Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2181522_0001.png
27. april 2020
J.nr. 2020 - 3237
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 318 af 3. marts 2020 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Niels Flemming Hansen (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 318: MFU spm. om, hvor stor afgiftsbyrden pr. 1.000 km kørt er for en lastbil, en bus og en varebil på henholdsvis diesel og ny biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren
2181522_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor er afgiftsbyrden pr. 1.000 km kørt for en lastbil, en bus og en varebil på hen-
holdsvis diesel og ny biogas leveret fra naturgasnettet? Med ny biogas menes ny biogas-
produktion, der er produceret med transporten som mål.
Svar
Teknologisk Institut udarbejdede i 2016 rapporten
Validering af energiforbrugsdata i AD-mo-
dellen
1
for Energistyrelsen med skøn for bl.a. brændstoføkonomien for en typisk lastbil,
bus og varebil, der anvender hhv. diesel og gas (CNG) som drivmiddel. I det følgende ta-
ges der udgangspunkt i denne rapports skøn for køretøjernes brændstoføkonomi.
Af
tabel 1
fremgår energiforbruget samt typisk energi- og CO
2
-afgift pr. 1.000 kilometer
kørt for en typisk lastbil, bus og varebil, der anvender hhv. diesel eller gas fra naturgasnet-
tet som drivmiddel. Endvidere angives støtten til produktionen af biogas, når den an-
vendte gas forudsættes at være biogas. Heraf fremgår det, at støtten til biogas overstiger
afgiftsniveauet.
Tabel 1. Energiforbrug og afgifter pr. 1.000 km kørt for en typisk lastbil, bus og varebil
Dieselkøretøj
Lastbil
Energiforbrug, GJ
Energiafgift, kr.
CO
2
-afgift, kr.
Tilskud til produktionen af biogas, kr.
Afgifter i alt fratrukket tilskud, kr.
Bus
Energiforbrug, GJ
Energiafgift, kr.
CO
2
-afgift, kr.
Tilskud til produktionen af biogas, kr.
Afgifter i alt fratrukket tilskud, kr.
Varebil
Energiforbrug, GJ
Energiafgift, kr.
CO
2
-afgift, kr.
Tilskud til produktionen af biogas, kr.
Afgifter i alt fratrukket tilskud, kr.
3,0
233
37
-
270
3,4
264
34
430
-132
14,6
1.134
179
-
1.314
16,5
1.282
166
2.086
-638
12,1
940
149
-
1.089
13,6
1.057
137
1.719
-525
Gaskøretøj
Anm.: Afgifterne er ekskl. moms. Energiafgiften på diesel og gas til transport er ens pr. energienhed, og satsen er 77,70 kr.
per GJ i 2020.
Kilde: Skøn for brændstoføkonomien for en typisk lastbil, bus og varebil i 2020 stammer fra Teknologisk Instituts rapport
Validering af energiforbrugsdata for køretøjer i AD-modellen.
Energiafgift og CO
2
-afgift er beregnet på baggrund af skøn-
nene for energiforbruget. Dieselkøretøjer anvender B7-diesel med 6,8 volumenprocent biobrændstoffer til vejtransport.
1
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/validering_af_energiforbrug_for_koeretoejer.pdf
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 318: MFU spm. om, hvor stor afgiftsbyrden pr. 1.000 km kørt er for en lastbil, en bus og en varebil på henholdsvis diesel og ny biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren
2181522_0003.png
Der gives betydelige tilskud til biogas, når biogassen tilføres gasnettet. Opgraderet biogas,
der leveres til gasnettet, kan opnå støtte efter den eksisterende støtteordning, hvis de kon-
krete anlæg lever op til reglerne i naturgasforsyningsloven, dvs. at anlæggene enten har le-
veret produktion inden 1. januar 2020 eller er omfattet af en dispensationsordning. Støtte-
satsen for opgraderet biogas svinger med udviklingen i forbrugerpriser samt markedspri-
sen for naturgas. I 2020 er støttesatsen på 126,4 kr./GJ i tillæg til naturgasprisen. Det er
denne støttesats, der er anvendt i tabel 1 ovenfor. Det forventes, at en evt. ny udbudsba-
seret støtteordning for biogas og andre grønne gasser vil kunne resultere i en lavere støtte.
I dag indeholder gas leveret fra naturgasnettet hovedsageligt fossil naturgas og i mindre
omfang biogas. Når biogas transporteres i naturgasnettet, omfattes gassen af de alminde-
lige afgifter, der gælder for naturgas, herunder CO
2
-afgiften, mens biogas leveret uden for
gasnettet er fritaget for CO
2
-afgift.
I spørgsmålet refereres til ny biogas,
og det fremgår, at der ”med
ny biogas menes ny biogaspro-
duktion, der er produceret med transporten som mål.”
Støtten til biogas, der tilføres det danske
naturgasnet, afhænger imidlertid ikke af, hvorvidt gassen anvendes til transport eller andre
formål.
Side 3 af 3