Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2173081_0001.png
1. april 2020
J.nr. 2020 - 2762
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 325 af 5. marts 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra René Christensen (DF).
Morten Bødskov
/Christina Faurby Birck
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/2-20 fra Frede Henckel, Egå, om manglende kvittering for anmeldelse af afgiftssnyd, til skatteministeren
2173081_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere på henvendelsen af 28. februar 2020 fra Frede Henckel,
Egå, om manglende kvittering for anmeldelse af afgiftssnyd, jf. SAU alm. del - bilag 178.
Svar
Som skatteminister har jeg efter skatteforvaltningsloven ikke mulighed for at gå ind i kon-
krete sager, men ud fra den orientering jeg har fået om sagen, synes der at foreligge en be-
klagelig misforståelse mellem Skattestyrelsen og borgeren. Det er altid ærgerligt, når bor-
gere får en dårlig oplevelse i mødet med skattevæsenet.
Derudover kan jeg henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
Af den i spørgsmålet nævnte henvendelse fremgår det, at en borger har fået den forstå-
else, at han ikke kan få en bekræftelse på, at han har foretaget en telefonisk anmeldelse,
og at begrundelsen er, at han ikke er part i sagen.
Det følger af både vejledningspligten i forvaltningsloven og af principperne om god for-
valtningsskik, at Skatteforvaltningen skal sende en kvittering for modtagelse af en skriftlig
anmeldelse om fx skatteunddragelse til den person, der har foretaget anmeldelsen, hvis
anmelder er kendt af Skatteforvaltningen.
Virksomheder og borgere, som får kendskab til skatteunddragelse, kan henvende sig til
Skatteforvaltningen telefonisk, via TastSelv, via almindelig post eller ved personligt frem-
møde.
Hvis anmelderen anvender anmeldelsesblanketten på TastSelv, vil anmelderen automatisk
modtage en kvitteringsskrivelse, hvoraf det bl.a. fremgår ”Du får ikke en tilbagemelding
på anmeldelsen, da du ikke er part i sagen.”
Når Skatteforvaltningen modtager en skriftlig anmeldelse fra en ikke-anonym anmelder,
sender Skatteforvaltningen en kvittering for modtagelse af anmeldelsen, som indeholder
samme information som kvitteringsskrivelsen i TastSelv. Sker anmeldelsen derimod ved
personlig eller telefonisk henvendelse, sender Skatteforvaltningen en kvittering, hvis an-
melderen selv anmoder om dette.
Der skal således skelnes mellem kvittering og tilbagemelding.
En anmelder kan få en kvittering, men en anmelder, som ikke er part i en sag, har ikke ret
til at få en tilbagemelding, dvs. information om sagens behandling eller udfald. Dette føl-
ger af skattemyndighedernes særlige tavshedspligt, som gælder efter skatteforvaltningslo-
vens § 17. Hvorvidt en anmelder er part i sagen, vil altid bero på en konkret vurdering.
Det skaber dog ikke i sig selv en såkaldt retlig interesse at anmelde en person for skatte-
unddragelse, da sagens afgørelse ikke påvirker anmelderens retsstilling.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/2-20 fra Frede Henckel, Egå, om manglende kvittering for anmeldelse af afgiftssnyd, til skatteministeren
2173081_0003.png
Anvendelsen af ordet ”bekræftelse”, jf. henvendelsen,
kan have givet anledning til misfor-
ståelse. Skattestyrelsen kan eksempelvis ikke bekræfte over for en borger, om styrelsen
har eller ikke har igangsat en kontrol på baggrund af den konkrete anmeldelse, mens Skat-
testyrelsen godt kan bekræfte, at anmeldelsen er modtaget. Skattestyrelsen skal beklage,
hvis dette ikke har fremgået tydeligt i den telefoniske dialog med borgeren.”
Side 3 af 3