Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2210481_0001.png
16. juni 2020
J.nr. 2020 - 3087
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 322 af 3. marts 2020 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Niels Flemming Hansen (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 323: MFU spm. om overvejelser om grænsehandelspotentialer og -risici samt rettidig udbygning af infrastruktur til tankanlæg, til skatteministeren
2210481_0002.png
Spørgsmål
Det forlyder, at bl.a. Tyskland og Sverige vil satse endnu mere på biogas til vejgodstrans-
portområdet i fremtiden. Kan ministeren oplyse, hvad man har gjort sig af overvejelser
om grænsehandelspotentialer og -risici samt rettidig udbygning af infrastruktur til tankan-
læg, hvis vejgodstransportbranchen fremover primært tanker biogas i Danmarks nabo-
lande frem for i Danmark på grund af den højere afgift?
Svar
I Danmarks nabolande er afgifterne på gas til transport væsentligt lavere end i Danmark.
Afgifterne på gas til transport i Tyskland udgør i størrelsesordenen en tredjedel af de dan-
ske afgifter. I Sverige er der ikke nogen afgift på bionaturgas og biogas til transport (når
der tages højde for, at CO
2
-afgiften godtgøres for bionaturgas).
1
Afgiftsforskellene vurde-
res at betyde, at prisen på gas til transport i Danmark er højere end i nabolandene.
Der vurderes at være et betydeligt potentiale for grænsehandel med gas til transport for så
vidt angår lastbiler, der kører internationale ruter. Lastbilerne vil have tilskyndelse til at til-
rettelægge optankningen af gas, så det sker i udlandet. Det vurderes, at selv hvis de dan-
ske afgifter blev reduceret med fx 30 pct., vil der fortsat være et incitament til grænsehan-
del. En afgiftsreduktion vil derfor ikke nødvendigvis reducere grænsehandelen væsentligt.
Det bemærkes, at niveauet for den danske energiafgift på gas til vejtransport er på samme
niveau som afgiften på diesel til vejtransport. Det skal ses i lyset af, at de skadesomkost-
ninger som køretøjer påfører det øvrige samfund i form af blandt andet trængsel, slid og
færdselsulykker er af samme størrelsesordenen for hhv. og gas- og dieselkøretøjer.
For vejgodstransport er skadesomkostningerne relativt høje i forhold til afgifterne. I
modsætning til privatbilisme pålægges vejgodstransport stort set ikke andre afgifter end
brændstofafgifterne, idet lastbiler ikke betaler nævneværdige afgifter i form af registre-
ringsafgift eller grøn ejerafgift. Hensynet til at skadesomkostningerne forbundet med vej-
godstransport betales af lastbilerne via afgifterne på brændstoffer, taler imod en reduktion
af afgifterne på gas til transport.
Afgifterne på biogas skal desuden ses i sammenhæng med den betydelige statsstøtte til
produktionen af biogas, når biogassen opgraderes og tilføres gasnettet. Afgifterne på bio-
gas til transport leveret via naturgasnettet er 87,8 kr. pr. GJ inkl. CO
2
-afgift. Støtten til op-
graderet biogas er 126,4 kr. pr. GJ i 2020. Støtten til biogas leveret via naturgasnettet
overstiger således de samlede afgifter på gas til transport med 38,6 kr. pr. GJ.
Hvad angår rettidig udbygning af infrastruktur til tankanlæg, vil Danmark leve op til de
målsætninger, der følger af EU-direktiv om etablering af infrastruktur for alternative
brændstoffer (2014/94/EU). Konkret vil direktivets vejledende målsætning om etablering
af tankanlæg for flydende naturgas (LNG) være opfyldt i 2025 med etablering af 3 LNG-
tankanlæg.
1
Excise Duty Tables Part II Energy products and Electricity
https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxa-
tion/files/resources/documents/taxation/excise_duties/energy_products/rates/excise_duties-part_ii_energy_prod-
ucts_en.pdf
p. 85 vedr. afgifterne på gas til transport.
Side 2 af 2