til eksterne, herunder lønudgifter til eksterne konsu-
lenter. En tilbagerulning kan derfor i et vist omfang give virksomhederne større incita-
ment til at anvende eksterne konsulenter til de omfattede opgaver.
Side 3 af 3