Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2201146_0001.png
30. maj 2020
J.nr. 2020 - 3448
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 344 af 27. marts 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (Dansk Folkeparti).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvor meget ministeren forventer, at Coronakrisen vil medføre af prisfald på boligmarkedet, til skatteministeren
2201146_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget forventer ministeren, at Coronakrisen vil medføre af prisfald på boligmarke-
det, og hvad vil konsekvensen være for det nye ejendomsvurderingssystem, der hovedsa-
geligt danner de nye vurderinger ud fra historiske salgspriser?
Risikerer man ikke, at vurderingerne kan blive mange procent for høje, hvis boligpriserne
som forventet vil falde grundet økonomisk afmatning og højere renter?
Svar
Ejendomsvurderingerne skal i henhold til lovgivningen afspejle de forhold og de priser,
der er gældende på tidspunktet for vurderingsterminen. For ejerboliger er vurderingster-
minen for 2020-ejendomsvurderinger den 1. januar 2020. Effekterne af coronakrisen, der
først indtraf efter vurderingsterminen, skal dermed ikke være afspejlet i 2020-ejendoms-
vurderingen.
Finansministeriet har tirsdag den 26. maj offentliggjort
Økonomisk Redegørelse, maj 2020.
Fi-
nansministeriet forudser aktuelt et vist fald i boligpriserne i 2020 og en mindre stigning i
2021, hvor forventningen i redegørelsen fra december 2019 var boligprisstigninger i både
2020 og 2021. De nye skøn er forbundet med ekstra stor usikkerhed med tanke på den
meget usikre makroøkonomiske situation.
Ejendomsværdiskatten er indtil 2024 omfattet af skattestop, hvor de fleste boligejere be-
taler ejendomsværdiskat på basis af 2001-niveauet. For de fleste boligejere vil den kom-
mende 2020-vurdering derfor ikke have betydning for ejendomsværdiskatten i 2021. Der-
med vil det for de fleste boligejere heller ikke have betydning for deres ejendomsværdi-
skat, hvis 2020-vurderingerne havde afspejlet effekten af coronakrisen.
Grundskylden er omfattet af stigningsbegrænsningsreglen, hvor grundskyldsgrundlaget
højst kan stige med 7 pct. om året, dog kun 2,8 pct. i 2022-2024 for ejerboliger. Ligesom
for ejendomsværdiskatten vil det derfor for de fleste boligejere være uden betydning for
grundskylden i 2021, om 2020-vurderingerne havde afspejlet effekten af coronakrisen.
Hvis boligpriserne på det tidspunkt, hvor boligejerne modtager nye ejendomsvurderinger,
er afgørende anderledes end boligpriserne ved vurderingsterminen, vil det være en priori-
tet for Skatteforvaltningen at sikre en klar kommunikation om, hvilket boligprisniveau
2020-vurderingerne er udtryk for, og hvorfor det i de fleste tilfælde
som beskrevet
ovenfor
ikke har skattemæssig betydning, om et evt. prisfald mellem vurderingstermi-
nen og tidspunktet for udsendelse af vurderingen afspejles i vurderingerne eller ej.
Endelig gælder, at boligskatteomlægningen i 2024 gennemføres på baggrund af 2022-vur-
deringen. Niveauet for de kommende 2020-vurderinger har derfor kun begrænset betyd-
ning for boligskatten fra 2024 og det langsigtede boligskatteprovenu.
Side 2 af 2